رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون 5 میلیون نوبت سر دام سبک علیه بیماری تب برفکی طی سال جاری در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۸۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 26 February 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه،  دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی استان کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: در زمستان سال 94 بیماری تب برفکی از طریق مرزهای غربی وارد کشور و استان شد که با ورود بیماری اقدامات لازم از جمله: نمونه‌گیری و اقدامات تشخیصی، واکسیناسیون، رعایت مسایل قرنطینه ای و محدودیت تردد دام، ضدعفونی و .... علیه این بیماری انجام شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات به کنترل بیماری در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح استان منجر شد، گفت: از اردیبهشت ماه امسال تا کنون کانونی از بیماری تب برفکی در سطح استان کرمانشاه نداشته ایم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از واکسیناسیون 5 میلیون نوبت سر دام سبک طی 2 فاز در سال جاری در سطح استان کرمانشاه خبر داد.

دکتر همتی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام های سبک روستاییان و عشایر داخل و خارج استان به پایان رسیده و است. به گفته این مقام مسئول، طی سال جاری جمعیت 306 هزار و 500 راس دام سنگین در 3 فاز در سطح استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند. 
وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون جمعیت دام های سنگین استان علیه بیماری های تب برفکی و لمپی اسکین،  گفت: این طرح نیز از 20 بهمن ماه امسال آغاز شده و 20 اسفندماه جاری به پایان می رسد که در قالب این طرح 120 هزار راس دام سنگین استان علیه این دو بیماری واکسینه می شوند. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مراقبت فعال و غیرفعال از بیماری تب برفکی را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: ماهانه به صورت تصادفی 200 روستای استان انتخاب و اکیپ های مراقبت و بررسی بیماری برای بازدید و بازرسی اعزام می شوند که در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدام به نمونه گیری و اقدامات تشخیصی و .... می کنند.

دکتر همتی تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیر دامی عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر زوج سُم های اهلی و وحشی را مبتلا می کند و در صورت بروز خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

این مقام مسئول بی اشتهایی، آبریزش دهان و بینی، وجود زخم هایی در ناحیه دهان، تاج سُم را از مهمترین علائم بیماری تب برفکی  برشمرد و عنوان کرد: این علائم در دام مبتلا موجب لنگش دام و مانع غذاخوردن نیز می شود.

دکتر همتی کاهش تولید و لاغری دام را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد و افزود: ویروس بیماری تب برفکی همچنین در دام های جوان(گوساله، بره و بزغاله) بر روی قلب دام اثر کرده و موجب تلفات می شود و گاهی تا 100 درصد نیز دام نابالغ را تلف می کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری ها، انجام ضدعفونی به صورت مرتب وجلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری ها را مهمترین راه پیشگیری بیماری تب برفکی  دانست و بر لزوم رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای توسط دامداران تاکید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار