مدیر باغبانی کرمانشاه
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر سالانه 300 کیلوگرم زعفران در این استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۳۱۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 25 October 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایسنا،رضا زارعی با بیان اینکه در گذشته توجه زیادی به کشت زعفران در استان کرمانشاه نمی‌شد، گفت: از سال 1388 برنامه کشت زعفران در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

 به گفته زارعی تا سال 1394 سطح زیر کشت زعفران در استان کرمانشاه 80 هکتار بود که این میزان در سال جاری و با کشت 10 هکتار دیگر به 90 هکتار رسیده است.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: تمامی شهرستانهای استان کرمانشاه به استثنای دو شهرستان قصرشیرین و سرپل‌ذهاب قابلیت کشت زعفران را دارند.

  زارعی متوسط تولید زعفران در استان کرمانشاه را 4.5 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سالانه 300 کیلوگرم زعفران در این استان تولید می‌شود.

به گفته زارعی در حال حاضر در استان دو کارگاه بسته‌بندی زعفران فعال است که زعفران تولیدی در استان را با برند استان کرمانشاه بسته‌بندی می‌کنند.

زارعی اشاره‌ای هم به برنامه‌های توسعه‌ای کشت زعفران در استان داشت و گفت: قرار است در یک برنامه یک ساله و تا پایان امسال 100 هکتار زعفران دیگر در اراضی استان کرمانشاه کشت شود.

وی برنامه پنج ساله توسعه کشت زعفران در استان را نیز کشت 500 هکتار اعلام و ابراز امیدواری کرد: با مشارکت کشاورزان این هدف‌گذاری محقق شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  اشاره‌ای هم به تاریخچه کشت زعفران در  غرب کشور داشت و گفت: زعفران گیاهی است که کشت آن از نظر تاریخی ژنی به غرب کشور باز می‌گردد، اما به دلایلی کشت آن از گذشته در غرب رونق پیدا نکرده و در شرق کشور به کشت این گیاه پرداخته شده است.

زارعی غرب کشور را بهترین محل برای کشت زعفران دانست و افزود: نیاز آبی کم، عدم نیاز به تجهیزات و ابزار آلات پیشرفته و نبود مشکلات زیادی در روند کاشت، داشت و برداشت این محصول، پرداختن به آن را در شرایط کنونی که با بحران آب و محدودیت منابع آبی مواجه هستیم اقتصادی کرده است.

زارعی کشت زعفران را به لحاظ درآمدزایی بالا مقرون به صرفه دانست و افزود: همچنین کشت زعفران در اراضی زراعی از شیوع برخی از علف‌های هرز در مزرعه نیز جلوگیری می‌کند.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه زعفران تولیدی در استان کرمانشاه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته، گفت: تجزیه کلاژن زعفران تولیدی در استان نشان از بالا بودن ظرفیت‌ خزانه ژنی این محصول در مقایسه با محصول تولیدی در دیگر نقاط کشور دارد.

زارعی افزود: با توجه به سطح زیر کشت زعفران در استان، از سال‌های آتی نیاز به تهیه پیاز زعفران برای کشت این محصول از دیگر استان‌ها را نخواهیم داشت.

وی بهترین فصل کاشت زعفران را ماه‌های مرداد و شهریور عنوان کرد و افزود: از اواسط تابستان تا اوایل پاییز امکان کشت زعفران در اراضی استان کرمانشاه وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه از کشت زعفران در استان حمایت می‌شود، گفت: به متقاضیان کشت زعفران تسهیلات خوبی اعطا خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه زمان برداشت زعفران را از اواخر مهر ماه تا اواسط آبان دانست و افزود: برداشت زعفران در اراضی استان کرمانشاه تا وقوع بارندگی ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار