بازارهاي سهام چشم‌ انتظار تغيير سياست‌هاي پولي
کد خبر: ۳۸۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲ 05 March 2017
به گزارش تابناک : از ژانت يلن، رييس بانك مركزي امريكا (فدرال رزرو) گرفته تا سياست‌گذاران اين نهاد و رهبران محلي در سراسر امريكا همگي از پايان عصر «در دسترس بودن پول با نرخ بهره پايين» يا همان منابع پولي ارزان سخن مي‌گويند. ژانت يلن در تازه‌ترين اظهارنظر گفته كه بانك مركزي امريكا در جلسه آتي خود در روزهاي 14 و 15 ماه مارس در اين باره تصميم‌گيري خواهد كرد.

به گزارش فايننشال تايمز، اظهارات اخيرا جدي‌ترين اشاره ژانت يلن به افزايش دوباره نرخ بهره است و پيش‌بيني مي‌شود اين روند كه در سال‌هاي 2015 و 2016 با هدف جلوگيري از برافروختن بازار (تاثيرگذاري افزايش تقاضا بر افزايش قيمت به جاي افزايش عرضه) به كندي پيش مي‌رفت، در سال جاري ميلادي تسريع شود.بنا بر اين گزارش، پس از يك هفته پيام‌هاي شديداللحن و خصمانه تعيين‌كنندگان نرخ بهره امريكا، رييس فدرال رزرو جمعه به مخاطبانش در شيكاگو گفت كه اگر نرخ تورم و اشتغالزايي هم‌راستا با انتظارات مقامات پيش برود، افزايش بيشتر نرخ بهره در كوتاه‌مدت احتمالا در جلسه سياست‌گذاري 14 و 15 ماه مارس مورد موافقت قرار خواهد گرفت. يلن كه موضع‌گيري ديرينه او اين بود كه تغييرات بايد به مرور زمان صورت بگيرد، جمعه تصريح كرد كه به استثناي تحولات غيرمنتظره، محرك‌هاي مالي كه فدرال رزرو براي اقتصاد امريكا فراهم آورده است، با سرعتي بيشتر از روند سال‌هاي 2015 و 2016 كاهش خواهد يافت.

در همين حال، نشانه‌هاي حاكي از سومين افزايش نرخ بهره توسط بانك مركزي امريكا از زمان بحران مالي سال 2007 تاكنون، به افزايش تحركات در بازاهاي سهام جهاني منجر شد؛ چراكه سرمايه‌گذاران افزايش نرخ بهره را نشانه‌يي حاكي از اعتقاد بيشتر سياست‌گذاران به رشد اقتصادي امريكا و احتمال پايدار بودن رشد مي‌دانند. گفته شده، شاخص ارزش دلار هم در 5 روز متوالي فعاليت بازار برابر با 0.8 درصد افزايش يافت.

ديدگاه عمومي در مورد شخصيت ژانت يلن اينگونه است كه او پيش از افزايش نرخ بهره تا آخرين دقايق ممكن منتظر مي‌ماند. اقدام فدرال رزرو در سالي يك مرتبه تشديد سياست‌هاي پولي (از طريق افزايش نرخ بهره) در 2سال گذشته ميلادي نيز چنين ديدگاهي در مورد يلن را تثبيت كرد. با اين حال شماري از عوامل، سياست‌گذاران امريكايي را به اتخاذ رويكردي شديدتر وادار كردند؛ اقتصادي كه در آن اشتغالزايي كامل يا تقريبا كامل باشد، تثبيت روند رشد قيمت‌ها درنتيجه تدابير فدرال رزرو و رساندن نرخ بهره به هدف 2 درصدي، افزايش روحيه سرمايه‌گذاران كه عوامل آن را مي‌شد در تحركات و رشد بازارهاي سهام مشاهده كرد، ازجمله عوامل تاثيرگذار در اين تصميم‌گذاري سياست‌گذاران امريكايي محسوب مي‌شوند. استنلي فيشر، معاون يلن نيز بعد از ظهر روز جمعه بر تاثيرگذاري افزايش نرخ بهره بر بازارهاي سهام تاكيد كرد كه اين امر خود حاكي از بيشتر شدن احتمال افزايش نرخ بهره بود.

ژانت يلن در اظهارات خود در شيكاگو گفت: «قضاوت ما در حال حاضر اين است كه افزايش تدريجي نرخ بودجه‌هاي فدرال رزرو در صورت ادامه همخواني اطلاعات و گزارش‌هاي اقتصادي با انتظارات ما، اقدام مناسبي است. درحقيقت در جلسه خود در نيمه اين ماه، همخواني اشتغالزايي و تورم با انتظارات‌مان را مورد بررسي قرار خواهيم داد؛ اما در هر صورت تطبيق بيشتر نرخ بودجه‌هاي فدرال مناسب به نظر مي‌رسد.» همكاران ژانت يلن در فدرال رزرو در روزهاي گذشته پيام‌هاي شديداللحني را در مورد نياز به افزايش سريع‌تر نرخ بهره منتشر كرده بودند كه اين مساله به تغيير شديد انتظارات سرمايه‌گذاران در مورد تغيير نرخ بهره در ماه مارس منجر شد، تا جايي كه ميزان انتظارات روز جمعه به حد بي‌سابقه 90درصدي افزايش يافت. يلن در سخنراني خود تصريح كرد كه اقتصاد امريكا در سال‌هاي اخير در مواجهه با شُك‌هاي خارجي «مقاومت قابل‌توجهي» داشته است و تحولات از اواسط 2016 اطمينان اعضاي «كميته بازار آزاد فدرال» را در مورد پيشروي مناسب اقتصاد در راستاي دستيابي به اهداف در زمينه تورم و اشتغالزايي، افزايش داده و در چنين شرايطي براي جلوگيري از برافروختن اقتصاد امريكا در سال‌هاي پيش‌رو افزايش نرخ بهره ضروري به نظر مي‌رسد.

رييس فدرال رزرو امريكا تصريح كرد: «با توجه به نزديك شدن‌مان به دستيابي به اهداف مربوطه و با توجه به اينكه انتظار نمي‌رود تحولي رخ دهد كه به چشم‌انداز اقتصادي آسيبي برساند، احتمالا روند تشديد سياست‌ها در آينده به كندي سال‌هاي 2015 و 2016 نخواهد بود.»

طبق پيش‌بيني ماه دسامبر فدرال رزرو، نرخ بهره در سال 2017 افزايشي سه چهارمي خواهد داشت. يلن تصريح كرد، چنين افزايشي با راهبرد بانك مركزي امريكا در زمينه افزايش تدريجي نرخ بهره و هدف نزديك كردن نرخ واقعي بودجه‌هاي فدرال به سطح خنثي، همخواني دارد. فدرال رزرو احتمالا در سال‌هاي 2018 و 2019 نيز نرخ بهره را افزايش خواهد داد.

با اين حال به گزارش رويترز، مقامات فدرال رزرو همچنين بر اين عقيده‌اند كه بانك مركزي ‌بايد از اقدام سريع و افزايش ناگهاني نرخ بهره تا زمان بهبود شرايط اقتصادي در خارج از كشور خودداري كند.

همچنين با وجود اظهارات يلن در مورد نزديك شدن فدرال رزرو به دستيابي به اهداف اقتصادي، برخي ديگر به مخاطرات فزاينده برنامه‌هاي اقتصادي اعلام شده از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور تازه‌وارد امريكا اشاره كردند و بر اين باورند كه برنامه‌هاي كاخ سفيد مي‌تواند تغييرات غيرمنتظره‌يي در شرايط اقتصادي ايجاد كند.


منبع : اقتصادگردان
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار