بی توجهی به مشکلات شلغم کاران در طی سالهای گذشته تا به امروز ، همیشه باعث دلخوری و دل نگرانی کشاورزان این محصول بوده است.
کد خبر: ۳۳۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 24 November 2016
تابناک فارس به نقل از مارگون:بی توجهی به مشکلات شلغم در طی سالهای گذشته تا به امروز ،  همیشه باعث دلخوری و دل نگرانی کشاورزان این منطقه بوده است .

در سالهای گذشته بخاطر برداشت شلغم که می بایستی بصورت منظم وصنعتی باشد؛ همیشه برداشت با مشکلاتی روبرو می شد و بیشتر اوقات تا اواسط زمستان کشیده می شد که قطعا باعث مشکلاتی برای  این عزیزان بود .

همچنین اعلام کیفیت پایین آن که بیشتر بخاطر تحویل نگرفتن دلالان در میادین و ماندن شلغم در کامیون های در حال انتظار تخلیه  بوده است و تنها کشاورزان برای کشاورزان دردسر ساز بود؛ هیچ گاه این مشکلات مورد بررسی قرار نگرفت و بار آن را همیشه کشاورزان بر دوش کشده اند.

حال با توجه به مشکلات مطرح شده در طی سالهای گذشته بعد از یک سال زحمت و تحمل مشقت های فروان، از جمله خشکسالی های؛ زمان  برداشت محصول شلغم فرا رسیده است و طبق قرارداد میان کشاورزان و  مسئولان میادین میوه و تره بار مسئولیت حمل  شلغم از مزرعه تا میادین می باشد؛ این امر شیرینی برداشت محصول را به کام کشاورزان تلخ نموده است.

طبق اظهارات کشاورزان تا کنون اقدام مثمر الثمری از سوی مسئولان در این ارتباط صورت نگرفته و حمل، دائماً بر عهده کشاورزان می باشد؛  لذا از مسئولان امر شهرستان انتظار می رود که نسبت به رفع این مشکل اقدامی عاجل صورت دهند .

با توجه به اینکه شهرستان سپیدان وروستای بهرغان قطب تولید پیاز وشلغم فارس است اما هرساله کشاورزان در هنگام جمع آوری وبرداشت شلغم با مشکلات عدیده ای روبه روهستند به طوری که اکثر کشاورزان مجبور به فروش محصول شلغم خود با قیمت بسیار پایین به دلالان شلغم هستند.

بر پایه این گزارش ، مهرماه وآبان ماه هرسال شهرستان سپیدان شاهد برداشت شلغم از زمینهای سطح زیر کشت این محصول است وبا توجه به اینکه شهرستان سپیدان وروستاهای اطراف قطب تولید شلغم استان است اما هرساله کشاورزان در هنگام جمع آوری وبرداشت شلغم با مشکلات عدیده ای روبه روهستند به طوری که اکثر کشاورزان مجبور به فروش محصول شلغم خود با قیمت بسیار پایین به دلالان شلغم هستند.

 با آغاز فصل برداشت شلغم در مهرماه وهمچنین باران های پاییزوزمستان کشاورزان وبه خصوص شلغمکاران را بامشکلات فراوانی مواجه می کند.

همزمانی برداشت محصول و شروع بارندگی های پاییزی،  نبود سوله های  جمع آوری شلغم و قرارداشتن موانع و قوانین سخت در مسیر اخذ تسهیلات این بارگاه ها،دندان دلالان را تیزتر و اجبار کشاورزان را جهت فروش ارزان بیشتر کرده است که این نکات در حرف ها و گلایه های کشاورزان  قابل تامل است.

یکی از کشاورزان روستای بهرغان در گفتگوبا خبرنگارما اظهارداشت: علی رغم اینکه محصول شلغم در این منطقه حرف اول را می زند اما در هنگام برداشت محصول بامشکلات زیادی برای جمع آوری روبه روهستیم واز ترس ازبین رفتن شلغم با توجه به برودت هوای سرد وبارندگی مجبور به فروش شلغم به دلالان هستیم.

وی بیان داشت: برای فروش شلغم باید هفت خوان رستم را طی کنیم و اکثر کشاورزان برای فروش محصولات خود مجبورند به قیمتی بسیار نا چیز آنرا به فروش برسانند

محمدی یکی دیگر از کشاورزان این منطقه اظهارداشت: برای دریافت تسهیلات بسیاری از کشاورزان مراجعه کرده بودند اما چون روند دریافت تسهیلات وقانون هایی که دارند سخت است  واکثر دوستانم از دریافت آن پشیمان شدند من هم به دنبال آن نرفتم وبا هزینه شخصی وبه صورت سنتی مشغول به کاشت شلغم هستیم .

 وی افزود: سخت گیری های بی مورد وگذراز هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات در این منطقه باعث شده است که ماهم محصول خودرابا قیمت بسیار پایین وبه صورت مدت دار وبادریافت چک در اختیار دلالان قرار دهیم .

وی اظهارداشت: خواسته ما از مسئولین این است که امکان خرید شلغم به  صورت تضمینی برای کشاورزان وجود داشته باشد تا حداقل کشاورز دغدغه فروش محصول خودرا نداشته باشد. خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میکاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار