کد خبر: ۳۱۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 19 October 2016


مدیرکل تعاون روستایی استان تهران گفت: یکی از حلقه های اصلی اتصال بخش کشاورزی با کشاورز و بهره برداران تعاونی های روستایی هستند.

سعید زربخش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه ملی تخصصی زیرساخت های کشاورزی که در موسسه گلستان گلشهر کرج برگزار شد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به بحران کم آبی در دنیا و ایران، افزود: اقلیم ایران بسیار کم آب است بنابراین در کشاورزی ما حداکثر بهره وری از آب انجام شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به وظایفی که از طرف وزارت خانه به بخش خصوصی مطابق با جریان اصل 44 قانون اساسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، محول شده، وظایف مربوط به توزیع نهاده ها کشاورزی موکول شده به شرکت هایی از جنس تعاون روستایی است.

وی گفت: اگر بخواهیم در سیستم بخش کشاورزی تحولی اتفاق بیافتد باید از سوی کشاورز اتفاق بیافتد که این امر از طریق خرده کشاورزان بسیار ضعیف است ولی اگر در قالب شرکت اتفاق بیافتد قطعا شاهد تحول در کوتاه ترین زمان خواهیم بود.

مدیرکل تعاون روستایی استان تهران با اشاره به ارایه و نمایش آخرین دستاوردهای زیرساخت های کشاورزی در این نمایشگاه، اضافه کرد: لازمه این امر آشناسازی شرکت های تعاون روستایی با این گونه نمایشگاه ها و ادوات زیرساختی به نمایش گذاشته شده در کشور است و باید در تمام استان ها این گونه نمایشگاه ها برگزار شود.

زربخش افزود: در سال جاری که به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته، سازمان تعاون روستایی مرکزی برای تمام استان ها به خصوص استان تهران، پروژه اقتصاد مقاومتی به نام تشکل های آب بران را تعریف کرده که ایجاد سه تشکل را برای استان تهران اختصاص یافته است ولی تا 12 تشکل را برنامه ریزی ایجاد آن را داریم.

وی به وظایف این تشکل ها اشاره کرد و بیان داشت: برای تامین آب کشاورزی، وزارت نیرو وظیفه تامین آب را برای اراضی کشاورزی و این تشکل ها نیز مسئولیت تحویل و توزیع آب را برعهده دارند یعنی تامین با وزارت نیرو ولی تحویل و تقسیم آن با تشکل ها است.

مدیرکل تعاون روستایی استان البرز افزود: اولویت خاص در سال جاری این است که بعد از تحویل و تقسیم در مزارع این شرکت ها مدیریت آب را انجام دهند و اولویت با شرکت هایی باید باشد که با سیستم آبیاری مدرن و نوین مجهز باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 110 شرکت تعاون روستایی با 74 هزار عضو در استان تهران به صورت فعال اعم از تعاون روستایی و شرکت تولیدی روستایی که هم بحث بازرگانی و هم تولید فنی را برعهده دارند این کار انجام می شود.

وی بیان داشت: به همین منظور دوره های ترویجی و بازدید کشاورزان از مزرعه های نمونه را داریم و برای آشنایی بهره برداران از شیوه های نوین، برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی مرتبط با مسایل روز و بازدید از استان های داخل کشور را جزو برنامه هایمان داریم.

زربخش گفت: هزینه انجام این آموزش ها از سوی شرکت ها به عنوان سهم سه درصد آموزشی تامین می شود یعنی سه درصد منابع تحصیلی شرکت ها صرف آموزش اعضا می شود به طوریکه از این سهم در نمایشگاه کشاورزی بین المللی sps فرانسه با 20 کشاورز حضور یافتیم.

وی افزود: کل برنامه آموزشی هر ساله برای ما از محل سه درصد تعریف می شود که بازدیدهای خارج از کشور برای کشاورزی را نیز اضافه کرده ایم.

این مسئول ادامه داد: برای آموزش بهره برداران در حال حاضر با دانشگاه ها تفاهم نامه ای با موضوع تدریس اساتید دانشگاهی در دوره های ترویجی منعقد کرده ایم که این تفاهم نامه با دانشگاه آزاد رودهن و نظام مهندسی بوده که فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به بالا برای استفاده به عنوان مدرس از آن ها استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار