بمناسبت هفته کتاب:
همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی از کتاب دوجلدی تاریخ مکه اثر جلال صامت تقی زاده در قزوین رونمایی شد.
کد خبر: ۳۲۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶ 12 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، روز شنبه با حضور وطنی دبیر هیئت عالی گزینش کشور از ۲ جلد کتاب تاریخ مکه (از آغاز تا ظهور اسلام) و بیت العتیق (بعد از ظهور اسلام تا پایان دوره امویان) نوشته جلال صامت تقی زاده مدیر هسته گزینش استانداری رونمایی شد.

جلال صامت تقی زاده در تشریح این اثار بیان کرد: در این دو کتاب تلاش بر این بوده با یک نگاه جامع و فراگیر به شهر مکه وکعبه، هه ابعاد تاریخی، سیاسی، تمدنی، اجتماعی و فرهنگی آنها با بهره گیری از قرآن، تفاسیر، کتابهای تاریخی و جغرافیایی مرجع و سفرنامه ها مشخص شود.

وی افزود: بر اساس آیه «انَّ اوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی‌ بِبَکَّةَ مبارکاً» و متون و منابع اسلامی خانه کعبه، پیش از ابراهیم علیه السلام و از زمان آدم علیه السلام برپا شده بود و اولین خانه‌ای که برای پرستش خداوند ساخته شد، در سرزمین مکه بود.

مدیرهسته گزینش استانداری تصریح کرد: پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم علیه السلام آغاز نشده، بلکه پیش از ابراهیم علیه السلام از آغاز زمان نوح و آدم وجود داشته است.

تقی زاده یادآورشد:همچنین ازتعبیرآیه «اذْ یَرْفَعُ ابراهیمُ القواعدَ مِنَ الْبَیْتِ» استفاده میشود که شالوده های خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل تنها کاری که کرده‌اند بالا بردن پایه‌ های آن خانه مقدس بوده است.

وی ادامه داد: با ظهور دین اسلام بر عزّت و شرافت کعبه افزوده شد و پیامبر گرامی اسلام با احیای حجّ ابراهیمی و زدودن تحریف و خرافات، عزّت، شرافت و طهارت کعبه را به او برگرداند و اسلام با قبله قرار دادن کعبه، بالاترین عظمت را به آن بخشید.
.
تقی زاده اظهارداشت: در طول تاریخ عوامل متعددی درساخت و تغییر بنای کعبه نقش داشته اند که از جمله آنها می توان به دستور خداوند متعال، تکمیل بنا، حوادث طبیعی، سلایق حاکمان و جنگهایی که در کعبه اتفاق افتاد اشاره کرد.

تقی زاده گفت: کعبه بارها تجدید بنا شده و از جمله بنای آن به وسیله فرشتگان، حضرت آدم(ع)، فرزندان آدم، ابراهیم خلیل علیه السلام، عمالقه، قوم جُرهم، خاندان قصیّ‌بن کلاب، قریش، عبداللَّه بن زبیر و به وسیله حجاج بن یوسف ثقفی است که تعبیر «بنا» از روی تسامح است؛ چراکه در اکثر مواقع تنها قسمتی از آن ساخته شده و در واقع مرمّت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار