معضلی که با روح و روان مسافران خسته مترو بازی می کند
تابناک تهران - اینکه معاون خدمات شهری شهرداری از وجود متکدیان در مترو و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می کند بی خبر است جای تامل و البته تعجب دارد. مدتهاست که متروی تهران با معضل دستفروشان و متکدیان دست به گریبان است اما مسئولان هر بار توپ را به گردن نهاد دیگر می اندازند یا وعده وعید هایی مبنی بر اینکه تا فلان تاریخ این مشکل حل خواهد شد می دهند. اما متاسفانه در عمل اقدام قابل ذکری اتفاق نمی افتد.
کد خبر: ۳۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 18 May 2015
اگر مترو را به عنوان وسیله تردد خود در کلانشهر تهران انتخاب کرده باشید یا حتی فقط یکبار گذرتان به این قطارهای درون شهری افتاده باشد حتما دستفروشان و متکدیانی که مداوم و بی وقفه در حال تعریف از اجناس خود هستند یا از شما تقاضای کمک دارند را دیده‌اید و احتمالا در سفرهای طولانی تر مانند مسیر تهران کرج یا برعکس از سر و صدای مکرر دستفروشان شاکی و کلافه شده اید.

به گزارش تابناک تهران هستند افرادی که به بهانه‌های مختلف مانند مریضی، نقص عضو و کودکان کوچکی که بر پشت بسته‌اند از احساسات مردم سوء استفاده کرده و با توجه به درآمد خوبی که در مترو به دلیل شلوغی دارند، تکدی گری می کنند.

از آن سو هم دستفروشان بعضا کالاهای بی کیفیت یا اجناس آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد را به قیمت پایین تر عرضه می کنند. اما رشد قارچ گونه دستفروشان که مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده و بیشتر مسافران به این موضوع اعتراض دارند. اعتراض یا حتی تذکر به این دستفروشان هم با عکس العمل تند آنها مواجه می شود.

پرونده چگونگی ساماندهی و مقابله با دستفروشان و متکدیان مترو خیلی وقت است که روی میز مسئولان باز است اما هنوز هیچ راهکاری برای آن اندیشیده نشده است. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تازه ترین واکنش به این مشکل گفته است مسئله دستفروشی یک ناهنجاری اجتماعی است که نشات گرفته از عوامل متعددی است. عوامل متعدد اقتصادی، بیکاری و مسایل متعددی که دست به دست هم می دهد باعث شده شاهد دستفروشی در معابر و خیابانها باشیم.

عبداللهی اما در مورد حضور متکدیان در مترو می گوید تا بحال چنین موضوعی به گوشش نخورده است.

اینکه معاون خدمات شهری شهرداری از وجود متکدیان در مترو و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می کند بی خبر است جای تامل و البته تعجب دارد.

مدتهاست که متروی تهران با معضل دستفروشان و متکدیان دست به گریبان است اما مسئولان هر بار توپ را به گردن نهاد دیگر می اندازند یا وعده وعید هایی مبنی بر اینکه تا فلان تاریخ این مشکل حل خواهد شد می دهند. اما متاسفانه در عمل اقدام قابل ذکری اتفاق نمی افتد.

بهمن ماه سال گذشته شورای شهر اعلام کرد معضل مترو تا پایان سال حل خواهد شد اما با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز هم فریادهای فروشندگان و مزاحمتهای متکدیان با اعصاب مسافران بازی می کند.

برخی معتقدند سازمان بهره‌برداري از مترو بايد با این پدیده ناخوشایند برخورد کند. چراكه مجري و بهره‌بردار از مترو، خود اين سازمان است و براي اين كار هم پرسنل مورد نياز را در چارت سازماني خود دارد.

ضمن آنكه سازمان‌ها و متوليان ديگري كه در يك مسير فعاليت مي‌كنند هم بايد براي ساماندهي به اين معضلات سازمان مترو را ياري دهند.

عده ای می گویند مهم‌ترين راهكار ريشه‌كني دستفروشي و تكدي‌گري در مترو، خريد نكردن از آنهاست چراكه درآمدزا بودن دستفروشي موجب افزايش روزافزون آنها مي‌شود. 

در این میان بسیاری از دستفروشان مترو هم نان آور خانه هستند و به دلیل نبود شغل مناسب و سرمایه دست به این کار می زنند تا امرار معاش کنند.

شاید با همکاری نهادهای مرتبط بتوان برای این مشکل راه چاره‌ای پیدا کرد تا هم مسافران راحت شوند هم دستفروشان به صورت ساماندهی شده بتوانند کار کنند.

در اغلب کشورهای دنیا تجربه واگذاری غرفه در سالن بلیت وجود دارد و در برخی کشورها، «روز بازار»‌ در ایستگاه‌های مترو برپا می‌شود.

 شکری، مدیر کل لوایح و قوانین شهرداری تهران نیز در این باره می گوید: برخورد با دستفروشان مترو نیازمند وضع قانون است. چرا که تنها قانون سد معبر در شهرداری تهران داریم و این قانون برای دستفروشان که سیار هستند قابل اعمال ندارد .

وی با اشاره به اینکه نبود قانون جامع، دست شهرداری تهران را در مقابله با دستفروشی بسته است، تصریح می کند: باید در این باره قانونی وضع شود. لذا در تلاشیم خلاهای قانونی موجود در حوزه حمل و نقل و ترافیک را بررسی و با تدوین لایحه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارایه کنیم .

شکری ادامه می دهد: در این رابطه نیازمند اخذ قانون بالادستی هستیم که در این خصوص طرح در حال تدوین است و پس از آن در قالب لایحه به شورای اسلامی شهر تهران ارایه خواهد شد .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار