رئیس دانشگاه صنعتی قم:
رئیس دانشگاه صنعتی قم با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به توسعه نانو فناوری در این استان، گفت: نانو تکنولوژی در قم تاکنون از رشد خوبی برخوردار نبوده است.
کد خبر: ۳۳۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰ 22 November 2016
به گزارش تابناک قم، بهرام خوشنویسان اظهار داشت: در ارزشیابی های انجام شده قم در این بخش در بین 31 استان در رتبه بیست و پنجم به بالا قرار دارد، در حالی که این استان بین 2 استان قطب اصلی نانوی کشور یعنی تهران و اصفهان واقع شده و از واحدهای صنعتی زیادی نیز بهره می برد. 

وی هم چنین با بیان این که نانو فناوری به عنوان یکی از شاخه های فناوری پر مخاطب در جهان در ایران نیز وضعیت مناسبی دارد، افزود: از همان ابتدا که این فناوری در سطح جهان رشد پیدا کرد ایران نیز کوشید تا به کاروان متخصصان و پژوهشگران این عرصه بپیوندد، از این رو با جهان خیلی فاصله نداریم و در جایگاه خوبی قرار داریم.

خوشنویسان هم چنین در تبیین علت پیشرفت نکردن نانو در قم گفت: نزدیکی 2 استان یاد شده(اصفهان و تهران) به قم همانند یک شمشیر 2 لبه عمل کرده و باعث شده، محققان بومی استان که علاقه زیادی هم به کار در حوزه نانو دارند به محض مواجهه با کوچکترین بی توجهی به ارایه حمایت ها و پشتیبانی های لازم، به سرعت به این 2 استان همجوار مهاجرت کنند، ولی ما باید از لبه مثبت این شمشیر استفاده کرده و با تامین زیرساخت های مورد نیاز زمینه فعالیت آنها در استان را فراهم کنیم. 

وی با تاکید بر ضرورت بروز رسانی فناوری ها در صنایع مختلف کشور بویژه در قم افزود: حرکت تولیدکنندگان و صاحبان صنایع به سمت بازار رقابتی و بهبود چرخه معیوب ایجاد شده در زمینه تکنولوژی به عنوان یکی از ساده ترین اقدام ها برای بروز رسانی صنایع به منظور استفاده هرچه بیشتر از نانو تکنولوژی در تولید محصول های گوناگون است.

وی با اذعان این که در این استان صنایع R&D و مبتنی بر تحقیق و توسعه بسیار کم است و بیشتر صنایع موجود کوچک و کارگاهی به شمار می آیند و صنایع بزرگ و مادر وجود ندارند، اضافه کرد: از این رو اگر چه بر روی کاغذ تعداد واحدهای صنعتی خیلی زیاد است ولی به طور کلی کارخانه هایی که بتوانند فناوری های خود را توسعه داده و تحقیق را سرلوحه کارشان قرار دهند اندک هستند.

خوشنویسان ادامه داد: باید در احصای راهکارهای موثر در بر طرف نمودن این نقص و معضل در استان اهتمام ویژه ای داشته باشیم و صنایع موجود را به صنایع علم محور و پژوهش محور تبدیل کنیم که البته نقش مهم استانداری، دانشگاه ها و آموزش و پرورش در نهادینه شدن این فرهنگ بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این که در توسعه نانو فناوری سعی شده بیشتر اتکای آن بر مباحث فناورانه متمرکز باشد، افزود: دولت در تلاش است تا در این زمینه موثر عمل کند، به نحوی که هم اکنون کشور در بخش تولید مقاله های مرتبط با نانو در جایگاه هفتم جهان قرار دارد که این مساله نشان دهنده اجرای دقیق سیاست های پیش بینی شده برای این فناوری مدرن است، هر چند در زمینه تبدیل این مقاله ها به محصول و در نهایت تولید ثروت هنوز به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا نکردیم.

مسئول دبیرخانه ستاد هفته نانو در قم با اشاره به تلاش های ویژه دولت یازدهم در خصوص توسعه نانو تکنولوژی، اضافه کرد: تعیین هفته ای به نام ترویج فناوری نانو در هر یک از استان های کشور گویای این واقعیت است.

وی با بیان این که در این راستاد ستاد ترویج فناوری نانو به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه صنعتی قم تشکیل شده است، افزود: طی این هفته همه ارگان های عضو این ستاد اعم از دانشگاه ها، صنعت، معدن و تجارت، آبفا، شرکت توزیع نیروی برق، آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه هایی را برای آشنایی کارمندان و متخصصان خود با این فناوری خواهند داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ترویج صنعت زیست سازگار از وظایف مهم دانشگاه های صنعتی محسوب می شود، افزود: دانشگاه صنعتی قم نیز تا کنون طی تفاهم نامه با شهرداری تهران طرح هایی را در ارتباط با خودروهای گازوییلی و بنزینی شرکت اتوبوسرانی اجرا کرده و موفق شده بخارهایی که از محفظه میل لنگ اتوبوس ها متصاعد می شود را برای مقابله با آلودگی هوا تصفیه کند.

وی با بیان این که در بحث توسعه زیست سازگار در استان هنوز قراردادی با شهرداری قم منعقد نشده است افزود: هر چند دانشگاه صنعتی قم تکنولوژی لازم برای اجرای طرح مذکور در مورد شرکت واحد اتوبوسرانی قم را نیز دارد، ولی چون صاحب این طرح شهرداری تهران است، مجوز استفاده از آن برای قم صادر نشده است.

خوشنویسان هم چنین با اشاره به در دست اقدام بودن دیگر طرح های مرتبط با فناوری زیست سازگار در مباحث فیلتراسیون و نانو فیلتراسیون و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و گاز صنعتی و مقابله با معضل ریزگردها، خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی قم در حال تعریف طرح هایی برای مواجه با این معضل های زیست محیطی است و در صورت تامین بودجه و اعتبار لازم آن را از اولویت های پژوهشتی خود دانسته و به طور جدی به این حوزه ها ورود پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تغییر دیدگاه های موجود در مورد فضاهای دانشگاهی، افزود: هر چند ساختمان فعلی دانشگاه صنعتی قم تا رسیدن به فضای استاندارد دانشگاهی فاصله زیادی دارد، ولی با تغییرهای داده شده در آن تلاش شده تا وضعیت قابل قبولی پیدا کند.

وی با اشاره به پیش بینی قطعه زمینی در محدوده آزادراه قم - تهران و هم چنین یک هکتار عرصه موجود در کنار ساختمان کنونی دانشگاه به منظور احداث ساختمان جدید، افزود: فارغ از مباحث اعتباری یک سری مشکلات حقوقی و اداری نیز وجود دارد که تحقق این امر را نه تنها در کوتاه مدت بلکه در میان مدت نیز غیر ممکن می کند و با توجه به مشکلات هزینه ای موجود شاید تا سال های دور نیز امکانپذیر نباشد.

وی با تاکید بر این که مسئولان برای هرچه بهتر شدن وضعیت فیزیکی دانشگاه صنعتی قم به شدت کوشش می کنند، افزود: با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز در محل ساختمان فعلی، هم استانداری و هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازسازی و توسعه این ساختمان در مقایسه با احداث بنای جدید در مکانی دیگر نظر مساعدتری دارند.

خوشنویسان هم چنین با اشاره به مشکل نبود یک پل عابر پیاده در مقابل دانشگاه صنعتی قم و ضرورت توجه جدی به این موضوع با توجه به پر مخاطره بودن مسیر به لحاظ آمد و شد وسایل نقلیه سنگین از سمت جاده قدیم تهران - قم، افزود: در این خصوص درخواست هایی به استانداری و شهرداری داده شده که با موافقت شهرداری مراحل اداری کار در حال انجام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار