فوتسال به عنوان موفق‌ترین ورزش تیمی در قم، بعد از کسب عناوین متعدد جهانی، آسیایی و بین‌المللی اکنون در اندیشه کسب نخستین موفقیت خود در رقابت‌های زیر 21 سال آسیا است.
کد خبر: ۳۲۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱ 14 November 2016
به گزارش تابناک قم، از سال‌های آغازین دهه 1380 تا کنون بیش از یک دهه است که فوتسال قم به طور ثابت در ترکیب تیم ملی دارای فوتسالیست ملی‌پوش است و در این‌ سال‌ها افتخارات بسیار زیادی در سطح بین‌المللی، آسیایی و جهانی برای ورزش قم به ارمغان آورده است.

در واقع این مهم را باید مرهون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تیم‌های باشگاهی فوتسال قم و همچنین نتیجه زحمات و تلاش‌های مدیران موفق و مربیان با دانش فوتسال قم دانست که در 18 دوره حضور فوتسال قم در سطح اول رقابت‌های باشگاهی این رشته یعنی لیگ برتر تلاش کرده‌اند.

موفقیت فوتسال قم مرهون سرمایه‌گذاران، مدیران موفق و مربیان با دانش

نام‌‌هایی همچون سهیل، فراز، ارم‌کیش، کیش‌ایر، صبا، ماهان‌تندیس و علوم‌پزشکی در سال‌های گذشته و اکنون یاسین‌پیشرو، آتلیه‌طهران، آرش نوین ایرانیان، الوند و ... در سال‌های اخیر با ورود به سرمایه‌گذاری در فوتسال عامل رشد و معرفی استعدادهای فوتسال قم شده‌اند و چرخ این رشته همچنان در مسیر پرورش بازیکنان آینده‌دار در گردش است و فوتسال قم در کشور جزو موفق‌ترین استان‌ها است.

بیش از یک دهه است که فوتسالیستی همچون علی‌اصغر حسن‌زاده به طور ثابت در ترکیب تیم‌های ملی رده‌های سنی جوانان، امید و بزرگسالان ایران حضور دارد و تا کنون جام‌های مختلف جهانی، ملت‌های آسیا و تورنمنت‌های متعدد بین‌المللی را تجربه کرده است.

قهرمانی‌های متعدد جام ملت‌های آسیا در ویترین افتخارات ورزش قم

قهرمانی در چندین دوره بازی‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا، حضور در سه دوره متوالی جام جهانی فوتسال، اعزام به جام‌های مختلف برون‌مرزی و رویارویی با تیم‌های مطرح فوتسال جهان با حضور ستاره‌ای همچون علی‌اصغر حسن‌زاده برای فوتسال قم اتفاق افتاده است.

اما در این سال‌ها بازیکنی با کیفیت این فوتسالیست ارزشمند در فوتسال قم هنوز نتوانسته به طور ثابت خود را به تیم ملی فوتسال ایران تحمیل کند و بازیکنانی که از فوتسال قم به تیم ملی راه یافته‌اند به طور موقت پیراهن این تیم را بر تن کرده‌اند و فوتسال قم با معرفی چندین استعداد جدید امیدوار است که به زودی در تیم ملی بیش از یک سهمیه در جام‌ها و میادین مختلف برون‌مرزی داشته باشد.

3 دوره حضور نماینده فوتسال قم در جام‌های جهانی

در ادوار مختلفی که از جام‌های جهانی فوتسال سپری شده، تیم ملی فوتسال ایران در پنج دوره آن حضور داشته و ملی‌پوش شاخص فوتسال قم یعنی علی‌اصغر حسن‌زاده در سه دوره متوالی عضو تیم ملی ایران در مهمترین رخداد فوتسال جهانی یعنی جام جهانی سال‌های 2008، 2012 و 2016 بوده است.

حسن‌زاده در جام جهانی 2008 در کشور برزیل با تیم ملی از مرحله گروهی صعود کرد اما در جدال با ایتالیا تیم ملی ایران نتوانست مجوز صعود به مرحله بالاتر از به دست بیاورد و در جام جهانی 2012 در کشور تایلند نیز همین اتفاق رخ داد و ایران در مصاف با تیم شگفتی‌ساز کلمبیا از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

اما اوج موفقیت و حضور درخشان فوتسال ایران در جام‌های جهانی به سال جاری و جام جهانی 2016 باز می‌گردد که در کشور کلمبیا به انجام رسید و تیم ملی ایران با ارائه بازی‌های فراتر از انتظار یک به یک حریفان را از پیش‌رو برداشت و برای نخستین‌‌بار در فوتسال جهان شگفتی‌ساز و البته تاریخ‌ساز شد.

اختصاص نخستین مدال برنز جام جهانی به فوتسال قم  

تیم ملی فوتسال ایران با حضور درخشان فوتسالیست ملی‌پوش قم در مرحله مقدماتی از گروهی که در آن اسپانیا قهرمان اروپا، مراکش قهرمان اروپا و آذربایجان تیمی متشکل از بازیکنان شاخص برزیلی حضور داشتند به عنوان تیم سوم بالا آمد و به تیم شاخص جهان یعنی برزیل برخورد کرد و این تیم را برای نخستین‌بار در ادوار مختلف جام جهانی قبل از حضور در مرحله نیمه نهایی حذف کرد تا نگاه‌ها را به خود جلب کند.

ایران وقتی برزیل پرمدعا را از پیش‌رو برداشت سپس تیم ملی پاراگوئه را مغلوب کرد ولی در مرحله نیمه نهایی مقابل تیم ملی روسیه که هر ساله بازی‌های زیادی با آن انجام می‌دهد شکست خورد و در رده‌بندی برای کسب مقام سوم تیم ملی پرتغال را در ضربات پنالتی از پیش‌رو برداشت تا برنز جام جهانی فوتسال برای نخستین‌بار نصیب ورزش قم شود.

فوتسال قم دارنده برترین بازیکن سال قاره آسیا

به غیر از برنز جام جهانی فوتسال با درخشش علی‌اصغر حسن‌زاده در جام ملت‌های فوتسال آسیا در دوره‌های متوالی سال‌های 2014 در ویتنام و 2016 در ازبکستان، این بازیکن عنوان ارزشمندترین بازیکن جام را برای فوتسال ایران و استان قم به ارمغان آورد.

اوج موفقیت حسن‌زاده در عرصه ملی پیش از کسب مقام سوم جام جهانی 2016، به دست آوردن عنوان برترین بازیکن سال 2014 فوتسال آسیا از نگاه کارشناسان AFC کنفدراسیون فوتبال قاره کهن بود و حسن‌زاده ستاره فوتسال آسیا در آن سال لقب گرفت تا یک دستاورد بزرگ را برای ورزش قم رقم بزند.

دعوت 8 فوتسالیست قم به تیم ملی زیر 21 سال ایران

هر چند در این سال‌ها بازیکنانی همچون سعید تقی‌زاده، علیرضا وفایی، ابوالقاسم اروجی و محمدحسین کوهستانی ملی‌پوشان دیگری از فوتسال قم در تیم‌ ملی ایران بوده‌اند اما هیچ کدام نتوانستند در حد و اندازه خود برای موفقیت در عرصه ملی ظاهر شوند.

اکنون تعداد هشت بازیکن جدید از بین استعدادهای فوتسال قم به اردوی آماده‌سازی تیم ملی برای اعزام به مسابقات فوتسال قهرمانی زیر 21 سال آسیا دعوت شده‌اند و فوتسال قم روی آنها به عنوان ستاره‌های آینده‌ خود در تیم‌های ملی و در راه کسب موفقیت‌های برون‌مرزی حساب می‌کند.

از بین بازیکنانی که در طول برگزاری رقابت‌های لیگ فوتسال رده‌های سنی پایه باشگاه‌های استان قم و همچنین در ترکیب نمایندگان قم در مسابقات فصل 1395 لیگ‌های فوتسال پایه باشگاه‌های کشور توانستند استعداد و توانایی خود را به خوبی به نمایش بگذارند، هشت نفر به اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتسال زیر 21 سال ایران دعوت شده‌اند.

تشکیل اردوی تیم ملی با حضور بازیکنان نخبه 8 استان

اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتسال جوانان و امید ایران بر اساس برنامه‌ریزی کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال به میزبانی کمپ تیم‌های ملی برگزار خواهد شد و از بین بازیکنان شاغل در تیم‌های باشگاهی فوتسال قم نیز هشت بازیکن مستعد و خوش‌آتیه به تیم ملی راه یافته‌اند.

این در حالی است که از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی کمیته فوتسال برای تشکیل تیم ملی جوانان و امید به منظور حضور موفق در مسابقات قهرمانی‌آسیا صورت گرفته و با تست‌گیری از بازیکنان نخبه این رشته از استان‌های مختلف و در قالب اردوهای استعدادیابی، اکنون بازیکنان مورد نظر به اردوی اصلی دعوت شده‌اند.

در حالی که اردوهای تیم ملی زیر نظر علی صانعی سرمربی سابق تیم ملی و مربی تیم ملی ایران در جام جهانی 2016 برگزار می‌شود، فوتسال قم که در یک دهه اخیر همواره حداقل یک نماینده و حداکثر دو یا سه ملی‌پوش در تیم‌‌های ملی رده‌های سنی مختلف فوتسال داشته، این بار هشت ملی‌پوش دارد.

فوتسال قم در راه کسب عنوان از مسابقات 2017 قهرمانی آسیا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی جوانان و امید فوتسال برای شناخت بهترین‌های این رده سنی به منظور شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا در رده زیر 21 سال آسیا در سال 2017 برگزار خواهد شد و از قم، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، کردستان، مازندران، مرکزی و همدان بازیکنان مورد نظر به اردو دعوت شده‌اند.

با هدف حضور پرقدرت تیم ملی کشورمان در مسابقات زیر 21 آسیا استعدادیابی از چهره‌های شاخص فوتسال ایران در سراسر کشور تا پایان سال 2016 صورت می‌گیرد و نخبه‌های فوتسال قم نیز برای همراهی این تیم در مسابقات آسیایی سال آینده امید زیادی دارند.

اردوی انتخابی تیم ملی فوتسال به منظور حضور مقتدرانه در مسابقات آسیایی 2017 این هفته در حالی برگزار می‌شود که  سرمربی تیم ملی فوتسال زیر 21 سال اسامی بازیکنانی که در این مرحله از اردو باید حضور داشته باشند را اعلام کرد و از قم سیدحسین رضوی، مهدی فتح‌خانی، مهدی کبیری، جعفر گل، مهدی خیری، علی حسن‌پور، سیدحسین میره‌ای، مهدی جمالی دعوت شده‌اند.

این در حالی است که توحید لطفی، حسین رزمی، بهنام منال، سامان دشن و سجاد افضلی از آذربایجان شرقی، ماهان سلطانیان از زنجان، محمدرضا ده‌بزرگی، رضا زارع، علی حاصلی و سیدعلی حسینی از فارس، سینا صمدی، بهداد شیخ‌احمدی و متین احمدی از کردستان، علی حسن‌پور از مازندران، امیر باقی و سجاد قاسمی از مرکزی و افشین گل‌محمدی از همدان دیگر دعوت شده‌ها به این اردو محسوب می‌شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار