فصل جدید لیگ بر‌تر فوتبال استان قم در حالی آغاز می‌شود که همانند سال‌های گذشته، عالی‌ترین سطح فوتبال استان قم در فصل سرما مهمان ورزش استان خواهد بود.
کد خبر: ۳۵۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 09 January 2017
به گزارش تابناک قم، گل سرسبد مسابقه‌های فوتبال، این ورزش محبوب و جهانی در سطح استانی مسابقه‌های لیگ بزرگسالان است. مسابقه‌هایی که در هر استان، بسته به شرایط آن استان از نظر وسعت، تعداد باشگاه و شهر و اوضاع اقتصادی و طبیعی آن استان برگزار می‌شود.

در قم عنوان لیگ بر‌تر فوتبال به بالا‌ترین سطح رقابتی فوتبال در قم از سال ۹۰ به این مسابقه‌ها داده شد. پیش از این لیگ‌های فوتبال در قم در ۳ دسته اول، دوم و سوم برگزار می‌شد و در دورانی که تب فوتبال داغ‌تر از امروز بود مسابقه‌هایی با عنوان محله‌ها در زمین‌های خاکی شهر به انجام می‌رسید.

بخشی از این مسابقه‌ها در زمین‌های خاکی منطقه شهر قائم حوالی جمکران و بخشی دیگر در زمین‌های انتهای منطقه نیروگاه انجام و با استقبال زیادی نیز روبه‌رو می‌شد. خروجی آن مسابقه‌ها صعود ۲ تیم به لیگ دسته سوم فوتبال استان قم و نیز معرفی بازیکنانی مستعد به سایر باشگاه‌های سطوح بالا‌تر بود.

با نابودی زمین‌های خاکی در برخی مناطق شهر و فروکش کردن تب فوتبال در زمین خاکی با قدرت گرفتن فوتسال و گرایش جوانان به آن، مسابقه‌های محله‌ها به تدریج تعطیل شد و موج تعطیلی سپس به لیگ دسته سوم رسید.

کاهش تعداد باشگاه‌های فوتبال در قم کار را به جایی رساند که لیگ فوتبال در استان قم سرانجام به ۲ دسته رسید. بر اساس همین کاهش تعداد باشگاه‌ها، لیگ بر‌تر فوتبال در استان قم در حال حاضر فقط ۸ تیم دارد و در لیگ دسته اول فوتبال استان قم نیز ۸ تیم به میدان می‌روند. گرچه هیأت فوتبال استان قم تلاش کرده لیگ دسته دوم را احیا کند، تلاش برای این موضوع نتایج ملموسی در پی نداشته است و مشکلات زیرساختی باشگاه‌داری در فوتبال قم مانع بزرگی برای افزایش تعداد باشگاه‌هاست.

سال گذشته در لیگ بر‌تر استان، اتحاد به مقام قهرمانی رسید. آن‌ها با بهره‌مندی از حامی مالی قدرتمند خود هزینه زیادی برای این قهرمانی کردند و در ‌‌‌نهایت خیلی زود و پیش از پایان فصل قهرمانی خود را مسجل کردند گرچه پشتیبانی مالی برای حضور این تیم در لیگ ۳ کشور صورت نگرفت و اتحاد امتیاز خود را به تیمی تهرانی به نام پاس واگذار کرد. اتفاقی که در فوتبال قم تبدیل به سریال همیشگی شده و قهرمانان لیگ پس از کسب این عنوان برای حضور در عرصه بالا‌تر به بن‌بست می‌رسند.

چرا تعداد باشگاه‌ها کاهش یافته است؟

در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد باشگاه‌ها کاهش یافته‌اند باید سراغ موانع تیم‌داری در فوتبال امروز برویم. فوتبال در قم همواره متعلق به قشر ضعیف اقتصادی مردم قم بوده است. تیم‌داری در فوتبال با حداقل هزینه‌ها امروز جای خود را به قوانین جدید برای حرفه‌ای‌سازی فوتبال داده است.

«محمد لاجوردی» از پیشکسوتان فوتبال در قم گفت: زمانی در فوتبال قم یک تیم با حداقل هزینه بسته می‌شد و در مسابقه‌ها شرکت می‌کرد. بازیکنان تیم به طور ماهانه برای تأمین مخارج تیم خود هزینه می‌کردند و خبری از رقم‌های بالا برای خرید تجهیزات تمرین و مسابقه و اجاره زمین تمرین نبود؛ اما امروز یک تیم برای تمرین خود در طول هفته باید هزینه هنگفتی بپردازد در حالی که حامی مالی مشخصی ندارد. زمانی که هزینه‌های تیم بالا رود و باشگاه نتواند این هزینه‌ها را تأمین کند به صورت خودکار منحل می‌شود. این داستان برای بسیاری از تیم‌ها رخ داده است.

در مورد این موضوع نمی‌توان شخص یا نهاد خاصی را مقصر دانست. استان قم با توجه به تک‌شهر بودن و ضعف بنگاه‌های اقتصادی نتوانسته فوتبال را در خود به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهد و ظرفیت فوتبال در قم چیزی بیش از حضور ۸ تیم در لیگ بر‌تر نیست.

تیم‌های حاضر در لیگ بر‌تر ۹۵

«پیمان»، «پناه‌آفرین»، «سفیر وحدت»، «سپید زاگرس»، «آبادگران»، «هنگ»، «افشین» و «هما» تیم‌های حاضر در لیگ ۹۵ هستند. فصل جدید لیگ بر‌تر فوتبال استان قم به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. هر تیم در این لیگ ۱۴ بازی انجام می‌دهد و در ۷ بازی میزبان خواهد بود. تیم قهرمان به عنوان نماینده استان قم وارد دور مقدماتی لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور می‌شود و با توجه به برگزار نشدن مسابقه‌های جام حذفی در قم، تیم نایب‌قهرمان نیز نماینده استان قم در جام حذفی کشور در سال ۹۶ خواهد بود. 

در انتهای جدول نیز تیم هشتم با لیگ بر‌تر خداحافظی می‌کند و راه سقوط به دسته اول را در پیش می‌گیرد. تیم هفتم جدول نیز راهی مسابقه حذفی می‌شود تا در برابر تیم دوم جدول لیگ دسته اول قرار گیرد تا یک بار دیگر شانس خود را برای بقا در لیگ بر‌تر امتحان کند. تفاوت بزرگ لیگ ۹۵ با همه لیگ‌های گذشته، ملزم شدن باشگاه‌ها به تأمین شرایط برگزاری مسابقه در زمان میزبانی است.

کریم بهرامی، رئیس هیأت فوتبال استان قم، گفت: این کاری بود که دیر یا زود باید انجام می‌شد. در این مورد مقاومت‌های زیادی از سوی باشگاه‌ها صورت گرفت اما هر تغییر مثبت نیازمند تحمل سختی و مشقت است. پیش از این هیأت فوتبال استان قم مسئولیت همه موارد در برگزاری لیگ بر‌تر را بر عهده داشت و عنوان میزبان و مهمان در لیگ، سوری بود اما اکنون هر باشگاهی که میزبان یک مسابقه است مسئولیت دارد که زمین مناسب مسابقه و عوامل اجرایی یک بازی رسمی را مهیا و تأمین کند. در این زمینه ما فقط نظارت می‌کنیم و حسن انجام وظایف باشگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم.

هیأت فوتبال در سال‌های گذشته مبلغی را به عنوان ورودی از تیم‌ها دریافت می‌کرد اما با طرح میزبانی تیم‌ها، حالا این باشگاه‌ها هستند که باید بودجه‌ای برای مخارج میزبانی خود در نظر بگیرند؛ البته آن‌ها از یک نظر نیز خوش‌اقبال هستند. قم استانی تقریبا تک‌شهر است و هیچ یک از تیم‌های لیگ برتری قم برای مسابقه‌های خارج از خانه قرار نیست از قم خارج شوند.

جعفریه که در سال‌های گذشته در لیگ دسته اول فوتبال استان تیم داشت امسال در این لیگ هم تیم ندارد و همه تیم‌های دسته اول و بر‌تر استان، مربوط به شهر قم هستند و شهر‌ها و بخش‌های استان در لیگ سهمی ندارند که خود از منظر دیگری قابل بررسی است.

حیدریان؛ خانه مشترک

با وجود این‌که به باشگاه‌ها اختیار داده شده که ورزشگاه مناسبی برای برگزاری مسابقه‌های خانگی معرفی کنند، نگاهی به جدول هفته اول این مسابقه‌ها نشان می‌دهد ورزشگاه شهید حیدریان انتخاب اول و آخر همه تیم‌هاست و به عبارت دیگر این ورزشگاه خانه همه تیم‌ها به شمار می‌رود. با نگاهی به ورزشگاه‌های شهر قم، فقط ۲ ورزشگاه تختی و شهید حیدریان برای برگزاری مسابقه‌های رسمی آمادگی دارند و باشگاه‌ها برای انتخاب زمین اصلی خود گزینه چندانی در پیش رو ندارند.

ورزشگاه شهدای هفتم تیر بدون رختکن و فنس مناسب برای برگزاری مسابقه‌هاست و زمین‌های دانشگاه‌های آزاد پردیسان، دانشگاه قم و پردیس دانشگاه تهران در اختیار دانشگاه‌ها هستند یا به هر دلیل غیرقابل بهره‌برداری برای تیم‌های باشگاهی محسوب می‌شود. زمین چمن ورزشگاه جوادالائمه نیز نه چمن استانداردی دارد و نه فضای اطراف آن از نظر ایمنی برای برگزاری مسابقه رسمی آماده است؛ این زمین نیز یک زمین تمرین است. 

این موضوع برای زمین ورزشگاه هلال احمر قم نیز صدق می‌کند با این‌که پوشش این ورزشگاه چمن طبیعی است و باید به زودی آماده کشت بهاره شود و برای برگزاری لیگ برتری که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا آخر سال طول می‌کشد مناسب نیست. 

نتیجه نهایی این است که انتخاب لیگ برتری‌ها برای میزبانی فقط ۲ ورزشگاه تختی و حیدریان است!

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار