فرزین فرهادی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از کارگاههای استحصال شکر در مناطق روستایی قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درآمد ناشی از این میزان استحصال شکر برای روستائیان شهرستان را بیش از 140 میلیارد ریال برآورد کرد.
کد خبر: ۳۵۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 05 January 2017
وی با بیان اینکه کشت نیشکر اشتغال زایی و درآمد خوبی برای روستائیان قائمشهر دارد ، گفت که در این شهرستان نیشکر در روستاهایی مانند ریکنده ، کرچنگ ، سید ابوصالح و تعدادی روستای دیگر کشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر افزود : نیشکر یک گیاه صنعتی است که از گذشته در این شهرستان کشت و شکر قهوه ای و کف استحصالی از آن مورد استقبال مردم قرار داشت و یک نوع محصول بومی و محلی با مقبولیت بهداشتی برای شهروندان است.
فرهادی سطح زیر کشت نیشکر در این شهرستان را 70 هکتار اعلام کرد و گفت که قائمشهر از لحاظ کشت و تولید نیشکر دومین رتبه را در استان مازندران دارد.
روستای ریکنده مهم ترین کانون کشت نیشکر در شهرستان قائمشهر است که به گفته اهالی کشت این محصول قدمتی 300 ساله در آن دارد .
 
نیشکر اوایل فروردین ماه در مناطق روستائی قائمشهر کشت می شود و زمان برداشت آن هم ماه آذر است .
گیاه نیشکر پس از برداشت با طی کردن مراحلی مانند جدا کردن برگ ها از نی و قطعه قطعه شدن نی برای عصاره گیری آماده می شود . برای این کار قطعات ساقه نیشکر از ماشین مخصوص عصاره گیری عبور داده می شود و بعد از آن عصاره به دست آمده صافی می شود تا مواد زائد از آن جدا شود.
عصاره صاف شده در مرحله بعد درون دیگ مخصوص این کار ریخته می شود حرارت می بیند تا غلیظ شود.
کف شیری رنگ شکر در این مرحله به دست می آید و آنچه داخل دیگ باقی می ماند شکر قهوه ای رنگ خمیری است که به بازار عرضه می شود .
 
 
منبع ‫:‬ ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار