کرمانشاه- معاون جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزان کرمانشاهی هم‌اکنون شدیدترین خشکسالی‌ها را در ۶۴ سال اخیر لمس می‌کنند، بر بیمه محصولات کشاورزی توسط آنان تاکید کرد.
کد خبر: ۳۴۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 11 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از مهر،افشین صفوی در ارزیابی سال زراعی ۹۵-۹۶ گفت: سال زراعی، از اول مهر هر سال  تا ۳۱ شهریور سال آینده است و برای ارزیابی سال زراعی ابتدا باید تحلیلی از وضعیت جوی این سال زراعی داشته باشیم.

وی افزود: کشور ما در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده است و استان کرمانشاه نیز نسبت به استان های دیگر از وضعیت بارشی نسبتا مناسبتری برخوردار است و میانگین بارش در کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال  بوده، در حالی که این میانگین در استان کرمانشاه حدود ۴۸۰ میلیمتر در سال است و ما انتظار داریم در یک سال زراعی این میزان بارش را داشته باشیم.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: عموما ۳۰ درصد بارش ها در فصل پاییز، ۴۰ درصد در زمستان و مابقی آن در فصل بهار رخ می دهد.

**کشاورزان کرمانشاهی شدیدترین خشکسالی ها را در ۶۴ سال اخیر لمس می کنند

وی افزود: با توجه به آمار فوق و ضعیت جوی استان، امسال تا به امروز به صورت میانگین ۲۹.۵ میلیمتر بارش در سطح استان داشتیم و این در حالی است که در سال زراعی گذشته این میزان ۲۹۴.۴ میلیمتر بوده و آمار بلند مدت استان کرمانشاه نیز ۱۱۲ میلیمتر به ثبت رسیده است.

صفوی تصریح کرد: آمار فوق بیانگیر این است که ما نسبت به سال گذشته در فصل پاییز  تا به امروز ۱۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد بارش داشته ایم. ضمن اینکه این میانگین ۲۹ میلیمتری عمدتا مربوط به مناطق غربی و شمال غرب استان است که در اثر سامانه بارشی اخیر رخ داد.

وی افزود: بارش شهر کرمانشاه از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸.۹ میلیمتر بوده که ۴ درصد سال گذشته و ۹ درصد بلند مدت است که بیان دیگر شدیدترین خشکسالی ۶۴ سال اخیر را متاسفانه کشاورزان و مردم ما دارند لمس می کنند.

**۸۰ درصد اراضی استان کرمانشاه دیم است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، میزان اراضی زراعی استان را ۹۰۶ هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان حدود ۸۰ درصد اراضی دیم بوده و تنها حدود ۲۰ درصد آن را اراضی آبی تشکیل می دهد.

وی میزان اراضی دیم را حدود ۷۰۰ هزار هکتار و میزان اراضی آبی را حدود ۲۰۰ هزار هکتار عنوان کرد.

**کشاورزان دارای اراضی آبی منتظر بارش نمانند

صفوی، با انتقاد از اینکه بسیاری از کشاورزان آبی کار(دارای اراضی زراعی آبی) در انتظار بارش باران برای محصولاتشان هستند، گفت: متاسفانه با وجود اینکه این کشاورزان که چاه آب دارند و آب در اختیارشان است در انتظار باران به سر می برند. در حالی که ما در جهادکشاورزی بارها از طریق پیامک، اخبار صدا و سیمای استان و... دائم در حال اطلاع رسانی هستیم که کسانی که آب در اختیار دارند اراضی خود را آبیاری کنند و در انتظار اینکه مزرعه با آب باران سبز شود نباشند.

وی تصریح کرد: رقم محصولات آبی با محصولات دیم متفاوت است لذا زمین آبی و محصولات آن حتما باید آبیاری شوند. اما متاسفانه این دیدگاه در بین برخی از کشاورزان وجود دارد که «باران سبز» (سبز شدن اراضی با آب باران) خوب است، در حالی که تجربه و دانش نشان می دهد که باید اراضی آبی حتما آبیاری شوند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در اراضی آبی اگر کشاورزان احساس می کنند که زمینشان ممکن است که سله ببندد باید دور آبیاری را کوتاه کنند و توصیه می شود حتما در ساعات گرم روز (۱۱ صبح تا ۲ و ۳ بعد از ظهر) نسبت به آبیاری مزارعشان اقدام کنند.

**طی ۴۲ سال اخیر ۷۱ درصد بارندگی نرمال و ۲۹ درصد غیر نرمال داشته ایم

وی بار دیگر به وضعیت بارش ها در استان طی امسال نسبت به دهه‌های گذشته اشاره ای داشت و گفت: خشکسالی پدیده جدیدی نیست و  مطالعات نشان می دهد در ۴۲ سال منتهی به سال ۹۰ (از سال ۴۷ تا ۸۹) ۶ سال پر باران شامل سال های ۴۷، ۵۰، ۷۰، ۷۱، ۷۴ و ۷۶ و  هم چنین ۶ سال خشک شامل سال های ۴۸، ۶۳، ۷۲، ۷۷، ۷۹ و ۸۰ داشته ایم. در این مدت ۶ سال خیلی خشک نیز داشته ایم که آخرین سال خشک آن سال ۸۶ بوده است.

صفوی افزود: از ۴۲ سال بررسی شده از نظر بارندگی ۳۰ سال یعنی ۷۱ درصد بارندگی در  کشور ما نرمال و طبیعی و در ۲۹ درصد نرمال نبوده است، لذا کشاورزان باید کار کنند که در این ۷۱ درصد بارندگی - که از هر ۵ سال ۳ سال نرمال و ۲ سال خشکسالی است- باید در ۳ سال بارش نرمال، حداکثر بهره برداری را از مزرعه داشته باشند.

**سطح بیمه کشاورزی در استان کرمانشاه پایین است

وی در بخش دیگر در خصوص حمایت ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه این بخش اقتصادی در استان گفت: یکی از اقدامات حمایتی در بخش کشاورزی «بیمه کشاورزی» است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: هم اکنون با وجود اینکه کشاورزان ما می دانند که خشکسالی رخ داده است و مزارع ما تشنه هستند، سطح بیمه کشاورزی در استان فوق العاده پایین است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار هکتار زراعت دیم و ۱۰۰ هزار هکتار مزارع آبی داریم، هم چنین پیش بینی می کنیم که حدود ۶۰۰ هزار هکتار کشت به همراه نخود در پاییز نیز داشته باشیم، اما متاسفانه کشاورزان عزیز ما تنها ۳۷ هزار هکتار از اراضیشان را بیمه کرده اند که رقم خیلی ناچیز و پایینی است و تنها حدود ۷ تا ۸ درصد از اراضی فوق را شامل می شود.

**کشاورزان می توانند تمام محصولات خود را بیمه کنند

صفوی، متولی بیمه کشاورزی را صندوق بیمه کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشاورزان می توانند تمام محصولات خود را بیمه کنند و کشور ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین تنوع بیمه ای را دارد و کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولاتشان اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تمامی محصولات استراتژیک در قالب بیمه کشاورزی قرار دارد و توصیه می شود حتما کشاورزان نسبت به بیمه این محصولات چون گندم و جو اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، سهم کشاورز در بیمه یک هکتار محصول استراتژیک گندم دیم را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: یعنی کشاورز دیم کار با پرداخت ۲۶ هزار تومان می تواند برای یکسال یک هکتار اراضی خود را بیمه کند و جهاد کشاورزی(دولت) نیز ۳۰ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان کشاورز افزوده و به صندوق بیمه می پردازد.

**۶ میلیون ریال غرامت به محصولات کشاورزی پرداخت می شود

وی تصریح کرد: چنانچه کشاورز مبادرت به بیمه محصولات خود کند و خدای ناکرده مزرعه اش دچار خسارات و مشمول غرامت شود، ۶ میلیون ریال معادل ۶۰۰ هزار تومان از سوی صندوق بیمه غرامت دریافت می‌کنند.

صفوی افزود: هم چنین در اراضی آبی، عوامل خطر عمومی با پوشش ۷۵ درصدی نیز کل حق بیمه ۲۲ هزار تومان بوده که سهم کشاورز از این میزان ۵ هزار تومان و سهم دولت نیز ۱۷ هزار تومان است.

وی گفت: خوشبختانه هم اکنون مناطق گرمسیری استان چون شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین خیلی جامع و عالی مزارعشان را بیمه می کنند اما در مناطق سرد اینگونه نیست و ما خواهش می کنیم، کشاورزان عزیز مناطق سردسیری استان چون کرمانشاه، روانسر، جوانرود، صحنه، سنقر، هرسین و...بیمه کنند.

**تمدید مهلت بیمه کشاورزی در استان تا پایان آذر ۹۵

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  از تمدید مهلت بیمه کشاورزی با تلاش های سازمان جهاد کشاورزی استان و صندوق بیمه تا آخر آذر ماه امسال خبر داد و تاکید کرد: خواهش می کنیم کشاورزان عزیز حتما نسبت به بیمه مزارعشان طی این مدت اقدام کنند.

وی اشاره ای نیز به چگونگی پرداخت غرامت بیمه کشاورزی داشت و گفت: زمانی که زمین کشاورزی ای در اثر پدیده ای چون تگرگ دچار خسارت می شود، کشاورز عزیز باید تا ۲هفته که مهلت دارد به صندوق بیمه کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کند.

**لزوم رصد روزانه مزارع کشاورزی و انجام حداقل هزینه برای کاشت و برداشت محصول

صفوی تاکید کرد: کشاورزانی که اغلب محصولات کشاورزی زیادی از مزارع خود برداشت می کنند، کسانی هستند که دائم مزرعه را رصد و پایش می کنند و اگر خدای ناکرده مزرعه اش نیز دچار خسران شد، بلافاصله آن را اعلام می کند تا کارشناس بیمه بلافاصله آن را مشاهده و ارزیابی کند.

وی بار دیگر به چگونگی روند بیمه محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان اشاره و خاطرنشان کرد: در شهرستان های پاوه، اسلام آباد غرب، سنقر، کنگاور، گیلانغرب، صحنه، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، جوانرود، ثلاث باباجانی و هرسین برای گندم دیم، عوامل خطر عمومی را پوشش می دهند که ۷۵ درصد است-  کشاورز برای بیمه محصولات به ازای هر هکتار باید ۲۶ هزار تومان پرداخت کند و ۳۰ هزار تومان نیز جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت به آن اضافه و ۵۶ هزار تومان به صندوق بیمه کشاورزی برای بیمه این محصولات پرداخت می کنند و در مقابل نیز خدای ناکرده، چنانچه خسارتی وارد شود ۶۰۰ هزار تومان از صندوق دریافت می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که کشاورزان عزیز ما حداقل هزینه را برای زراعتشان انجام دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار