در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛
جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی به مسئله موتورسیکلت سواران و معضلاتی که برای شهر قم به وجود آورده‌اند اختصاص داشت.
کد خبر: ۳۲۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 02 November 2016
به گزارش تابناک قم، «موتورسیکلت‌ها اورژانس قم را زمین‌گیر کرده‌اند»، «وضعیت موتورسیکلت‌ها در قم به بحران رسیده است»، «موتورسیکلت‌سواران عامل ۵۱ تصادف در روز هستند»، «هر ساعت، دو موتورسیکلت‌سوار در قم تصادف می‌کنند.»، «مرگ ماهانه سه نفر در صحنه تصادفات موتورسیکلت‌ها در قم» این‌ها بخشی از درد دل‌های مهدی فراهانی، معاون مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی استان قم با قدیمی‌های اهل قم در جلسه هفتگی بنیاد قم‌پژوهی است که شامگاه سه‌شنبه در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.

معاون اورژانس قم در این جلسه درد دل‌هایی را با قم‌پژوهان مطرح کرد که به گفته خودش بارها در جلسات مختلف آن‌ها را فریاد زده اما گاهی مسئولان رده بالا به راحتی به او می‌گویند که کاری نمی‌شود انجام داد.

وی با اشاره به اینکه معضل موتورسیکلت سواران مشکلی است که تمام خانواده‌های قمی به نوعی با آن درگیر هستند، اظهار داشت: در استان قم این موضوع به بحران تبدیل شده است.

فعالیت ۴۰ پایگاه اورژانس در قم

وی با اشاره به اینکه اورژانس ۱۱۵ در قم ۴۰ پایگاه زمینی و یک پایگاه هوایی دارد، افزود: از نظر استانداردها باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک پایگاه شهری و به ازای هر ۲۵ کیلومتر جاده یک پایگاه روستایی داشته باشیم.

به گفته فراهانی، استان قم از نظر تعداد پایگاه‌ها به تناسب جمعیت و وسعت وضعیت خوبی دارد اما نکته اینجاست که خدمت‌رسانی‌های اورژانس قم تنها به استان محدود نمی‌شود بلکه یک کار ملی است.

وی افزود: اورژانس قم ۳۰۰ نیروی متخصص بحث اورژانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۰ دستگاه موتورلانس همچنین یک دستگاه بالگرد برای شرایط خاص دارد.

معاون اورژانس قم با اشاره به اینکه حتی کسانی که تلفن را پاسخ می‌دهند در مرکز اورژانس کارشناس پرستاری هستند، اضافه کرد: این افراد همزمان که خودروی آمبولانس را به صحنه می‌فرستند، با راهنمایی‌های خود تلاش در کنترل اوضاع دارند اما معمولاً کسانی که با اورژانس تماس می‌گیرند در شرایط روحی خوبی نیستند و از این راهنمایی‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به رشد عجیب مأموریت‌های اورژانس ۱۱۵ در استان قم اظهار داشت: در سال ۹۴ مأموریت‌های اورژانس قم نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشت و در سال ۹۵ این رشد به ۲۰ درصد رسیده است.

روزانه ۲۵۰ مأموریت اورژانس

به گفته فراهانی در حال حاضر اورژانس قم روزانه ۲۵۰ مأموریت دارد که ۶۸ درصد آن به موتورسیکلت‌سواران مربوط می‌شود و گرفتاری موتورسیکلت‌ها موجب شده اورژانس نتواند در دیگر مأموریت‌ها به موقع حاضر شود.

آن‌طور که وی می‌گوید در سال ۹۱ در استان قم ۱۸ هزار و ۶۴۵ تصادف صورت گرفته که ۱۲ هزار ۹۵۲ تصادف به موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شده یعنی ۶۹ درصد. در این سال موتورسیکلت‌ها موجب مجروح شدن ۱۵ هزار نفر، کشته شدن ۲۳ نفر سر صحنه تصادف و کشته شدن ۸۱ نفر در بیمارستان شده‌اند.

در سال ۹۲ هم ۲۰ هزار تصادف صورت گرفته که ۶۲ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده و ۱۸ نفر در این تصادفات در صحنه و ۷۵ نفر در بیمارستان جان داده‌اند. در سال ۹۴ هم ۲۰ هزار مورد تصادفات پیش آمده که ۶۴ درصد به موتورسیکلت سواران مربوط شده که موجب کشته شدن ۹۰ نفر شده است.

در سال ۹۴ هم ۲۲ هزار تصادف رخ داده که موجب کشته شدن ۹۲ نفر شده است. در هفت ماهه ابتدایی سال جاری هم ۱۵ هزار تصادف رخ داده که ۱۰ هزار و ۷۰۰ تصادف به موتورسیکلت‌سوارها مربوط می‌شده و از این تعداد فقط ۲۱ نفر سر صحنه جان خود را از دست داده و ۱۲ هزار نفر مجروح شده‌اند. ضمن اینکه آمار کشته شدگان در بیمارستان هنوز اعلام نشده است.

ارابه مرگ را بشناسانیم

وی با اشاره به اینکه این حجم از کار برای نیروهای اورژانس هم مشکلات بسیاری به وجود آورده گفت: استاندارد مأموریت یک دستگاه خودروی اورژانس در کلان شهرها هشت مأموریت در روز است اما در قم به ۱۵ مأموریت هم می‌رسد که هر مأموریت بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

معاون اورژانس قم معتقد است درمان این مشکل راهی جز اجماع دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برای فرهنگ‌سازی در زمینه موتورسیکلت‌سواری ندارد. حتی اگر لازم است صدا و سیما باید فجایعی که توسط موتورسیکلت‌ها هر روز رقم می‌خورد را به تصویر بکشد تا مردم بدانند این وسیله چه تهدیدی برای جان عزیزانشان است.

وی بیان اینکه اورژانس قم در حال تأسیس یک پایگاه مستقل برای اورژانس هوایی است ابراز داشت: به اذعان فرماندهان پلیس راه و راهور، راه‌اندازی امداد هوایی در قم موجب کاهش تلفات در جاده‌های مواصلاتی شده است.

فراهانی با اشاره به ورود خیران برای ساخت پایگاه اورژانس هوایی اضافه کرد: این کار در ۷۰ هزار متر زمین بین عوارضی قم تهران و قم کاشان صورت می‌گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار