تابناک: يك کارگردان تئاتر گفت: مدیری که نتواند زیرساخت‌هایی حداقلی برای تئاتر همچون تهیه سالن نمایش، تهیه پلاتو و فراهم کردن وسایل صحنه را فراهم کند ، قطعاً باید جای خود را به فردی لایق‌تر دهد.
کد خبر: ۳۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 10 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، منصور قربانی بابیان اینکه در سیستم اداره ارشاد، عدم تمرکز مدیریت و نبود مدیریت مناسب به تئاتر ضربه زده است ، اظهار کرد: تئاتر بين ارشاد،حوزه هنري وشهرداری دست به دست می‌گردد و هر ارگانی که پول و قدرت مالی بیشتری داشته باشد، قدرت اجرایی بیشتری داردو در واقع مدیریت تئاتر در اصفهان متمرکز نیست و بخش‌های گوناگونی در تئاتر دست دارند. .

وی افزود: متأسفانه هنرمند ما نمی‌داند وظیفه هنری اداره ارشاد چیست و انجمن نمایش چه کاری باید انجام دهد، چراکه مدیریت متمرکزی نداریم.

کارگردان "شهر زیبای خدا" با بیان اینکه رابطه بین ارشاد و شهرداری به شدت بر روی تئاتر شهر اصفهان تأثیر گذاشته است، گفت: قدرت اجرایی و توانایی مالی در دست شهرداری است و این وضعیت از این جهت نگران کننده است که وقتی ارتباط بین شهرداری و ارشاد قطع شود، تئاتر نیز که وابسته به شهرداری شده ضربه می‌خورد. از طرف دیگر نیز همین توانایی بالا برای به صحنه بردن اجراهای نمایشی، ضربه مهلکی بر تئاتر می‌زند، چراکه متأسفانه با ورود دستمزدهای بالا از طرف شهرداری موجب شده که سطح دستمزدها بالا برود و حیات گروه‌های مستقل که پشتوانه مالی ندارند به خطر بیفتد.

قربانی با بیان اینکه جایگاه اداره ارشاد تنزل پیدا کرده است، تصریح کرد: اگربحث ممیزی و مجوز دادن به تئاتر را از اداره ارشاد بگیریم، چیز دیگری باقی نمی‌ماند و شأن اداره ارشاد باید بیش از این‌ها باشد و در این موارد محدود نشود.

کارگردان "حال خونین‌دلان" با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات به دلیل اتفاق‌های کشوری در زمینه تئاتربوده است، افزود: در دولت قبل بنا به نوساناتی که در وزارتخانه بود، تصمیم‌های ناپایدار بسیاری در وزارتخانه گرفته می‌شد که مدیران کل ارشاد نیز در گرفتن این تصمیم‌ها نقش چندانی نداشتند و مجبور به اجرای آنها بودند. به عنوان نمونه سامان دادن به شکل گیری گروه‌های هنری را داشتیم که باید برگه‌های بسیاری اعم از عدم سوءسابقه، نداشتن اعتیاد و ... را تحویل می‌دادیم که بعد از چند وقت خبر از تهران رسید شد که این فرایند منحل شده است! و ماجراجویی دولت قبل در این زمینه خیلی به ما ضربه زد.

وی در مورد جمله معروف مدیران کل مبنی بر اینکه " تصمیم‌ها از مرکز گرفته می‌شوند " اضافه کرد: این یک توجیه ساده و بچه‌گانه است. متأسفانه، مدیران کل گوش به زنگ دستورات وزارتخانه می‌شوند و جایگاه خود را در مورد اجرای قوانین در حد کارگزاری پایین می‌آورند. در این حالت است که آنها برای پوشاندن ضعف خود به این جمله متوسل می‌شوند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: متأسفانه فرق مدیرکل و رییس اجرایی برای صاحب منصبان روشن نیست، اما با توجه به قوانین و اختیارت خوبی که به مدیرکل‌ها داده شده باید خود سیاست‌گذاری کنند، نه اینکه گوش به فرمان وزارتخانه باشد، اما ولی اینکه چرا استفاده نمی‌کنند جای سوال دارد؟

قربانی افزود: یک مدیر خوب باید توانایی جذب بودجه داشته باشد، این اصلاً برازنده یک مدیر نیست که همراه با معاونانش به سادگی اعلام کنند که اصلاً پول نداریم، البته توانایی مدیر به جذب بودجه محدود نمی‌شود. یک مدیر باید بتواند زیرساخت‌های لازم برای فعالیت زیرمجموعه‌اش را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: مدیری که نتواند زیرساخت‌هایی حداقلی برای تئاتر همچون تهیه سالن نمایش، تهیه پلاتو و فراهم کردن وسایل صحنه را فراهم کند ، قطعاً باید جای خود را به فردی لایق‌تر دهد، البته در مورد مدیری که تنها سالن نمایش تئاتر شهرش را از دست دهد قضیه فرق می‌کند، چراکه بهتر است برود و یک بچه دوازده‌ساله به جایش بیاید!

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر در هر گوشه این شهر ضعیف شده است، گفت: چرا تئاتر اصفهان در این مدت اصلاً در جشنواره‌های بزرگ مقام نیاورده است، شاید در جشنواره‌های کوچک رتبه‌ای کسب شده باشد، اما در جشنواره‌های بزرگ شاهد درخشش خاصی نیستیم.

قربانی افزود: جشنواره ملی برگزار شده در این سال‌ها در حد جشنواره‌های محلی برگزار شده‌اند و تعداد بالای این‌گونه جشنواره‌ها حاصلی برای تئاتر استان نداشته و تئاتر را به جایگاه بهتری ارتقا نداده‌اند.

وی با اشاره به بدنه ارشاد عنوان کرد: بعضی از گروه‌های چیدمان شده در اداره نه تنها از تخصص لازم بهره‌مند نیستند و از حداقل‌هایی نظیر ، نحوه برخورد و ارتباط اجتماعی نیز برخوردار نبوده‌اند. این فقدان بارها سبب این شده که هنرمندان در مراجعه به اداره ارشاد شاهد برخوردهای سنتی و قدیمی باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در روزهای مناسبتی از جمله در روز جهانی تئاتر هميشه ما شنونده حرف‌ها و وعده‌های شیرین و دوست‌داشتنی هستیم، ولی این وعده‌ها هیچ وقت به مرحله اجرا نمی‌رسند. ریشه این بی‌توجهی و کم‌کاری را باید در مدیریت و یا در مجموعه زیردست مدیر جستجو کرد.

قربانی با بیان ضعف امکانات در اداره ارشاد گفت: ضعف‌های سخت‌افزاری اداره ارشاد به یکی دو مورد محدود نمی‌شوند، می‌توان اشاره کرد که انجمن هنرهاي نمایشی جایی برای برگزاری جلسات خود ندارد و اصلاً سزاوار اداره ارشاد اصفهان نیست. از طرفی آرشیو منظم و منسجمی که اداره بتواند به عنوان یک دستاورد بعدها بتوان به آن رجوع شود در اداره وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم برگزاری جلسه‌های سیاست‌گذاری چشم‌انداز روشنی برای تئاتر اصفهان متصور نیستم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار