برندسازی از 'گلیم هرسین' تا 'مسند اردبیل'؛
در نخستین همایش 'ثبت نشانه جغرافیایی صنایع دستی'، استان کرمانشاه هم یک نماینده داشت؛ 'گلیم هرسین' اولین صنعت دستی استان و جزء 9 اثر اول کشور بود که امروز سه شنبه به طور رسمی ثبت ملی شد.
کد خبر: ۳۳۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 22 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این باره گفت: با ثبت نشان جغرافیایی گلیم هرسین، دیگر امکان کپی برداری از آن نیست.
پروانه حیدری روز سه شنبه 2 آذر افزود: در هر نقطه از ایران اگر گلیمی با استاندارد گلیم هرسین تولید شود تنها باید با نام و برند همین گلیم باشد و نمی توان با عنوان دیگری آن را تولید و عرضه کرد.
نشانه جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می سازد؛ مشروط بر اینکه کیفیت، مرغوب بودن، شهرت یا سایر خصوصیات کالا قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد.
در نخستین همایش ثبت نشانه جغرافیایی صنایع دستی در تهران،‌ هشت اثر دیگر از جمله جاجیم کردستان، مسند اردبیل، فیروزه نیشابور، منبت آباده و... نشان جغرافیایی گرفتند.
به گفته معاون صنایع دستی کرمانشاه، سال‌ها بود که تنها یک اسم از گلیم هرسین مانده بود اما اکنون این اثر به یک برند ملی تبدیل شده است.
حیدری عنوان کرد که گلیم هرسین پیش تر استاندارسازی شده و در تلاشیم که آیین کار آن هم امسال تهیه شود.

** کمتر از چهار میلیون تومان تا جهانی شدن 
فیروز ناصری هرسینی، نایب رییس مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران کشور هم اول آذر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که 'ثبت استانداردهای ملی و جغرافیایی گلیم هرسین از طراحی تا چله کشی و بافت انجام شده و دیگر کسی نمی تواند آن را با نام دیگری تولید، عرضه و صادر کند.'
این امتیاز به نام 'شرکت تعاونی هرسین گلیم ناصری' ثبت شده که مدیریت آن بر عهده فیروز ناصری هرسینی است.
آنچنان که ناصری بیان کرد، گلیم هرسین راه زیادی تا جهانی شدن ندارد و به احتمال زیاد در سال آینده به یک برند جهانی تبدیل می شود؛ 'تنها کافی است ما هزار فرانک سوییس را واریز کنیم تا مقدمات ثبت جهانی این اثر در شورای جهانی صنایع دستی (wcc) آغاز شود.'
شهرستان هرسین در 44 کیلومتری مرکز کرمانشاه، پیش‌تر با ثبت نام 'کتیبه باستانی بیستون' در فهرست آثار جهانی، شهرت فراملی یافته است.
این شهرستان 2 تا 2 هزار و 500 بافنده گلیم دارد که البته بخش زیادی از آنان به دلیل نبود ابزار و حمایت لازم،‌ یا فعال نیستند یا فعالیت مستمر ندارند و به همین دلیل کل تولید گلیم این شهرستان بین 500 تا 550 متر مربع در سال است.

** تلاش برای ثبت ملی سه اثر دیگر کرمانشاه 
آنچنان که معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت، این اداره کل در نظر دارد که پیگیری های لازم برای ثبت جغرافیایی 'گیوه پاوه'، 'چاقوی دالاهو' و 'تنبور کرمانشاه' را هم انجام دهد.
حیدری گفت: استاندارد سازی این سه رشته انجام شده و امیدواریم که در همایش سال آینده موفق به کسب نشان جغرافیایی شوند.
موج کرمانشاه، ارغوان(سبد) داریان، چیق(زیرانداز) گیلانغرب از دیگر صنایع دستی استان کرمانشاه هستند که به اعتقاد حیدری ظرفیت ثبت نشانه جغرافیایی را دارند.
به گفته او، رشته ارغوان بافی استانداردسازی شده و آیین کار آن هم امسال تهیه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار