مدیرکل منابع طبیعی ایلام:
مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت:فقدان تعادل بین جمعیت دامی و ظرفیت مراتع موجب فقر مراتع و نیز تشدید بیابانزایی در عرصه های طبیعی استان ایلام شده است.
کد خبر: ۳۷۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵ 01 February 2017
به گزارش تابناک ایلام؛صیدرضا احمدی حد مجاز و ظرفیت تعلیف مراتع یک میلیون و 200 هزار هکتاری استان ایلام را 550 هزار واحد دامی عنوان کرد و درعین حال گفت: هم اکنون سه میلیون و 117 هزار و 521 واحد دامی معادل شش برابری ظرفیت در مراتع این استان تعلیف می شوند.
 
وی افزود: فقدان تعادل بین جمعیت دامی و ظرفیت مراتع موجب فقر مراتع و نیز تشدید بیابانزایی در عرصه های طبیعی استان ایلام شده است.
 
وی مهم ترین راه برای مقابله با این پدیده را کاهش تعداد دام های موجود در مراتع، پیشگیری از چرای بی رویه دام، رعایت زمان بندی تقویم کوچ، درختکاری و جلوگیری از زراعت زیر اشکوب برشمرد.
 
وی سطح اراضی بیابانی استان را 420 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: حدود 70 هزار هکتار از این اراضی کانون های بیابانی هستند که علاوه بر از بین رفتن مراتع و اراضی کشاورزی پدیده گرد و غبار داخلی را به وجود می آورند.
 
احمدی گفت: به منظور مبارزه با بیابان زایی طرح های مختلفی در راستای بیابان زدایی انجام گرفته که کاشت نهال، اجرای طرح جام، اجرای طرح های مختلف آبخیزداری و کشت مراتع از جمله آنها است.
 
وی افزود: تاکنون هفت هزار و 500 هکتار از اراضی مناطق خشک و بیابانی با کمک این طرح ها به جنگل مبدل شده است.
 
وی ادامه داد: در سال جاری در مجموع شش هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی مناطق مختلف استان ایلام احیا می شود و حدود 120 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای این کار پیش‌بینی شده است.
 
وی اظهار کرد: در استان ایلام بیش از 424 هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که حدود 20 درصد از عرصه استان را شامل می‌شود و بیشتر این بیابان‌ها در مناطق جنوبی و مناطق گرمسیری استان در شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان، دره شهر و ایلام واقع اند.
 
گسترش بیابان یکی از مخاطرات جدی عرصه های طبیعی بکر و زیبا استان ایلام که 11 درصد جنگل های زاگرس را دارد محسوب می شود./ف
منبع: ايرنا
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار