تالابی در محاصره فاضلاب؛
با خشک شدن بخشی از اراضی تالاب میانگران به دلیل کاهش آورد و بارندگی، افراد سودجو با کشت برخی محصولات، این زمین‌ها را تصاحب کرده اند، با وجود اینکه محدوده این تالاب از زمین‌های کشاورزی مشخص شده، ولی متجاوزان همچنان در حال تصرف این زمین ها هستند
کد خبر: ۳۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 20 May 2015
تالاب میانگران یکی از تالاب‌های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد و با مساحتی در حدود 2 هزار و 400 هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.

این تالاب به نام‌های پرچستان(گورویی و اورک شالو)، شیخان، فاروم(قلعه گژدم) و منقار نیز نامیده می‌شود، جاده آسفالته ایذه پیون، جاده آسفالته ایذه کول فرح و روستای پرچستان از جمله راه‌های دسترسی به تالاب میانگران است.

به گزارش تابناک خوزستان، از جمله مشکلات تالاب میانگران ورود پساب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های به تالاب است که علاوه بر آن از عوامل تهدیده‌کننده منطقه‌‌ای خواهد بود که این تالاب را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

مسئولان چاره‌ای بیندیشند
بگفته یک شهروند، مقدار زیادی از فاضلاب شهر به دهانه این تالاب سرازیر می‌شود که تا کنون برای جلوگیری از این کار اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

وی در ادامه به عواقب ورود فاضلاب‌های شهری به تالاب میانگران اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند علاوه بر مشکلات زیست محیطی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مرگ گسترده آبزیان و پرندگان مهاجر در این تالاب خواهیم بود.

چندی پیش محسن قمشی، مجری طرح فاضلاب ایذه نیز از حذف ورود فاضلاب به تالاب بین‌المللی میانگران با اجرای طرح فاضلاب در این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای طرح فاضلاب ایذه را حائز اهمیت است و یکی از اهداف اصلی این طرح ملی حذف ورود فاضلاب به تالاب بین‌المللی میانگران ایذه است.

تالاب میانگران به علت اینکه در پایین دست شهر قرار دارد شیب شهر نیز به این سمت است بنابراین طبیعی خواهد بود که بخشی از فاضلاب به این تالاب ریخته شود.

ایذه فاقد شبکه فاضلاب است به همین دلیل نیز تمامی فاضلاب این شهر از طریق جوی‌های سرباز از نقاط گوناگون جمع و وارد تالاب میانگران می شوند، متاسفانه ساماندهی اولیه فاضلاب شهر در گذشته به درستی صورت نپذیرفت.


محدوده تالاب میانگران مشخص می‌شود
در همین رابطه با آقای رسول نظری زنگنه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه تماسی برقرار کردیم تا درباره اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب میانگران توضیحاتی ارائه دهد که می‌گوید: برای مشخص شدن محدوده این تالاب اقداماتی صورت گرفته است.

وی درباره تصرف برخی از اراضی اطراف تالاب میانگران نیز بیان می‌کند: چند متخلف در این رابطه شناسایی شده و به دادگستری معرفی شدند که در حال طی مراحل قانونی پرونده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه عنوان می‌کند: برای تعیین حق‌آبه کشاورزی به تالاب میانگران اقداماتی صورت گرفته که در صورت اجرایی شدن آن، این تالاب احیا خواهد شد، همچنین طرح جامع تالاب میانگران در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین پاسگاه مرکز پایش تالاب میانگران در حال ساخت است که با پایان یافتن احداث آن کار پایش به صورت مرتب انجام خواهد شد.

تخلیه بخشی از فاضلاب شهری ایذه در تالاب میانگران
نظری زنگنه درباره ورود فاضلاب به تالاب میانگران نیز می‌گوید: ساخت تصفیه‌خانه شبکه فاضلاب ایذه در حال پیگیری است که با احداث آن خود به خود از ورود فاضلاب به این تالاب جلوگیری خواهد شد، البته ذکر این نکته هم ضروری است که هم اکنون فاضلاب به صورت مستقیم وارد این تالاب نمی‌شود بلکه در طول مسیر بیشتر آن جذب زمین‌ها خواهد شد.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت زیست خوزستان در نشست کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان درباره تالاب میانگران عنوان می‌کند: آب مورد نیاز این تالاب از طریق بارندگی تامین می‌شود و به تازگی نیز ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در این حوزه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که در خصوص تالاب میانگران وجود دارد، تخلیه بخشی از فاضلاب شهری ایذه به این تالاب است، اظهار کرد: سازمان آب و فاضلاب استان باید سریع‌تر در رفع این مشکل اقدام کند و رسیدگی به تخلیه فاضلاب در تالاب میانگران باید یکی از اولویت‌های این سازمان باشد.

مدیرکل حفاظت زیست خوزستان ادامه می‌دهد: مشکل در جانمایی مناسب برای تخلیه فاضلاب شهری است که امیدواریم به سرعت اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.

لاهیجان زاده پیش از این نیز درباره شرایط و وضعیت تالاب میانگران در ایذه گفته بود: بارندگی در ایذه خوب است و به طور میانگین این شهرستان بالای ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی دارد، تالاب میانگران معمولا با بارندگی آبگیری می‌شود و تا اوایل تابستان آب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: مشکل تالاب میانگران اگر خشکسالی نباشد، کمبود آب نیست بلکه ورود فاضلاب شهر به تالاب برای میانگران مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است.

با توجه به این مسئولان امر به ویژه فرماندار ایذه و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یکی از مهمترین مشکلات تالاب میانگران ایذه را ورود فاضلاب به این تالاب می‌دانند امیدواریم چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده شود تا شاهد بازگشت طراوت به این مجموعه زیبا در شمال خوزستان باشیم زیرا با حل مشكل ورود فاضلاب به تالاب، اجراي تعدادي پروژه‌هاي عمراني، سرمايه‌گذاري حوزه گردشگري و احداث زير ساخت‌هاي لازم، تالاب ميانگران به يك فرصت بسيار خوب در منطقه تبديل مي‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار