درسکوتی سرد از بی مسئولیتی و اهمال ، همزادروزهای نیک و بد اهالی سختکوش زاگرس ، نفس های آخرین خود را می کشند وطبیبی بر زخم های آنان یافت نمی شود .
کد خبر: ۳۴۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 13 December 2016
تابناک ایلام جمال دارابی::روزهای رقص و پایکوبی زاگرس نشینان ،همانند شب های غمناک فقر و تنگدستی شان در هزاره های تمدن باستان عیلام ، در پناه تنه های سترگ بلوط آرام خفته اند و اینک در ابیات هی لای هی لای مادربزرگ قصه های این دیار ،آرام آرام ،به خواب می روند.

بلوط نقش بسیارمهمی در زندگی گذشته زاگرس نشینان تا به امروز داشته است . در میان آنچه شرق شناس خوش بیان وبا احساس انگلیسی خانم فریا استارک به عنوان حاصل گشت و گذارش طی سال های 1927 تا 1931 دراستان های لرستان و ایلام به رشته تحریر درآورده است ،بلوط هم به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در زندگی آن زمان مردمان سختکوش این دیار توصیف شده است.

دیم فریا مادلین استارک ،در بخش عبور از کبیرکوه کتابش آنجا که طلوع فاخته ای رنگ بامدادی کبیرکوه را به زیبایی به تصویر می کشد، در بیان ویژه ای به استفاده های درخت بلوط می پردازد و می نویسد : «درختان بلوط ایرانی برگشان از نوع انگلیسی آن بهتر است .درسال های قحطی که محصول غله مزارع از بین می رود ،از میوه های بلوط آرد درست می کنند.بعضی اوقات نیز بلوط را روی آتش می پزندومثل فندق بوداده مصرف می کنند.در فصل تابستان نیز برای پوشش سقف کلبه از شاخ وبرگ درختان بلوط استفاده می کنندو در فصولی که بارندگی نمی شود نیز به جای علوفه برگ ها را جلو حیوانات می ریزند».

قسمت های مختلف درخت بلوط شامل تنه ،برگ ،میوه و پوست آن از دیرباز مورد استفاده قرارگرفته است که مهمترین این مصارف شامل استفاده خوراکی از میوه بلوط،رنگرزی ،استفاده برای آتش و تهیه زغال و مصرف دارویی هستند.

چوب بلوط با چگالی بالا و بسیارسخت می باشدکه زغال مرغوبی تولید می کند.چوب بلوط در روزگاران نه چندان دور گرمابخش محافل چادرنشینان و رونق بخش مطبخ هایشان بوده است .

گال درخت بلوط نیز درمصارف رنگرزی و دباغی استفاده شده است که تحقیقات جدیدی درکشورهای مختلف درزمینه تهیه فرآورده های دارویی از آن درحال انجام است.

ازجمله مهمترین مواد موجود دربلوط ،تانن است که درمقابله بافساد و تبدیل پوست به چرم موثر است .این کاربردتوسط قدما درفرایند تهیه مشک استفاده شده است .

تانن فراوان موجود درمیوه بلوط ،نقش موثرو فوق العاده سریعی دردرمان اسهال داردو از دیرباز به صورت میوه خام ،پودرو آردشده بدین منظور استفاده شده است.

در زمان های پیشین ازپوست تلخ میوه بلوط برای التیام زخم های معده وقوی نمودن دیواره آن استفاده فراوان شده است .همچنین جوشانده پوست درخت بلوط جهت رفع مشکلات و بیماری های پوست کاربرد دارد.

روزگاران سخت قحطی وخشکسالی برای ساکنان جنگل های بلوط ،پر است از بوی نان های تکه تکه شده و بی کیفیت تهیه شده ازآرد بلوط که به عنوان تنها قوت قابل دسترس آنان استفاده می شده است.

بهر وصف ،گرچه توسعه علوم وتکنولوژی باعث کمرنگ شدن موارد استفاده از این درخت معجزه گر شده است و امروزه در کمتر خانواده ای ، از خواص درمانی آن استفاده می گردد،ولی باید گفت بلوط همراه و همپای زندگی دیرین زاگرس نشینان بوده و هست .

اما حال این روزهای درختان بلوط خوش نیست و نفس های مهربان و خسته شان به شماره افتاده است. مهمان های ناخوانده زیادی به ریشه و اصالت این نهاده های پاک وبخشنده هجوم آورده اند و آرام و بی صدا ،درون صبورو سترگشان را خالی کرده اند.

درسکوتی سرد از بی مسئولیتی و اهمال ، همزادروزهای نیک و بد اهالی سختکوش زاگرس ، نفس های آخرین خود را می کشند وطبیبی بر زخم های آنان یافت نمی شود .

کاش ، صبحی دل انگیزکه پنجه گرم خورشید،خاک سردقله های زاگرس را نوازش می کند و زندگی را فریاد می زند ،کابوس درختان بلوط آفت زده پایان یابد وآنها دوباره زندگی را جشن بگیرند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار