دبیر علمی دوره سراسری آموزش حمایتهای تغذیه ای در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان گفت: هم اکنون جای کارشناسان تغذیه در بخشهای مراقبتهای ویژه و سایر بخشهای بیمارستانی کشور خالی است.
کد خبر: ۳۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱ 10 May 2015
دکتر عبدالرضا نوروزی در حاشیه 'دومین دوره سراسری آموزش حمایتهای تغذیه ای در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان' در مشهد طی گفت وگو با خبرنگاران افزود: حضور کارشناسان تغذیه در بخشهای مراقبت ویژه نظیر آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو به دلیل اینکه این بیماران نمی توانند از راه دهان مواد غذایی را دریافت کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی گفت: به ازاء هر 10 تخت مراقبت ویژه باید یک کارشناس تغذیه در بیمارستانها فعالیت داشته باشند اما واقعیت موجود نشان می دهد اکنون با کمبود شدید در این زمینه مواجه هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از سوی دیگر به ازاء هر 150 تخت بیمارستانی باید یک کارشناس تغذیه فعالیت داشته باشد که در این زمینه نیز با استانداردها فاصله بسیاری داریم.

وی گفت: در قالب 'طرح تحول نظام سلامت' حضور کارشناسان تغذیه در مراکز درمانی مورد توجه قرار گرفته اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

دکتر نوروزی افزود: زیر پوشش قرار نگرفتن بیشتر داروها و محصولات تغذیه ای مورد استفاده برای بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه مهمترین چالش در این زمینه به شمار می رود.

وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون بیشتر محصولات تغذیه ای زیر پوشش بیمه نیستند اما برخی از محصولات تغذیه ای گرانقیمت را بیمه ها تقبل می کنند.

دبیر علمی دوره سراسری آموزش حمایتهای تغذیه ای در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان گفت: اگر محصولات و داروهای ارزانتر تغذیه ای زیر پوشش بیمه قرار گیرند بیمار نیازی به داروهای گرانقیمت پیدا نمی کند.

وی همچنین اظهارداشت: سالانه 20 میلیون دلار برای واردات داروی 'آلبومین' جهت تغذیه بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستاهای کشور صرف می شود.

این پزشک متخصص تغذیه افزود: آلبومین دارویی گرانقیمت است و برای افت شدید پروتئین بدن کاربرد دارد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه نوزادان بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه نیز گفت: اگر نیازهای تغذیه ای نوزادان نارس فراهم نشود ضریب هوشی این کودکان و سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده و در بزرگسالی در معرض خطر بیماریهای مزمن مانند دیابت و قلبی و عروقی قرار می گیرند.

دومین دوره آموزشی حمایتهای تغذیه ای در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان با حضور کارشناسان تغذیه و متخصصان اطفال از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا 24 اردیبهشت ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار