رئیس کمیته شهروندی ارتقای فرهنگ ترافیک مرکز پژوهش های شورای شهرگفت:کمیته با محوریت آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک کارخود را آغاز نموده است ودر اولین سطح، جامعه هدف برنامه های آموزشی این کمیته کودکان سنین 3 تا 12 سال(کودکان مهدکودک و مقطع ابتدایی) می باشد.
کد خبر: ۳۸۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 01 March 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرمانشاه،
دکتر افشین لرزنگنه  با بیان اینکه آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان باید از سنین پایه آغاز شود، افزود: آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان یکی از اساسی ترین مباحث مربوط به فرهنگ سازی و افزایش توجه و احترام به مقررات و قوانین ترافیکی در شهرها است و می توان آن را زیربنای تصمیمات و اقدامات بعدی در این زمینه دانست.

وی تأکید کرد: با توجه به پائین بودن سطح توجه به محیط اطراف در کودکان و بیشتر بودن سطح خطرپذیری آنها، برنامه ریزی برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیک و افزایش سطح آگاهی آنها در کانون توجه کمیته ارتقای فرهنگ ترافیک و حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و رئیس کمیته ارتقای فرهنگ ترافیک مرکز پژوهشهای شورای شهر کرمانشاه ادامه داد: بچه‌ها به سبب شرایط سنی‌شان بسیار بازیگوش هستند و انرژی زیادی برای تخلیه دارند و این سبب می‌شود که با خطرهای بیشتری روبه‌رو شوند اما از طرف دیگر، کودکان ذهن بسیار پویایی دارند، زود یاد می‌گیرند و توانایی فراگیریشان بالاست.

وی گفت: در کودکی اگر چیزی را خوب یاد بگیریم به ندرت فراموش می‌کنیم. بنابراین آموزش‌های ترافیک باید از همان دوران کودکی چه به شکل رسمی در مهدکودک و مدرسه و چه غیررسمی در خانه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان گاهی گمان می‌کنند دویدن روش مناسب عبور از عرض خیابان است، افزود: آگاهی‌دادن تدریجی و اینکه به آنها آموزش داده شود چه کاری را چه موقعی انجام دهند، در مورد کودکان زیر7 سال به‌مراتب مهم‌تر از آموزش رسمی ‌قوانین است؛ چرا که کودکان در این سنین کمتر می‌توانند با این نوع آموزش رسمی ‌ارتباط برقرار کنند بنابراین رویکرد این کمیته برای این گروه سنی این است که مهارت تشخیص موقعیت و درک راه حل درست را در آنها افزایش دهیم.

به گفته دکتر لرزنگنه در رده سنی بالاتر، پردازش اطلاعات از لحاظ کمی ‌و کیفی با کودکان زیر 7 سال متفاوت است و تفاوت کیفی به‌دلیل آن است که کودکان اغلب دانش اندکی درباره علائم رانندگی، قوانین و فرایندهای مناسب دارند. از لحاظ کمی ‌نیز این تفاوت‌ها وجود دارند. به‌دلیل دسترسی اندک کودکان به اطلاعات لازم برای انجام یک کار، ظرفیت کمتر حافظه‌شان و همچنین طولانی بودن زمان واکنش آنها، بین کودکان و بزرگسالان تفاوت‌هایی از لحاظ کمی ‌در پردازش اطلاعات وجود دارد.

رئیس کمیته شهروندی ارتقای فرهنگ ترافیک مرکز پژوهش های شورای شهر کرمانشاه با تأکید بر اینکه گام نخست آموزش ترافیک باید از خانواده آغاز ‌شود، افزود: اگر افراد خانواده با فرهنگ ترافیک آشنا باشند و در رفتار خود آن را رعایت کنند، می‌توانند بر فرزندان خود نیز تأثیر بگذارند، اما متأسفانه این خلأ احساس می شود و ما سعی داریم با آموزش کودکان نه تنها این خلأ را تا جاییکه می شود پرکنیم، بلکه برآنیم تا کودکان آموزش دیده، خود، عاملی باشند برای ارتقای فرهنگ ترافیک خانواده و درکل، جامعه.

وی با بیان اینکه مـــرحـله دوم آموزش که هدف و اولویت اصلی کمیته ارتقای فرهنگ شهروندی است، اجرای آموزش در مــهدکــودک‌ها و کودکستان‌هاست، گفت: مربیان مهدکودک می‌توانند به‌صورت نظری و عملی کودکان را با عبور و مرور و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، آشنا سازند و در این راه می‌توان از بازی‌ها و اشعار و نقاشی برای آموزش بهره گرفت.

دکتر لرزنگنه مرحله سوم آموزش را مربوط به زمانی دانست که کودک وارد دبستان می‌شود.

به گفته وی این مرحله درصورت بی‌توجهی کافی می‌تواند خطرناک‌ترین مرحله باشد، زیرا عوامل گوناگونی در این گروه سنی موجب افزایش خطرات می‌شود، از جمله طولانی بودن و خطرزا بودن مسیر خانه به مدرسه، بازیگوشی کودک، شوخی با همکلاسی‌ها وتمایل به تنهایی رفتن و به‌طور مستقل کار کردن.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار