هیچ‌کدام از سه بانک سرقت شده نگهبان مسلح نداشتند!
خاموش‌بودن دوربین‌های مداربسته، از رده‌خارج‌بودن سرور اصلی اینترنت،فعال‌نشدن آژیر خطر، بودن بانک در محلی خلوت، نبود نگهبان مسلح و نقش مدیران اهمال کار در سرقتهای بانک‌ها بررسی می‌شود.
کد خبر: ۳۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 25 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، سارق سنگین‌وزن سه بانک مشهد که در مدت سی‌روز، ٢١٨میلیون تومان به جیب زده بود، بالاخره با تلاش نیروی انتظامی‌، روز گذشته دستگیر شد.
این سارق مسلح که به دزد سنگين وزن معروف شد در تاريخ 24 فروردين گذشته اولين سرقت خود را در منطقه سيدي و با دستبرد به بانک مسکن آغاز کرد و پس از آن نيز در روزهاي 20 و 22 ارديبهشت به بانک ملت در خيابان کوهسنگي و صادرات در منطقه طلاب مشهد دستبرد زد.
هر کدام از سه بانک مسکن و ملت و صادرات که در فاصله ٢٤فروردین تا ٢٢اردیبهشت ‌هدف سرقت قرار گرفتند، به یک یا چند ضعف مهم امنیتی دچار بودند. خاموش‌بودن سیستم دوربین‌های مداربسته، از رده‌خارج‌بودن سرور اصلی اینترنت، فعال‌نشدن آژیر خطر، قرار‌گرفتن بانک در محلی خلوت و... باعث شد تا این سارق چاق با خیال راحت بر ترک موتورسیکلت قرمز طرح هوندایش بنشیند و از معرکه با یک کیسه پُرپول بگریزد.
اما این ضعف در سیستم و ساختار امنیتی بانک‌ها که به تسهیل این سرقت‌ها انجامیده، از چشم نهادهای انتظامی‌ و قضایی دور نمانده است. چنان‌که سرهنگ عباس چالاکی، رئیس پلیس پیشگیری خراسان‌رضوی در این‌باره می‌گوید: هیچ‌کدام از سه بانکی که مورد سرقت‌های سریالی قرار گرفتند، نگهبان مسلح نداشتند و همین عامل، سرقت از آن‌ها را تسهیل کرد.
وی ادامه می‌دهد: تجارب و بررسی‌های ما در کنار اعترافات سارقان مسلح بانک‌ها حکایت از آن دارد که در عمده موارد، مراکزی ‌تهدید و سرقت می‌شوند که نگهبانی در آن‌ها وجود ندارد.
اختلاف بر سر مسئولیت پرداخت هزینه‌هاست
سرهنگ چالاکی با ذکر این توضیح که بانک‌ها در چند سال اخیر، در امر تجهیز مکان و استفاده از امکانات حفاظتی، همکاری خوبی با نیروی انتظامی‌ داشته‌اند؛ عنوان می‌کند: در‌حال‌حاضر بانک‌ها پیش از ایجاد شعبات خود، در‌خصوص مکان آن، ویژگی‌های ساختاری ساختمان بانک، تجهیزات ایمنی و... مشاوره‌های لازم را از پلیس دریافت می‌کنند و آن‌ها را در راه‌اندازی و تجهیز شعباتشان به‌کار می‌گیرند.
وی یادآور می‌شود: اما در امر به‌کارگیری نگهبان برای بانک‌ها، اختلافاتی وجود دارد که متاثر از تصمیمات بالادستی در ساختار بانکی است. طبق تصمیم ستاد نیروهای مسلح و شورای امنیت ملی، بانک‌ها باید خود یگان حفاظتی را تشکیل دهند که مجزا از ساختار پلیس عمل کند و در آن اقدام به آموزش، تجهیز و بهره‌گیری از این نیروهای حفاظتی کنند؛ اما سنگین‌بودن هزینه‌ها باعث شده است تا این مراکز مالی و پولی نسبت به این موضوع رغبتی نشان ندهند.
رئیس پلیس پیشگیری خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: مجموع این اتفاقات منجر شد تا تامین امنیت بانک‌ها با مشارکت نیروی انتظامی‌ صورت گیرد و پلیس هم علاوه‌بر نیروهای مجرب خود از نگهبانان آموزش‌دیده در موسسات حفاظتی بهره بگیرد. البته بر سر استفاده از همین نیروها هم اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که عمدتا متوجه تامین هزینه این نگهبانان است. بعضا بانک‌ها از بابت این هزینه، ارقامی‌ را پیشنهاد می‌دهند که متعلق به یک دهه پیش است و عملیاتی به نظر نمی‌رسد.
وی می‌گوید: در سال‌های اخیر بانک‌ها کمتر به استفاده از نگهبان مسلح رغبت نشان داده‌اند، تا جایی‌که دستگاه قضا و استانداری با صدور ابلاغیه‌ای، بر بهره‌گیری از این خدمات از‌سوی بانک‌ها تاکید کردند. این ابلاغیه به‌واسطه اتفاقات اخیر مجددا مورد توجه قرار گرفت و باعث شد تا چندین بانک در روزهای اخیر مذاکراتی را برای استفاده از این خدمات با نیروی انتظامی‌ داشته باشند.
٢٣موسسه حفاظتی در استان، خدمات مراقبتی ارائه می‌کنند
سرهنگ چالاکی همچنین در گفتگو با شهرارا گوشه‌چشمی‌ دارد به فعالیت موسسات حفاظتی و مراقبتی خصوصی در سطح استان و در این‌باره بیان می‌کند: در سطح استان، ‌٢٣موسسه با مشارکت بخش خصوصی و زیر‌نظر نیروی انتظامی‌ فعالیت می‌کنند که 17 مورد از آن‌ها در شهر مشهد خدمات حفاظتی و مراقبتی ارائه می‌‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بانک‌ها، مراکز تجاری، اقامتی، تفریحی، صنوف و... می‌توانند برای تامین نیازهای امنیتی خود از خدمات این مراکز بهره ببرند.
 این موسسات‌ با مدیریت بخش خصوصی هدایت می‌شوند؛ اما عملکرد آن‌ها زیر‌نظر پلیس بوده و نگهبانانی که به خدمت در این مراکز گماشته می‌شوند، تحت‌‌نظارت کلانتری آن محدوده قرار می‌گیرند. همچنین با‌ به‌کارگیری این نگهبانان، در‌صورت بروز اهمال و خطایی که منجر به سرقت و وارد‌آمدن خسارت به آن صنف شود، موسسه مذکور مسئول و مقصر شناخته خواهد شد.
نقش تقصیر مدیران اهمال کار
رئیس پلیس پیشگیری خراسان‌رضوی تاکید می‌کند: متاسفانه بعضی از بانک‌ها با توجه به اینکه سرمایه موجود در صندوق‌هایشان بیمه است، در رعایت پروتکل‌های امنیتی اهمال می‌کنند؛ پس به جهت اجتناب از این امر، برای مدیران این بانک‌ها، «نقش تقصیر» قائل شده‌ایم.
 براین اساس، با بررسی مشکلات حفاظتی، سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته، ‌انجام‌ندادن اقدامات تاخیرانه در روند سرقت و... این سهم و نقش توسط کارشناسان انتظامی‌ و قضایی مشخص می‌شود و در‌صورت اثبات این موارد، با مجوز قضایی به بیمه اطلاع داده می‌شود که پرداخت خسارت به این مراکز، صورت نگیرد و با مسئولان اهمال‌کار برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
مدیران بانک‌ها نسبت به حضور نگهبان ثابت بی‌رغبت‌اند
در همین خصوص فرمانده انتظامی‌خراسان‌رضوی هم به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه مدیران بانک‌ها نسبت به استقرار نگهبان ثابت در بانک‌ها بی‌رغبت‌اند؛ زیرا احساس می‌کنند که هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند، درصورتی‌که این‌چنین نیست.
سردار سرتیپ‌دوم پاسدار بهمن امیری‌مقدم درباره وضعیت امنیت بانک‌های استان توضیح می‌دهد: برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح به بانک مرکزی، قرار بر این است که بانک‌ها تیم‌های حفاظتی خود را تشکیل دهند و با مسئولیتی که نیروی انتظامی‌ دارد، نسبت به آموزش آن‌ها اقدام کند تا در نتیجه این نیروها جهت حفاظت از بانک‌ها به‌کار‌گرفته شوند.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه بانک‌ها در این زمینه اقدام لازم را صورت نمی‌دهند و از جهتی هم ما مشاهده می‌کنیم که روز‌به‌روز زرق‌و‌برق بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ در‌حالی‌که به امنیت آن، کم‌توجهی می‌شود.
سردار امیری‌مقدم اضافه می‌کند: این در‌حالی است که امنیت بانک و سلامت روحی و روانی کارکنان بانک‌ها از همه‌چیز مهم‌تر است که مدیران به آن کم‌توجهی می‌کنند؛ بنابراین بعد از توفیقی که در شناسایی و دستگیری عامل سرقت‌های مسلحانه اخیر از بانک‌های مشهد داشتیم، به سراغ کم‌توجهی‌ها خواهیم رفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار