استاد درس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم گفت:شب یلدا می تواند بستری مناسب برای ترویج بسیاری از سنت‌های حسنه مورد تاکید شارع مقدس از قبیل صله رحم، عیادت بیماران و سر زدن به بزرگترها باشد.
کد خبر: ۳۴۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ 19 December 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی خاطرنشان کرد: اینها سرمایه‌های اجتماعی قدرتمند یک ملّت هستند که در طول قرون متمادی، در اعماق فرهنگ مردم، ریشه دوانده‌اند. 

علم الهدی اظهار داشت: باید از تعلق خاطر ویژه‌ای که هر ملّتی به آیین‌های ملّی و بومی خود دارد، بهره برد و در بستر آن، سنت های دینی را پیاده ساخت و آنها را در راستای اهداف الهی مدیریت نمود، شب یلدا از همین مقوله است. 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شب یلدا می‌تواند لحظات شاد و مفرّح را برای خانواده‌ها فراهم آورد و این نیازضروری می تواند انسان را برای حفظ سلامت روانی و جسمی خود کمک کند. 

وی با تأکید بر اینکه باید این عناصر قدرتمند ملّی را مغتنم شمرد و آنها را به بستر و محملی برای فضایل و کمالات انسانی و دینی تبدیل کرد،اظهار داشت: به نظر من اتخاذ موضع سلبی یا بی‌تفاوتی در قبال آداب و رسوم حسنه ملّی، نوعی اسراف و اتلاف در سرمایه‌های فرهنگی جامعه محسوب می‌شود. 

علم الهدی ادامه داد: روش درست این است که ازاین سرمایه های ملی بهره گیری وآنها در راه اغراض انسانی و الهی بسیج کنیم و تا بتوانیم آن جامعه دینی، مذهبی و مورد توصیه و تاکید خداوند متعال را شاهد باشیم. 

رئیس هیئت علمی مدارس آیت الله لنگرودی خاطرنشان کرد:البته شب یلدا باید و نبایدهایی نیز دارد، از جمله اینکه باید از محرمات و مفاسد دورهمی‌ها اجتناب شود، خدای ناکرده این شب، وسیله ای برای برقراری روابط خارج از چهارچوب شرع نشود و یا توأم با فسق و فجور سپری نگردد. 

وی تاکید کرد: شایسته است با پرهیز از گناه ، این شب را به عید شرعی تبدیل کنیم؛ زیرا در احادیث ما، هر روز و شبی که در آن گناه اتفاق نیافتد، عید خوانده شده است. 

آخرین شب پاییز به عنوان طولانی ترین شب سال ، شب یلدا نام گذاری شده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار