برای احداث خط 2 قطارشهری مشهد مطالعات بسیار تخصصی و عالی از گذشته توسط تیم متخصص انجام شده به صورتی که حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست در قالب یک محور اصلی مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 22 May 2015
در جای جای شهر مشهد مناطق زیبایی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود برای شهروندان و زائران خاطره‌انگیز است، یکی از این مکان‌ها بولوار ملک آباد است که در گذشته به «تونل سبز مشهد» معروف بود و متاسفانه آن تونل سبز که در گذشته برای اغلب شهروندان خاطره انگیز بود به دلیل احداث تونل خط یک قطارشهری مشهد از بین رفت و سبب بوجود آمدن مشکلاتی در شهر شد که البته با تدبیر مدیران شهری به جای درختان کهنسال آنجا نهال‌های جدید کاشته شد و وعده احیای آن تا سال 97 توانست تا حدودی نظر مردم را به خود جلب کند، ولی این بار موضوع قطع درختان خیابان کوهسنگی گوش به گوش و دهان به دهان توسط شهروندان و بدون منبعی در حال پیچیدن است و سبب تشدید شدن این شایعه شده است.

احداث خطوط قطارشهری تهدیدی برای محیط زیست نیست

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در این خصوص می‌گوید: برای احداث خط 2 قطارشهری مشهد مطالعات بسیار تخصصی و عالی از گذشته توسط تیم متخصص انجام شده به صورتی که حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست در قالب یک محور اصلی مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته است.

کیانوش کیامرز می‌افزاید: موضوعی که در بولوار ملک آباد مشهد در خصوص قطع درختان صورت گرفت یک اشتباه محاسباتی بود که در خیابان کوهسنگی نیز این اتفاق نخواهد افتاد چراکه هم اکنون تمام تونل زیرزمینی خط 2 قطارشهری مشهد از ایستگاه کوهسنگی تا میدان سعدی حفاری شده و تمام درختان خیابان کوهسنگی و دانشگاه حفظ شده است.

وی اضافه می‌کند: مهندسی و برنامه‌ریزی حفاری تونل‌های خط 2 قطار شهری به صورتی بوده که پس از حفاری، دستگاه حفار اقدام به سگمنت‌گذاری می‌کرده است و این عمل به نوعی زیرسازی خیابان می‌باشد تا تردد وسایل نقلیه و محیط زیست در بالای تونل به مخاطره نیفتد، همانطور که می‌دانید هم‌اکنون دستگاه حفاری مکانیزه تونل از ایستگاه سعدی در حال خروج است و دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور می‌شود: در دیگر خطوط قطارشهری نیز مطالعاتی مبتنی بر حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست در حال صورت گرفتن است و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم سبب قطع درختان شویم، از ابتدای خیابان کوهسنگی تا میدان سعدی حتی یک درخت هم قطع نشده که این نشانگر نگاه ویژه به محیط زیست بوده است.

حفظ درختان کاشته شده مهم‌تر از کاشت درخت جدید است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص می‌گوید: فاصله زیادی تا سرانه مطلوب فضای سبز داریم و باید درختانی در شهر کاشته شود که دارای تاثیرگذاری و عمر طولانی باشند تا شاهد شهری شاداب و پویا باشیم.

فاطمه غیور می‌افزاید: فضای سبز در رفع آلودگی هوا و کاهش سطح دما تاثیر دارد و در واقع موجب کاهش یا جلوگیری از آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش دما، افزایش رطوبت نسبی و جذب گرد و غبار می‌شود، به عقیده من تنها کاشت درختان موجب توسعه فضای سبز نمی‌شود بلکه حفظ درختان کاشته شده مهم‌تر و در توسعه فضای سبز موثرتر است و از کاشت درختانی که آلودگی و آفت دارند نیز باید جلوگیری شود.

کاشت درخت در همه معابر شهر

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد می‌گوید: کاشت درختان در حاشیه معابر اصلی و فرعی در نهایت زیبایی منظر شهری و کاهش آلایندگی هوا را در پی خواهد داشت، سال گذشته 8هزار اصله درخت چند ساله در معابر شهر کاشته شدند و امسال نیز کاشت درخت در همه معابر اصلی و فرعی را در دستور کار داریم، به‌طوری که تا پایان سال 94 هیچ معبری در مشهد خالی از درخت نخواهد بود.

خلیل‌الله کاظمی می‌افزاید: شهرداری هزینه کاشت و آبیاری درختانی که شهروندان جلوی منازل خود کاشته‌اند را پرداخت می‌کند تا در واقع طرحی ابتکاری برای توسعه فضای سبز باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار