کد خبر: ۳۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹ 17 May 2015
 فعالان محیط زیست خوزستان بدون اتکا به دستگاه های دولتی و با شناسایی مناطق مستعد اقدام به کاشت درخت برای افزایش سرانه فضای سبز اهواز کردند.

 توجه به فضای سبز به طور عام به عنوان ریه های تنفسی شهرها تعریف کاملی از کارکرد آن نیست زیرا علاوه بر تلطیف هوا که مهمترین تاثیر فضای سبز بر محیط شهری است اثرات مطلوبی همچون جذب پرتوهای خطرناک خورشیدی، جذب گرد و غبار، تعدیل دما و كاهش آلودگی صوتی را به همراه دارد. در این بین شاخصه مهم زیبایی که توسط پوشش گیاهی برای شهرها به وجود می آید را نباید فراموش کرد همین زیبایی که مردم را در روزهای پایانی هفته و غالبا شب ها در اهواز به سوی خود جذب می کند.

درختان و درختچه ها به سبب پراکندگی شاخ و برگشان در تمام زوایا و سطوح، همچون یک گردگیر عمل می کنند. طی بررسی های به عمل آمده، یک هکتار فضای سبز که نزدیک به ۲۰۰ اصله درخت حدودا پنج ساله در آن وجود دارد تا ۶۸ تن گرد و غبار معلق در هوا را در طول یک سال جذب می کند. تصور اینکه این عمل به صورت رایگان در محیط شهری ما توسط درختان صورت می گیرد اهمیت فضاهای سبزشهری را بیش از پیش مشخص می سازد خصوصا برای ما خوزستانی ها که مدتی است با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کنیم.

منطقه پردیس اولین مقصد نهال کاران
بر همین اساس، روز گذشته تعدادی از فعالان محیط زیست با عنوان انجمن حامیان محیط زیست خوزستان در اقدامی خود جوش و مردمی به کاشت نهال در منطقه پردیس پرداختند.

انجمن حامیان محیط زیست خوزستان در خصوص دلیل انتخاب منطقه پردیس برای درخت کاری به خبرنگار مهر می گوید: یکی از مهم ترین فعالیت های انجمن نوپای ما کمک به بخش های دولتی در امر مهم توسعه فضای سبزدرون و بیرون شهر و حرکت به سوی آرزوی دست یافتنی داشتن شهری زیبا و پاک است و در این راستا به همراه تعدادی از اعضای انجمن و همچنین مردم علاقمند که کم کم به ما پیوستند به کاشت نهال پرداختیم.

حسن ابوحمیدی می افزاید: منطقه پردیس اهواز برخلاف اسم خود که به معنی باغ بزرگ است در بسیاری از بخش ها دارای کمبودهای قابل توجهی در حوزه فضای سبز است و با کوچکترین وزش هوا گرد و خاک محلی در آن شکل می گیرد به همین منظور این منطقه را به عنوان اولین نقطه برای نهال کاری انتخاب کردیم.

وی مهمترین عامل در توسعه فضای سبز شهری را همکاری مردم عنوان می کند و ادامه می دهد: سخت ترین بخش درختکاری نگهداری از آن است که این موضوع به مردم منطقه مورد نظر مربوط می شود. مردم باید با شوق و علاقه در حفظ و نگهداری از فضای سبز بکوشند چرا که این پوشش گیاهی ضمن زیباسازی محیط زندگیشان به طور مستقیم با سلامت و تندرستی آنها ارتباط دارد.

ابوحمیدی اظهار می کند: خوشبختانه مردم منطقه پردیس از این امر استقبال و به کرات از ما درخواست نهال کردند و حتی بعضا با آبیاری نهال ها به کمک ما آمدند.

کمی آن طرف تر از محل نهال کاری گروهی از کودکان در حال انجام مسابقه فوتبال هستند. به نظر می آید بیشتر از اینکه به توپ و مسابقه توجه کنند حواسشان به بچه های انجمن است که چگونه بدون لباس مخصوص شهرداری و کادر فضای سبز بیل به دست در حال نهال کاری هستند. بالاخره مسابقه را نیمه تمام رها می کنند و خود را به محل نهال کاری نزدیک تر می کنند و با سئوالات خود اعضای انجمن را غافل گیر می کنند.

مجید سعیدی یکی از فعالان زیست محیطی حاضر در برنامه درختکاری در خصوص حضور این فوتبالیست های نوجوان می گوید: یکی از بهترین راه های تقویت فرهنگ شهروندی که مورد تاکید انجمن حامیان محیط زیست خوزستان است آموزش به کودکان و نوجوانان است و خوشبختانه این امر با کنجکاوی این نوجوانان محقق شد و ما با استفاده از این فرصت ضمن تشویق آنان به محافظت از فضای سبز به طور خلاصه و قابل لمس اثرات مثبت وجود فضای سبز در محیط شهری را برایشان توضیح دادیم و آنها را در آبیاری نهال ها شرکت دادیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار