دوسالی است حوض ماهی سعدی کم آب شده و هم اینک هم خشک خشک! حوضی که از قنات هزارساله سعدی سیراب می شد و ماهی هایی که در باور مردم فارس مقدس بودند و حتی صید هم نمی شدند، این روزها به خاطره ای برای شیرازی ها و گردشگران تبدیل شده اند.
کد خبر: ۳۵۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 29 December 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:خشكسالي، ساخت وسازهاي بي رويه و برداشت غيرمجاز آب از جمله دلايل خشك شدن حوض ماهي سعدي است چرا كه آب اين حوض از قنات سعدي كه سرچشمه آن در كوه بمو است تامين مي شد. قناتي كه قدمتش به بيش از هزارسال قبل برمي گردد و شايد كمتر كسي هم تصور مي كرد روزي خشك شود. هرچند كه به باور برخي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي و كارشناسان گردشگري، عوامل انساني علت اصلي خشك شدن اين قنات تاريخي است.
قناتي كه هزار سال جريان داشته تنها در مدت 2 سال اخير به دليل برداشت بي رويه آب و ساخت وسازهاي غيرمجاز برروي كانال هايش خشك شده است! و آن طور كه تجلي، مدير مجموعه فرهنگي سعدي به خبرنگار ما مي گويد؛ متاسفانه ضوابط حريم قنات سعدي رعايت نشده و طي سال هاي گذشته اجازه ساخت وساز در مسير اين قنات داده شده كه اين موضوع تخريب بخش هايي از كانالهاي قنات را درپي داشته است.
وي با بيان اينكه ريزش قنات طي سال هاي اخير نيز اتفاق افتاده، مي افزايد: كم شدن آب حوض ماهي و ديده نشدن ماهي ها، دلايل متعدي داشته كه اظهار نظرهاي متفاوتي در اين رابطه نيز وجود دارد كه مي توان به ريزش قسمتي از كانال قنات، افتادن يك رشته سيم برق در آب و استفاده غيرمجاز از آب اشاره كرد.
تجلي اضافه مي كند: هم اينك مرمت و لايروبي قنات سعدي در حال انجام است و خشك شدن حوض ماهي و حتي رختشويخانه به دليل مسدودكردن موقت جريان آب است.وي با بيان اينكه جريان آب قنات طي ماه هاي اخير به حداقل رسيده بود، ميگويد: با توجه به كم شدن جريان آب و عمليات لايروبي، پيمانكار مربوطه ماهي هاي باقي مانده حوض سعدي را در حوضچه اي محصور و نگهداري كرده است كه با به پايان رسيدن اين عمليات، دوباره ماهي ها به حوض برگردانده مي شوند.
مدير مجموعه فرهنگي سعدي به وجود گوگرد در آب قنات اشاره مي كند و مي افزايد: ماهي هاي قنات نوعي كپور هستند كه با توجه به شرايط خاص اين آب توانسته اند دوام بياورند و شايد ماهي ديگري نتواند در اين شرايط به حيات خود ادامه دهد.
تجلي در ادامه اين گفت وگو مي افزايد: طبق برنامه ريزي ها، در عمليات لايروبي و مرمت قنات مقرر شده كف شكني صورت گيرد و كانال ها حدود 70 سانتي متر عميق تر گردد تا آب راحت تر به جريان بيفتد.
وي همچنين با بيان اينكه مسير قنات طولاني است و كانال ها نيز بسيار باريك هستند، مي گويد: عمليات مرمت قنات بي شك زمان بر خواهد بود اما به نظر مي رسد تا قبل از نوروز، آب دوباره در قنات و رختشويخانه سعدي جريان يابد.
تجلي اضافه مي كند: با توجه به اينكه حوض ماهي سعدي يكي از جاذبه هاي گردشگري شيراز محسوب مي شود اميدواريم هرچه سريع تر شاهد جريان آب در حوض و ديدن ماهي ها باشيم.
در این خصوص چندي قبل شهردار منطقه سه شهرداری شیراز گفته بود : خشکسالی عامل اصلی خشک شدن قنات سعدی است و با برنامهریزی صورت گرفته و اجرای طرحهای کارشناسی، آب قنات سعدی، با مرمت و لایروبی جان دوباره خواهد گرفت.
ابراهیم خداشناس همچنين می افزاید: این قنات در گذشته به عنوان یکی از مهمترین شبکههای آب زیرزمینی بوده و بخش عمده آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه سعدی را تأمین میکرده است.
وی با بیان اینکه تا پایان امسال لايروبی قنات سعدی شیراز انجام وحجم آب وارده به حوض آرامگاه سعدی و رختشویخانه افزایش مییابد،
می گوید : تمام اقدامات برای لایروبی قنات آرامگاه سعدی توسط شهرداری منطقه سه انجام میشود و سازمان آب منطقهای نیز متعهد شده بر اساس قانون نسبت به پلمپ و جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز آب قنات نیز اقدام کند.
به گزارش خبرنگار ما در عمق 10 مترى صحن آرامگاه سعدی ، قناتى جریان دارد که آب آن به درون حوضى می ریزد این حوض که به حوض ماهى یا حوض سعدی معروف است یکی از جاذبه های گردشگری فارس محسوب می شود به طوری که هر گردشگری که به آرامگاه سعدی می آید و بر سر مزار وی فاتحه ای می خواند از حوض سعدی نیز دیدن می کند و بنا بر رسمی کهن نیت کرده و سکهای درون آب می اندازد تا حاجتش برآورده شود.این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع شده و در داخل به شکل هشت ضلعى است که به وسیله 28 پله به صحن آرامگاه متصل مى‏شود. مشهور است که سعدى در خانقاه خود حوضچه‏ ای از سنگ مرمر ساخته که آب در آن‏ها جریان داشته است.
گفتنی است آیینها و باورهای مردم شیراز و اطراف چنین بود که هر سال در چهلمین روز پس از عید نوروز در محوطه جلوی آرامگاه سعدی جمع میشدند و آش نذری که در فارس بهاصطلاح «دیگجوش» نامیده میشود، میپختند و از بامداد تا شب شادی میکردند و بر این باور بودند که یک ماهی قرمز که یک حلقه طلایی در بینی دارد، در آب بالا میپرد و میرود.ماهیهای این آب محترم است و هیچکس حق صید آنها را ندارد.
مردم شیراز و اطراف، باورهایی خاص نسبت به حوض ماهی دارند و عدهای معتقدند اگر دختر یا پسری دست و روی خود را با این آب بشوید، بخت او باز میشود و به خانه بخت میرود.
در گذشته با جام «چهلکلید» روی سرخود آب میریختند. آبتنی در دوره پیش از ساخت ساختمان جدید آرامگاه، در روز چهارشنبهسوری انجام میشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار