به گزارش اهوازنوین به نقل از رهیاب، روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی تصویری از جزامی بودن مرغ ها و فروش آنها توسط کشتارگاه ها در خوزستان منتشر شد که موجب نگرانی برخی از مردم شد اما واقعیت تصاویر مرغ های جزامی در خوزستان چیست؟
کد خبر: ۳۵۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲ 28 December 2016
دکتر جوشن رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای پرندگان در این خصوص گفت : عکس هایی که در فضای مجازی بعنوان جزام و خوره در مرغ پرورشی منتشر شده، جزام نیست و اصولا چیزی بعنوان جزام در طیور وجود ندارد و این عکس ها نوعی عفونت کف پا است که توسط برخی باکتری ها ایجاد می شود.

جوشن در ادامه گفت : عفونت های کف پای مرغ مانند Bumble foot و  Pododermatitis نوعی عفونت موضعی در طیور است که با ایجاد زخم، هایپرکراتوز، تورم و نکروز بافتی در کف پا ظاهر می شود و بر اثر عوامل ضعف مدیریتی مانند بستر و کف نامناسب ایجاد می شود. این ضایعه خطر بهداشتی خاصی نداشته و در پرندگان مسری نیست و قابل انتقال به انسان نیز نمی باشد.

جوشن در پایان گفت : این عفونت محدود به پاها است و هیچ گونه ارتباط یا سرایتی به گوشت مرغ نداشته و با حذف پا در کشتارگاه طیور، گوشت مرغ هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد. همچنین این عارضه ضمن بی خطر بودن، بسیار به ندرت در طیور پرورشی اتفاق می افتد و بصورت تک گیر اتفاق می افتد .

برچسب ها: مرغ جزامی ، جزام مرغی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار