مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم گفت: همشهريان موارد ايمني و هشدارهاي اين سازمان در خصوص استفاده از وسايل گرمايشي در فصل سرما را رعايت كنند تا خطري در شهر رخ ندهد.
کد خبر: ۳۳۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹ 05 December 2016
به گزارش تابناک قم، عباس جعفري با اشاره به موارد ايمني كه بايد در فصل سرما در منازل رعايت شود، گفت: با توجه به كاهش دما و سرد شدن هوا و استفاده هموطنان از وسايل گرمايشي، احتمال حوادث ناشي از گاز گرفتگي بيشتر مي شود. حوادث گازگرفتگي از آن حوادثي است كه تنها با كمي دقت مي توان از بروز آن جلوگيري كرد و برعكس، كمي بي احتياطي مي تواند عواقب جبران ناپذيري داشته باشد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم با اشاره به توصيه‌هاي ايمني در استفاده از وسايل گرمايشي، افزود: در اينجا به چند توصيه مهم براي جلوگيري از اين حوادث اشاره مي كنيم:

۱. اگر از وسايل شعله دار(انواع بخاري هاي گازي، نفتي، شومينه، آبگرمكن، پكيج و...) استفاده مي كنيد، هرگز تمام راه هاي ورودي هوا را نبنديد و حتماً مسير مناسبي را براي ورود اكسيژن و هواي تازه به محيط در نظر بگيريد.

۲. پكيج، مقدار زيادي اكسيژن مصرف مي كند و درصورت تامين نشدن هواي مناسب، به سرعت محيط را با كاهش اكسيژن مواجه مي كند. پس بهتر است اين وسيله در خارج از محيط منزل مثلاً در بالكن يا محلي كه مستقيم به فضاي آزاد راه دارد نصب شود.

۳. قبل از نصب بخاري از باز بودن مسير دودكش هاي داخل ديوار اطمينان حاصل كنيد. به اين منظور مي توانيد از سطح پشت بام يك وزنه كوچك را با ريسمان به داخل دودكش فرستاده و اگر تا انتها پايين آمد نشان دهنده باز بودن مسير است.

۴. دودكش هاي داخل ديوار از جنس سيماني بوده و بايد تا انتها بالا رفته باشد و از سطح بام نيز ۸۰ سانتي متر بالاتر آمده باشد و در انتها كلاهك H نصب شود.

۵. از مكش مناسب دودكش ها اطمينان حاصل كنيد. بهترين نشانه براي كاركرد صحيح دودكش ها اين است كه بدنه آن ها همواره بايد داغ باشد. سرد بودن دودكش بخاري، زماني كه روشن است و همچنين زرد و نارنجي بودن شعله بخاري از نشانه هاي توليد اين گاز خطرناك است كه بايد بررسي شود.

۶. در داخل واحد و براي وسايل گرمايشي و شعله دار، فقط از دودكش هاي ورق سفيد گالوانيزه استفاده كنيد. اين دودكش ها مقاومت فيزيكي بيشتري دارند و به خوبي داخل هم چفت مي شوند اما دودكش هاي متفرقه مثل آلومينيومي، آكاردئوني، فنري و... اين خاصيت را ندارند و به مرور دچار نقص شده و گاز مونوكسيد كربن را به داخل محيط منتشر مي كنند ضمن اينكه به دليل خاصيت ارتجاعي دودكش هاي فنري به سهولت از محل اتصال خود خارج مي شوند و به مرور منافذ ريزي در آنها پديدار مي شود كه مي تواند باعث انتشار آلاينده ها در محيط شود.

۷. از حداقل زانوئي در نصب دودكش هاي داخل واحد استفاده كنيد.

۸. بهترين وضعيت براي نصب دودكش ها، حالت عمود يا قائم است كه در اين حالت آلاينده ها به سهولت خارج مي شوند و هرچه شيب دودكش پايين تر رود خروج آلاينده ها سخت تر خواهد شد. به خاطر داشته باشيد كه شيب منفي به هيچ عنوان مورد تاييد نيست و در اين صورت آلاينده ها به داخل محيط نفوذ خواهند كرد.

۹. هر وسيله گرمايشي و شعله دار نياز به يك دودكش مجزا دارد و از به كاربردن دودكش هاي مشترك براي دو يا چند وسيله خودداري كنيد.

۱۰. از تغيير دادن اندازه دهانه خروجي دودكش ها خودداري كنيد. گاهي مشاهده مي شود كه افراد، دهانه خروجي دودكش هاي روي ديوار با موانعي كوچك مي كنند كه به اصطلاح، هواي گرم كمتري خارج شود كه اين عمل باعث انباشت گازهاي خطرناك داخل دودكش و انتشار آن به داخل محل مي شود.

۱۱. از قرار دادن انتهاي دودكش ها در فضاي درز انقطاع ساختمان خودداري كنيد. اين گاز به سادگي از ترك ها و شكستگي هاي روي ديوار حتي در واحدهاي ديگر وارد منزل مي شود.

۱۲. از قرار دادن انتهاي دودكش ها در سطل آب خودداري كنيد. اين گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسير خروجي آن شده و گاز از طريق ديگر خارج و وارد فضاي داخلي محيط مي شود.

۱۳. وجود دستگاه هاي هشدار دهنده گاز مونوكسيد كربن در محيط تا حد بسيار زيادي مي تواند به كاهش خطرات و حوادث ناشي از اين گاز كمك كند. در انتخاب اين دستگاه ها دقت كنيد.بعضي از اين وسايل كيفيت و كارايي لازم را ندارد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم در ادامه سخنان خود با اشاره به علائم مسموميت با گاز co تصريح كرد: علائم مسموميت با منواكسيد كربن مي تواند طيف وسيعي از علائم را شامل شود كه در بيماري هاي مختلف ديده مي شود. متاسفانه بسياري از اين علائم شبيه به علائم سرماخوردگي است و اكثر افراد فكر مي كنند به دليل سردي هوا دچار سرماخوردگي شده اند و تمايل به استراحت و خوابيدن پيدا مي كنند. ابتلاي تمام افراد خانواده به علايمي شبيه به آنفلوآنزا، بروز مسموميت در افراد را نشان مي دهد.

جعفري سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه و بي قراري، تهوع و استفراغ، خميازه كشيدن بيش از حد، كاهش ديد از علايم عمومي مسموميت ها دانست و افزود: حالت خواب آلودگي شديد، كسلي، خستگي و كاهش قدرت عضلاني از جمله علايم اوليه مسموميت در افراد به شمار مي رود؛ چنانچه افراد در اين مرحله متوجه چنين علايمي شدند، با خارج شدن از فضاي آلوده مي توانند از پيشرفت مسموميت پيشگيري كنند.

وي با اشاره به ميزان گاز منوامسيدكربن در محيط كه مي تواند براي انسان خطرناك باشد، افزود: بيشترين ميزان مجاز در محيط زندگي PPM ۵۰ در حدود ۸ ساعت بيشترين تهديد را براي انسان خواهد داشت.PPM ۴۰۰ بين ۱ تا ۲ ساعت باعث سردرد از ناحيه پيشاني مي شود وقرار گرفتن در آن محيط بيشتر از ۳ ساعت جان انسان را تهديد خواهد كرد.PPM ۸۰۰ باعث تهوع و تشنج مي شود و در حدود ۲ ساعت مي تواند منجر به مرگ شود. PPM ۱۶۰۰ در مدت ۲۰ دقيقه انسان را دچار حالت تهوع مي كند و در مدت ۱ ساعت جان انسان را خواهد گرفت.PPM ۱۲۸۰۰ بين ۱ تا ۳ دقيقه به مرگ منجر مي شود.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم به اقداماتي كه در زمان گاز گرفتگي بايد انجام شود اشاره كرد و افزود: در اين زمان فرد مسموم را از محيط آلوده به هواي آزاد منتقل كنيد.

يقه پيراهن و كمربند و لباس هاي تنگ افراد مسموم را باز كنيد.

درصورت امكان عمليات اكسيژن دهي به فرد مسموم را با نهايت دقت شروع كنيد.

باز نگه داشتن راه هاي تنفسي و تماس با اورژانس در مراحل بعدي درماني بايد مورد توجه قرار گيرد.

به ياد داشته باشيد كه خارج كردن افراد آسيب ديده از محيط آلوده و قرار دادن آنها در محيط باز از مهمترين اقدامات پيشگيرانه محسوب مي شود.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم با اشاره به اين مطلب كه آيا پوشاندن بدنه لوله بخاري با فويل (يا عايقي مشابه.. .) مجاز است، افزود: استفاده از عايق هاي غير قابل اشتعال اشكالي ندارد.

جعفري در پاسخ به اين سوال كه آيا قراردادن سر دودكش در داخل ظرف آب عمل درستي است، گفت: خير، در اين حالت به هيچ عنوان محصولات حاصل از احتراق نه جذب آب شده و نه در آن حل مي شود و با اين عمل محصولات احتراق شامل co و۲ co يا از طريق بخاري و يا از طريق دودكش در محيط پخش مي شود كه اين عمل بسيار خطرناك است.

وي با تاكيد بر اينكه استفاده از هرگونه بخاري با سوخت فسيلي اعم از دودكش دار و بدون نياز به دودكش در حمام غير مجاز است، افزود: استفاده از بخاري هاي بدون نياز به دودكش در اتاق خواب بر اساس استاندارد ملي ايران به شماره ۱ ISIRI۷۲۶۸ مجاز نيست.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم توصيه كرد: از نصب بخاري هاي زميني دودكش دار در اتاق هاي با مساحت كمتر از ۱۲ متر مربع پرهيز شود و در صورت نصب، هواي مورد نياز بخاري از زير درب اطاق تامين و تهويه شود.

جعفري افزود: استفاده از بخاري هاي ديواري دودكش دار و شومينه در اتاق غير مجاز است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: توصيه مي شود در همه مكان هايي كه وسايل گازسوز استفاده مي شود، براي افزايش ضريب ايمني محل، از سنسورهاي حساس به گاز co استفاده شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار