ابراهیم شعرا عصر دوشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز، گفت: فارس در اثر پدیده گرم شدن زمین دچار خشکسالی شده و به نظر می رسد این روند ممکن است در سال های آتی ادامه داشته و در اثر آن بی آبی دامن گیر مردم این دیار در بخش های آب شرب و آب زراعی و باغات و دام گردد.
کد خبر: ۳۸۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 06 March 2017
وی افزود: پیش بینی های سازمان ملل حاکی است در سال ۲۰۳۰ تا ۴۰ درصد و در سال ۲۰۵۰ ، ۵۵ درصد مردم از آب شرب بهداشتی محروم می شوند و از سال ۲۰۲۵ از هر ۳ نفر مردم جهان ۲نفر دغدغه آب خواهند داشت.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: در کشورما طی ۴۰ سال گذشته ۱۵ سال ترسالی، ۵ سال نرمال و ۲۰ سال خشکسالی وجود داشت یعنی ۵۰درصد کشور در خشکسالی بود.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: بر اساس شاخص های این سازمان ایران باید در سال ۲۰۲۵ بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بی افزاید که غیرممکن است و باید راهی بر جایگزین کردن پساب ها داشته باشیم.

شعرا تصریح کرد: از طرفی بررسی های انجام شده حاکی است ۷۱ درصد آب های استحصالی بر اثر تبخیر و تعرق از دسترس خارج و فقط ۲۹ درصد آن باقی می ماند.

وی افزود: وضعیت ۵ سد کشور از جمله سد درودزن  در شرایط قرمز می باشد، ذخیره آب سد منبع اصلی تأمین آب شیراز است در حال حاضر ۳۴۵ میلیون مترمکعب است حال آنکه سال گذشته ۴۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.

عضو شورای شهر شیراز یادآور شد: بررسی وضعیت تالاب و دریاچه مهارلو، بختگان، پریشان و ذخائر آبی نشان از کم آبی در اقلیم فارس دارد که از ۱۶ سال پیش شروع شده است.

شعرا افزود: متوسط باران سالانه شیراز تاکنون ۱۹۴ میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل و در دوران بلند مدت همچنان کاهش نشان می دهد.

وی تاکید کرد: فرسوده بودن لوله های انتقال آب شرب، روش های قدیمی آبیاری در مزارع کشاورزی، عدم استفاده از روش های نوین، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی،عدم صرفه جویی در مصرف آب شرب در خانواده، استفاده از آب لوله کشی در شستن ماشین، حیاط و... شهر را به سمت بحران خواهد برد.

عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: این مشکلات و کاهش بارش در فصل تابستان و گرمای هوا احتمال کاهش آب شرب در شیراز را زیاد کرده و قبل از اینکه شهروندان را با جیره بندی آب روبرو سازد باید چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: طراوت محیط، هوای پاک و اعتدال آن، سرسبزی و رشد گل ها که به شهر زیبایی داده و موجب جذب گردشگران می شود همه در گرو آبیاری بموقع و مفید بوده ولی متاسفانه شاهد خشک شدن تعدادی از درختان در سطح شهر بوده ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار