هر سال از ۲۶ مهرماه برای یک هفته، تربیت بدنی و ورزش به بهانه بزرگداشت هفته تربیت بدنی و ورزش در صدر اخبار قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۱۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 22 October 2016
به گزارش تابناک قم، ورزش در قم گرچه در اولویت نیست، کار‌شناسان ورزشی بر این باورند که نگاه مثبت به ورزش از سوی مسئولان در قم و قرار دادن ورزش در جمع مسائل دارای اولویت در این استان می‌تواند قم را از نظر اجتماعی و نیز دغدغه‌های مرتبط با حوزه سلامت در شرایط دگرگون‌شده و متفاوتی قرار دهد.

نگاهی کلی به وضع ورزش در استان نشان می‌دهد ورزش قم در حوزه قهرمانی وضعیتی متوسط و نه درخشان دارد و در حوزه همگانی نیازمند ترقی و توسعه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

با گذر از نام‌های تکراری به عنوان افتخارات کنونی ورزش قم، وضعیت ناخوشایند ورزش قم چه در بخش قهرمانی و چه در بخش همگانی آشکار است و مشکلات اقتصادی دولت و بخش خصوصی، به طور مستقیم بر کیفیت کارکرد ورزش در قم اثر گذاشته است.

گرچه هر ساله در هفته تربیت بدنی و ورزش، انبوهی از برنامه‌های فشرده و ویترین پرکن ورزشی چه از سوی اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش و چه از سوی برخی دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود، واضح است که حقیقت ورزش در قم، اجرای پرتعداد این برنامه‌ها نیست و برنامه‌های اجرایی در این بازه زمانی ۷ روزه بیشتر جنبه نمادین دارد تا راهکاری برای توسعه ورزش.

با گذشت ماه‌ها از برگزاری جلسات شورای توسعه ورزش همگانی استان، خبری از تحقق برنامه‌های وعده داده شده در قالب این شورا نیست و عزمی جدی و تاریخ‌ساز در این زمینه به چشم نمی‌خورد. موضوعی که دولت، یکی از علل آن را وضعیت بودجه و دغدغه‌های اقتصادی می‌داند و بدیهی است اجرای طرح‌هایی ورزشی که نیازمند بودجه است، در فرآیند اولویت‌بندی در قم، حداقل در جمع صدرنشینان این اولویت‌ها قرار نمی‌گیرد.

هفته‌ای کم افتتاح

اگر هفته تربیت بدنی و ورزش را در سال جاری با گذشته مقایسه کنیم درمی‌یابیم این بازه زمانی نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته یکی از کم‌افتتاح‌ترین دوره‌ها بوده است. درواقع تنها پروژه ورزشی عمرانی که قرار است امسال در هفته تربیت بدنی افتتاح شود به سالن باستانی و ورزش‌های پهلوانی در مجموعه ورزشی شهدای دروازه ری اختصاص دارد. مسئولان اداره کل ورزش وجوانان گفته‌اند که می‌خواهند تا پایان سال مالی ۹۵ سالن‌های ورزشی چندمنظوره و استخر سرپوشیده این مجموعه را به بهره‌برداری برسانند اما موفقیت آن‌ها برای تحقق این هدف، خالی از تردید نیست.

برنامه دولت در وضعیت اقتصاد مقاومتی و بی‌پولی مفرط در بدنه اقتصاد کشور، این است که در حوزه ورزش هزینه‌های خود را مدیریت کند. به همین دلیل کلنگ‌زنی پروژه‌های ورزشی در قم متوقف شده و متولی ورزش به دنبال این است که پروژه‌های نیمه‌تمام خود و باقی‌مانده و‌‌‌ رهاشده از گذشته را به تدریج تکمیل کند و فضاهای نیازمند تعمیر را دوباره به چرخه استفاده ورزشکاران باز گرداند. این، دلیل اصلی کاهش برنامه‌های بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های ورزشی در هفته تربیت بدنی است.

روستا‌ها و گزینه‌ای به نام خانه ورزش روستایی

افتتاح خانه ورزش روستایی در روستاهای تابعه کهک و خلجستان در دستور کار اداره کل ورزش و جوانان قرار گرفته است. روستاهایی که از نظر جمعیت استانداردهای لازم را برای ساخت ورزشگاه ندارند یا اعتبار کافی برای ساخت فضاهای ورزشی در آن‌ها وجود ندارد، وزارت ورزش را به این فکر انداخته که نیاز این مناطق را با خانه ورزش روستایی مرتفع کند. بر این اساس قرار است در استان قم با همکاری مسئولان محلی، خانه ورزش روستایی در برخی از روستا‌ها راه‌اندازی شود.

ورزش در ادارات، نه کمیت و نه کیفیت

برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دولت به شیوه‌های مختلف نمی‌تواند شاخص مناسبی برای فعال دانستن نهادهای دولتی در امر ورزش باشد. گرچه امسال اداره کل بهزیستی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اداره کل ثبت احوال و اداره کل گمرک استان به عنوان نهادهای دولتی برنامه‌هایی برای توسعه ورزش کارمندان خود با همکاری متولی ورزش در نظر گرفته‌اند، ورزش کارمندی به عنوان تابعی از ورزش همگانی‌‌‌ همان وضعیت نه چندان نیرومندی را دارد که در ورزش همگانی قم دیده می‌شود. 

گرایش کارمندان به ورزش گرچه در سال‌های اخیر با راه‌اندازی مکان‌های ورزشی اختصاصی توسط برخی دستگاه‌ها و نیز برنامه‌های مقطعی تفریحی ورزشی توسط نهاد‌ها وارد بستر بهتری شده، نه کمیت حضور کارمندان در ورزش قابل قبول است و نه کیفیت آن. این را از مشارکت فقط ۴ ارگان دولتی با اداره ورزش و جوانان در برنامه‌های هفته تربیت بدنی و ورزش می‌توان دریافت.

موفقیت ورزش قم در حوزه آسیایی و جهانی

مدیرکل ورزش و جوانان استان معتقد است آمار مدال‌های ورزش قم در حوزه آسیایی و جهانی نشان می‌دهد ورزش قم در حوزه قهرمانی موفق بوده است.

«حسن عابدی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ما در مسابقات جهانی، در ۶ ماه گذشته ۸ مدال کسب کرده‌ایم که این موفقیت‌ها در فوتسال توسط اصغر حسن‌زاده، در تکواندو و در بخش پومسه توسط علی نادعلی، در جودو و بخش کاتا توسط ابراهیم صحرایی و... در جودو، در المپیک هنرهای رزمی توسط ۳ رزمی‌کار قمی و روح‌الله نعمتیان در کشتی آلیش به دست آمده است.

وی افزود: در سطح قهرمانی آسیا، ۳ مدال از کشتی در مسابقات جوانان و نوجوانان، یک مدال از بازی‌های ساحلی آسیا و یک مدال از مسابقات پرورش اندام کسب کرده‌ایم و در نیمه دوم سال نیز انتظار موفقیت‌های بیشتری از سوی ورزشکاران قمی می‌رود. در حوزه ورزش همگانی نیز اگر بخواهیم به شرایط استاندارد برسیم باید همه دستگاه‌ها مشارکت کنند. امکانات موجود در دست اداره کل ورزش و جوانان، محدود است و شورای ورزش همگانی استان نیز بر همین مبنا تشکیل می‌شود که سبب هم‌افزایی دستگاه‌ها با هم شود. در بخش ورزش همگانی باید در نظر بگیریم که از نظر وضعیت سخت‌افزاری در مضیقه هستیم. ضمن اینکه کار فرهنگی روی عموم مردم به منظور کشش آن‌ها به سمت ورزش یک برنامه زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان از آن انتظار نتیجه ملموس داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: در حوزه ورزش قهرمانی، مدال‌ها در شرایطی به دست آمده که تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی ما در سطوح بالای کشور حضور دارند و این مهر تأییدی بر توانمندی ورزش قم است؛ البته بر مشکلات نیز واقف هستیم اما تلاش شده مشکلات به نوعی مدیریت شود تا اخلال جدی در مسیر حرکت ورزش استان ایجاد نکند. ما در شرایط مالی و اقتصادی خوبی قرار نداریم و این در همه جای کشور به چشم می‌خورد. در این شرایط حفظ تیمی که نیاز به بودجه بالا دارد یا حمایت ایده‌آل از ورزشکاری که در مسیر آماده‌سازی برای یک رویداد بزرگ جهانی و آسیایی است بسیار دشوار است. در هر صورت، نباید اجازه دهیم مشکلات سد راه ورزش باشد.

عابدی تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های مهم ما این است که در ورزش، مسائل فرهنگی و اخلاق‌مداری ترویج داده شود. این حرکت فرهنگی می‌تواند جوانان و نوجوانان ما را به سمت فضایل اخلاقی هدایت کند و ورزش در کنار اخلاق و فرهنگ ورزشی است که دارای ارزش می‌شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار