بیست و پنجمین کارگاه عمومی پیوست‌نگاری فرهنگی ویژه بسیج اساتید استان خراسان رضوی با حضور پژوهشگران برجسته کشوری و استانی در مشهد آغاز شد.
کد خبر: ۳۲۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 02 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی در افتتاحیه بیست و پنجمین کارگاه عمومی پیوست نگاری فرهنگی ویژه بسیج اساتید استان خراسان رضوی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه بسیج اساتید اولین نهاد فعال در زمینه پیوست فرهنگی بود، موضوع پیوست نگاری فرهنگی را از دغدغه‌ها و منویات مقام معظم رهبری خواند.

محمدعلی رضایی هدف از برگزاری این کارگاه را، آموزش افراد متخصص در زمینه پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: پیگیری مطالبات و منویات مقام معظم رهبری در جهت نگارش پیوست نگاری فرهنگی برای تمامی پروژه‌ها و طرح‌های ملی، آشنایی اساتید با ضرورت‌های این موضوع و ارتقای سطح توانمندی‌های اساتید بسیجی مهم‌ترین اهداف سازمان بسیج اساتید در برگزاری کارگاه‌های آموزشی است.

وی با اشاره به وجود 200 طرح فرهنگی در شهرداری مشهد، اظهار داشت: در مشهد 200 طرح، آماده تدوین پیوست فرهنگی است که می‌توان به هرکدام از آن‌ها در حوزه فرهنگ پرداخت.

رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی با تأکید بر استفاده از پیوست فرهنگی جهت طرح‌های آموزشی و پژوهشی اظهار داشت: متأسفانه حتی در بیشتر پروژه‌های مدیریت شهری در 10 سال اخیر توجهی جدی به پیوست نگاری نشده و در بسیاری از پروژه‌های مهم شهری حتی اولیه‌ترین موضوعات اثر سنجی اجتماعی و فرهنگی لحاظ نشده است.

رضایی ادامه داد: بحث «پیوست نگاری فرهنگی» موضوعی است که چندین سال قبل مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و جایگاه اصلی بحث این است که ما برای ساماندهی فرهنگی باید بتوانیم از همه ابزارها و زمینه‌هایی که می‌تواند نتیجه فرهنگی و تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد، استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پیوست فرهنگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهندسی فرهنگی است و بر همین اساس تمام طرح‌های عمرانی و اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی تصریح کرد: پیوست فرهنگی در تعریفی ساده به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی، صنعتی، عمرانی و خدماتی تهیه می‌شود و وجود آن برای تمام پروژه‌های اقتصادی الزامی است.

رضایی با تأکید بر اینکه بحث پیوست فرهنگی نباید به پروژه‌های اقتصادی محدود شود، گفت: ما باید مباحث مختلف و حتی بحث صدور انقلاب را در اولویت کاری خود قرار دهیم، چراکه چنین مباحثی پیوست فرهنگی خاص خود را دارد.

وی اذعان داشت: اقتصاد همراه بافرهنگ می‌تواند کارگشا باشد و در غیر این صورت اقتصاد بدون فرهنگ مضر است، این فرهنگ است که می‌تواند اقتصاد ما را بارور و عیب‌هایش را برطرف کند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به پیوست فرهنگی در حقیقت مسائل فرهنگ در اقتصاد و اجتماع را بیش از گذشته بررسی می‌کند و ارتباط منطقی میان فرهنگ و هنر، اقتصاد، اجتماع و سیاست برقرار می‌شود اظهار داشت: پیوست نگاری فرهنگی به این معنا است که در طرح‌های بزرگ اقتصادی و عمرانی و در پروژه‌های کلان ملی که در عرصه‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شوند، بتوانیم از ظرفیت فرهنگی این پروژه‌ها استفاده کنیم.

رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه پیوست فرهنگی لازمه تمام برنامه‌های در کشور است بر لزوم توجه مسئولین به این مهم تأکید کرد.

بیست و پنجمین دوره پیوست نگاری فرهنگی کشور به مدت دو روز در مشهد از 12 تا 14 آبان ماه در مشهد در حال برگزاری است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار