مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت:پنج بهله سارگپه(نوعی عقاب سان ) و15بطانه سنجاب ایرانی زخمی پس ازمداواوبهبودی به زیستگاه های طبیعی خوددرنقاط مختلف استان بازگشتند.
کد خبر: ۳۲۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱ 10 November 2016

به گزارش تابناک ایلام؛مازیار سلیمان نژادافزود: این گونه های جانوری پس از تیمار در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برای رهاسازی در عرصه های طبیعی به استان ایلام انتقال یافته و توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام در طبیعت رها شدند.

وی یادآور شد: عمده این گونه ها توسط شکارچیان غیرمجاز متخلف زخمی یا زنده گیری و یا با خودروهای عبوری در جاده ها تصادف کرده و مجروح می شوند که با انتقال به کلنیک های درمانی ویژه حیات وحش مورد درمان و مداوا برای بازگشت به طبیعت قرار می گیرند.

سلیمان نژاد افزود: اگر درمان گونه ای در کلنیک های استان میسر و امکان پذیر نباشد آن جانور به کلنیک سازمان برای مداوای تکمیلی انتقال می یابد و پس از بهبودی کامل دوباره به زادگاه اصلیش بازگردانده می شود.

وی اظهارکرد: اگر گونه های تحت مداوای سازمان تنها گونه منحصر به فرد یک منطقه باشند دوباره درهمان زادگاه و منطقه رهاسازی می شوند ولی گونه هایی مانند سنجاب ایرانی دارای زیستگاه مشترک در چندین استان باشند با نظرکارشناسان و به منظور توزیع مناسب و تقویت جمعیتی در بین آن استان ها تقسیم می شوند.

وی با توجه به اینکه بخشی از جانوران زخمی توسط مردم یافت می شوند به آنها توصیه کرد: در صورت مواجه شدن با جانوران زخمی و آسیب دیده آن حیوان را یا به محیط زیست تحویل دهند و یا کارشناسان و محیط بانان را از مکان وحوش زخمی مطلع سازند.

سلیمان نژاد با بیان اینکه زیبایی محیط زیست و طبیعت به وجود و زندگی موجودات و وحوش مختلف گره خورده است از عموم مردم خواست از زنده گیری یا شکار حیات وحش اجتناب کنند و حق طبیعی حیات را از این مواهب الهی نگیرند.

وی افزود: به عنوان مثال زنده گیری سنجاب ایرانی به عنوان نماد جانوری استان ایلام موجب کاهش جمعیت این گونه جانوری در زیستگاه خود در جنگل های بلوط شده چرا که این حیوان تنها در محیط طبیعی خود و خارج از هرگونه اسارت قادر به جفت گیری و تولید مثل است و زنده گیری آن به تدریج باعث کاهش جمعیت و انقراض آن می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان و علاقمندان به حفظ سرمایه های طبیعی استان می توانند مشکلات، موارد تخلف، شکار و موضوع های محیط زیستی را برای پیگیری با شماره های تلفن 33332286 و 33331804 در میان گذارند.

استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در غرب کشور دارای چهار منطقه حفاظت شده به وسعت 142 هزار هکتار، دو منطقه اثر طبیعی و ملی با یک هزار و 475 هکتار و دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به گستره 368 هزار هکتار است.

ایلام با توجه به وجود طبیعت جنگلی، بیابانی و گوناگونی اقلیم از حیث زیست و تنوع گونه های جانوری یکی از استان های غنی و برخوردار کشور به شمار می رود./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار