تا چند دهه قبل بیماری های شایع در بین جوامع غالبا از نوع بیماری های واگیر بود ولی امروزه به دنبال سبک نادرست زندگی افراد شاهد بروز و شروع بیماری های غیرواگیر در بین افراد جامعه هستیم.
کد خبر: ۳۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 18 May 2015
به گزارش تابناک یزد، یکی از بیماریها که بسیاری از جوامع را درگیر خود ساخته سرطان است که متاسفانه آمار شیوع آن در برخی استانها مانند یزد نگران کننده است استان ما در بسیاری از سرطانهای شایع در کشور رتبه های بالایی دارد که در این بین می توان به  سرطان پروستات شایع در بین مردان یزدی اشاره کرد به نحوی که حدود ۱۱ درصد از سرطان های شایع مردان  استان را شامل میشود.
                                 
در همین رابطه با محمد رضا صادقیان،  کارشناس مسول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یزد به گفتگو نشستیم که در زیر مشروح آن را میخوانید.
                                         
شایعترین سرطان ها در استان یزد کدامند؟ بر اساس آخرین  آمارهای کشوری در این مورد که مربوط به سال ۸۸ است تعداد ۱۳۶۱ نفر در استان  یزد مبتلا به سرطان هستند که از این تعداد ؛ ۷۵۰ نفر یعنی ۵۵ درصد به مردان اختصاص دارد و بقیه مربوط به سرطان های شایع در بین زنان است. بر همین اساس شایعترین سرطان در بین مردان یزدی به ترتیب سرطان های پوست ؛ پروستات ؛ مثانه ؛ خون و دستگاه گوارش و در جمعیت زنان سرطان سینه ؛ پوست ؛ خون و سرطان های مربوط به دستگاه گوارش است.                                        
 با توجه به اینکه سرطان پروستات از شایعترین انواع سرطان در بین مردان است این بیماری چه سهمی از سرطان های شایع را به خود اختصاص می دهد؟ تقریبا ۱۱ درصد از سرطان های مردان در هر سال مربوط  به سرطان پروستات است.                                                      
عمده ترین دلایل بروز این بیماری چیست؟ افزایش سن ؛ احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد ؛ به طوری که حدود دو سوم  از موارد سرطان پروستات در مردان بالای ۶۵ سال دیده می شود. علاوه بر عواملی مانند نژاد ؛ ملیت و سابقه فامیلی که در بروز این بیماری تاثیر گذار است ؛ رژیم غذایی نیز می تواند موثر باشد ؛ به نحوی که مردانی که روزانه مقدار زیاد گوشت مصرف می کنند و کمتر مصرف میوه و سبزی در تغذیه آنها دیده می شود ؛ بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری  هستند.همچنین وراثت در بروز این بیماری موثر است ؛ به نحوی که ۵ تا ۱۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری مربوط به تغییرات ایجاد شده در DNA افراد است که باعث افزایش برخی هورمون ها و افزایش احتمال بیماری می شود.بیماری های مقاربتی ؛ مصرف الکل و استعمال دخانیات نیز به طور کلی در بروز انواع سرطان ها موثر هستند.                         
علائم و نشانه های این بیماری چیست؟ یکی از مهم ترین علائم ابتلا به سرطان پروستات بروز مشکل دفع ادرار است به عبارتی فرد دچار احساس شدید ادرار می شود ولی این کار برای او ممکن نیست یا دفع ادرار در این فرد به صورت کامل صورت نمی گیرد.علائمی نظیر مشکل در تخلیه ادرار ؛ انجام ادرار به صورت قطره قطره بعد از ادرار کردن ؛ تکرر ادرار و احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار؛  رنگ کدر و وجود خون یا ترشح چرکی در ادرار ؛ درد در مفصل ران و کمر درد نیز از نشانه های ابتلا به سرطان پروستات است.                                                  
   نحوه تشخیص این بیماری چگونه است؟ این بیماری در افراد جوان تر به دلیل سرعت رشد تومور همراه با مرگ و میر بالاتری است ولی اندازه گیری PSA آنتی ژن مخصوص پروستات در خون و معاینه روش های ابتدایی ؛ تشخیص این بیماری را ممکن ساخته است.انجام این آزمون ها می تواند به طور سالانه به تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی و درمان آن کمک کند.به این ترتیب این مهم برای مردان در سنین بالای ۵۰ سال در شرایط عادی توصیه می شود.در مورد مردانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مانند افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری ؛ شروع این آزمون ها از ۴۵ سالگی توصیه می شود.                                  
 چه اقداماتی می تواند در  پیشگیری از این بیماری موثر باشد؟ در مرحله اول ؛ رعایت رژیم غذایی با رعایت محدودیت مصرف گوشت و چربی و همچنین مصرف بیشتر میوه و دانه ها می تواند خطرات بروز این بیماری را کاهش می دهد.به طور متوسط روزانه ۵ وعده استفاده از سبزیجات و میوه ها باید در افراد مورد توجه قرار بگیرد ؛ ضمن اینکه میوه هایی مانند گوجه فرنگی ؛ گریپ فروت صورتی و نیز هندوانه نیز به طور غنی دارای موادی هستند که از آسیب به DNA جلوگیری می کنند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثرند.مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین ،E و A می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد و علاوه بر این مصرف نکردن مشروبات الکلی ؛ دخانیات ؛ محدود کردن مصرف قند و نمک  و انجام فعالیت های جسمی مانند پیاده روی سریع نیز ازخطر ابتلا می کاهد.                                       
در مورد  روش های درمانی این بیماری توضیح دهید؟ پزشکان با در نظر گرفتن شرایط بیمار ؛ یک یا ترکیبی از روش های درمانی را به کار می گیرند که از جمله  این روش ها جراحی ؛ استفاده درمانی از سرمای شدید و شیمی درمانی برای انهدام سلول های سرطانی و به عنوان آخرین راه نیز رادیوتراپی به منظور کنترل رشد سلول های سرطانی است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار