عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ضرورت تهیه سند راهبردی مدیریت و حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی- فرهنگی در طرح «حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی-تاریخی» مورد توجه است.
کد خبر: ۳۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰ 19 May 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:قادری با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح «حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی-تاریخی» اظهار داشت: در حال حاضر در این کمیسیون کلیات طرح بررسی و 20 محور این طرح نهایی شده است.

رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح «حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی-تاریخی» عنوان کرد: به‌طور همزمان کارگروهی در سازمان میراث فرهنگی با مشارکت وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی برای بررسی محورهای کلی این طرح و رفع کاستی‌های آن برای تبدیل شدن به ماده قانونی تشکیل شده است.

وی هدایت درصدی از تسهیلات بانکی و اعتبارات عمرانی دولت برای احیاء بافت‌های تاریخی، تخفیف مقررات ملی ساختمان برای مرمت این بافت‌ها و اعمال معافیت‌های عوارضی و مالیاتی برای فعالیت‌های قابل انجام در بافت‌های تاریخی را از جمله محورهای این طرح عنوان کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: واگذاری بناهای میراثی با کاربردهای مختلف به متقاضیان، حل مشکل وثیقه برای تسهیلات گیرندگان فعال در بافت‌های تاریخی و الزام دستگاه‌ها به تامین حداقل خدمات در این بافت‌ها از دیگر محورهای کلی این طرح است.

قادری با اشاره به تاکید این طرح برای تهیه پیوست فرهنگی و سطح‌بندی بناهای قابل واگذاری تصریح کرد: جبران بار مالی ناشی از تخفیف عوارض توسط شهرداری‌ها در این بافت‌‌ها مدنظر کمیسیون مشترک احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی است.

رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح «حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی-تاریخی» با بیان اینکه سیما و منظر شهری در نتیجه مداخله در این بافت‌ها باید رعایت شود گفت: ساختار شهرداری‌های بافت تاریخی - فرهنگی نیز متناسب با نیاز فعالیت در این بافت‌ها باید اصلاح شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر ایجاد ساختارهای مناسب به‌منظور جلوگیری از موازی‌کاری در این بافت‌ها افزود: توجه به مرمت بناها در کنار احیاء بافت‌ها از محورهای اصلی این طرح است.

قادری با اشاره به تجمیع قوانین قبلی در این طرح و یک کاسه کردن قوانین مرتبط با این بافت‌ها تصریح کرد: توجه به نظام معماری بافت های تاریخی و تهیه سند راهبردی مدیریت و حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی - فرهنگی در این طرح ضرورت دارد.

وی تعیین تکلیف برای بانک‌ها و موسسات اعتباری برای حمایت از احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی و بناهای میراثی و توجه به وضعیت مداخله در بافت‌ها متناسب با مقیاس و اندازه هر بافت در شهرها و استان‌ها را از دیگر محورهای کلی این طرح عنوان کرد.

رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح «حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی-تاریخی» افزود: در محورهای کلی این طرح به ثبت سریع‌تر آثار و ابنیه تاریخی و ارزش‌های معنوی به ویژه آثار و ابنیه و ارزش‌های مرتبط با دفاع مقدس و اقتصادی و توجیه‌پذیر کردن فعالیت در بافت‌ها از طریق اعمال مشوق‌های مختلف برای فعالان اقتصادی توجه شده است.

وی با بیان اینکه حجم اعتبارات دولتی برای احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی قابل قبول نیست گفت: با تکیه بر اعتبارات دولتی در این زمینه راه به جایی نمی‌بریم بنابراین باید از ظرفیت بخش غیردولتی برای این بافت‌های ارزشمند استفاده کرد.

قادری با اشاره به مقبول شدن این طرح از سوی سازمان‌های مرتبط مثل میراث فرهنگی، راه وشهرسازی، شهرداری‌ها و غیره خاطرنشان کرد: امید است با برطرف شدن کاستی‌های این طرح قوانین خوبی در زمینه احیاء بافت‌های تاریخی تصویب شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار