رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: هم اینک 700 جراح مغز و اعصاب در سطح کشور فعالیت دارند و بر این اساس نسبت به جمعیت ایران تعداد جراحان مغز و اعصاب مناسب است.
کد خبر: ۳۱۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 25 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، دکتر حمید رحمتی در حاشیه نخستین کنگره جراحی عروق مغز و نخاع در مشهد طی گفت وگو با خبرنگاران افزود: بر اساس استانداردهای جهانی به ازا هر 250 هزار نفر جمعیت باید یک جراح مغز و اعصاب فعالیت داشته باشد. این رقم در ایران یک جراح به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: در ژاپن به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یک جراح مغز و اعصاب وجود دارد که که بخشی از آنها در کارهای تحقیقاتی فعالیت دارند.
رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: سالانه 50 تا 60 جراح مغز و اعصاب در ایران دانش آموخته می شوند، این در حالی است که وزارت بهداشت هنوز معتقد است کمبود جراح مغز و اعصاب داریم.
وی افزود: تعداد بالای جراحان مغز و اعصاب پیامد خوبی برای جامعه ندارد زیرا آنها بدنبال درمان و جراحیهایی می روند که لزومی ندارد و در اصطلاح 'مریض تراشی' می کنند.
دکتر رحمتی ادامه داد: در کشورهایی مانند مصر، ترکیه و انگلستان به دنبال افزایش تعداد جراحان مغز و اعصاب تدابیر لازم اندیشیده شده است.
وی در ادامه همچنین گفت: آمار دقیقی از سکته های مغزی در ایران موجود نیست و طبق اطلاعات فعلی شیوع سکته های مغزی در ایران پایین است.
رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران افزود: بر اساس آمار در کشورهای اسکاندیناوی سالانه حدود 40 نفر به ازا هر 100 هزار نفر جمعیت به خونریزیهای مغزی و سکته های مغزی مبتلا می شوند در حالی که این آمار در ایران هفت به ازا هر 100 هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و نژادی در کشورهای مختلف بر بیماریهای مختلف از جمله مغز و اعصاب دخیل است.
دکتر رحمتی در خصوص افزایش دریافتی جراحان مغز و اعصاب در جامعه نیز گفت: طرح این مساله درست نیست زیرا یک جراح مغز و اعصاب وقتی شروع به کار می کند 40 ساله است در حالی که شروع سن کار در رشته های دیگر 20 سال می باشد.
وی افزود: از سوی دیگر جامعه ایران از مشکل فرهنگی در حوزه پزشکی رنج می برد بطوری که هر پزشک که پول بیشتری بگیرد متقاضی بیشتری دارد.
در نخستین کنگره بین المللی جراحی عروق مغز و نخاع همزمان با بیست و چهارمین کنگره میان دوره ای مغز و جراحی اعصاب 300 متخصص این حوزه از داخل و خارج کشور در رشته های جراحی مغز و اعصاب، داخلی اعصاب، اعصاب اطفال، گوش و حلق و بینی، علوم پایه اعصاب، روانپزشکی، نورو رادیولوژی، جراحی سر و گردن، غدد داخلی و پزشکان عمومی حضور دارند.
این کنگره تا ششم آبان ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه دارد.
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار