نخستین سینمای تخصصی کودک و نوجوان استان فارس همزمان به هفته کتاب افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۳۲۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰ 12 November 2016


تابناک فارس به نقل از تسنیم:  این روزها اگر پای خاطرات کسانی که کودکی خود را در دهه 60 گذراندند، بنشینید اکثر قریب به اتفاق از شهر موش‌ها، گلنار، دزد عروسک‌ها، مدرسه پیرمردها، الو الو من جوجه‌ام و دیگر فیلم‌های سینمایی کودک در آن دوره سخن می‌گویند.

فیلم‌هایی که هنوز ترانه‌ها و بخش‌هایی از آن در ذهن بزرگسالان امروز باقی مانده و خاطرات خوش کودکی را برایشان زنده می‌کند، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که کودکان امروز با کدام فیلم‌ها باید خاطره‌سازی کنند؟ چرا امروز کودکان در سینما دیده نمی‌شوند؟

به باور اغلب سینماگران اوج سینمای کودک در دهه 60 و 70 شکل گرفت و پس از آن رو به افول رفت تا جایی که سید محمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم سیانور در جلسه نقد فیلمش در شیراز از حذف شدن این ژانر سینمایی سخن گفت.

فقر زیرساخت مانع رونق سینمای کودک 

علی آذری، کارشناس سینما در استان فارس و مدیر سینما فرهنگ شیراز معتقد است که یکی از دلایلی که سبب شده فیلمسازان کمتر سراغ فیلم کودک روند، نبود زیرساخت‌های مربوط به سینمای کودک است. آذری در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: اگر یک حرکت دسته‌جمعی در کشور برای ایجاد سالن‌های سینمای کودک شود فیلمسازان نیز برای ساخت فیلم کودک ترغیب می‌شوند.

به گفته مدیر سینما فرهنگ شیراز سینمای ایران به لحاظ سخت‌افزاری دچار فقر است و همین کمبود سالن سینما در کلانشهرهایی مانند شیراز سبب شده که سانس‌های محدودی به فیلم کودک اختصاص داده شود. 

وی ساخت سالن سینمای کودک را عاملی برای رونق این نوع سینما می‌داند و می‌گوید: در این سینما همه چیز متعلق به کودکان است و والدین با اعتماد بیشتری فرزندان خود را با سینما آشنا می‌کنند، علاوه بر آن محدودیت زمانی برای تماشای فیلم وجود ندارد و کودکان و نوجوانان در همه سانس‌ها می‌توانند فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. 

راه‌اندازی نخستین سینمای کودک در استان فارس

چندی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به ساخت سالن‌های سینمای کودک در شهرستان‌ها و استان‌های کشور کرده است تا با این وسیله تکانی به سینمای کودک دهد.

حسین علی‌جانی، مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 15 آبان ماه از افتتاح 62 سالن سینمای کودک و نوجوان تا پایان امسال خبر داده است. به گفته وی فیلم‌های تولید داخل و خارج کشور در رده سنی کودک و نوجوان و مطابق با فرهنگ جامعه و تولیدات کانون در این سینماها اکران می‌شود.

نخستین سالن سینمای کودک و نوجوان استان فارس نیز به گفته زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری استان فارس همزمان با هفته کتاب افتتاح می‌شود. وی هدف از راه‌اندازی این سالن سینما را حمایت از تولید و اکران فیلم‌های کودک عنوان کرد. 

آنطور که مدیرکل کانون پرورش فکری استان فارس گفته است گنجایش سینما کودک کانون پرورش فارس 250 نفر است و مدارس، مهدکودک‌ها و سازمان‌ها می‌توانند تا سقف 50 درصد از تخفیف در خریداری بلیت بهره‌مند شوند. افتخاری هم‌چنین از  آماده بودن 45 عنوان فیلم برای اکران در سینما کودک شیراز خبر داده است. 

لزوم راه‌اندازی شورای نظارت بر پخش فیلم در استان فارس

مهدی رنجبر، معاون هنری ارشاد استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان مشکلات سینمای امروز از ایجاد سالن‌های تخصصی سینمای کودک استقبال کرده و می‌گوید: در مبحث سینمای کودک و نوجوان ضعف بیشتری دیده می‌شود که باید با ایجاد زیرساخت این ضعف را برطرف کرد. 

به اعتقاد وی سینمای کودک حوزه‌ای زیربنایی است چراکه آموزش‌پذیری کودکان از  فیلم‌های سینمایی بیش از دیگر گروه‌های سنی است و اگر قرار باشد تحولی در سینمای کودک رخ دهد باید با همکاری نهادهای آموزشی و فرهنگی انجام شود. 

رنجبر راه‌اندازی سینمای تخصصی کودک در استان فارس را یکی از ملاک‌های توسعه فرهنگی استان می‌داند و می‌گوید: پخش فیلم خوب برای کودک بیش از راه‌اندازی سالن اهمیت دارد به همین دلیل جای خالی یک شورای نظارت بر انتخاب فیلم به ویژه فیلم کودک در استان فارس احساس می‌شود که راه‌اندازی سالن تخصصی سینمای کودک می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد این شورا باشد. 

به گفته وی در بعد کلان‌تر و گسترده‌تر این شورا می‌تواند با ارائه سوژه‌ها و موضوع‌های متناسب با کودک و تامین بودجه کارگردانان سینما را برای ساخت فیلم کودک ترغیب کند. 

به گزارش تسنیم به باور بسیاری از کارشناسان یکی از مشخصه‌های رشد و توسعه فرهنگ در هر منطقه‌ای سینما است و با توجه به اینکه کودکان آینده‌سازان هر جامعه‌ای محسوب می‌شود رونق سینمای کودک حتی در گام‌های کوچک در سطح استان یا شهرستان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگ 20 تا 30 سال آینده کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار