'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه پس از تنش هایی در مناسبات کشورش با کره شمالی و اخراج سفیران دو کشور، اعلام کرد مالزی در حال حاضر هیچ برنامه ای برای تعطیلی سفارتخانه اش و پایان روابط دیپلماتیک با کره شمالی ندارد.
کد خبر: ۳۹۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 08 March 2017
به گزارش تابناک : شورای عالی امنیت ملی مالزی سه شنبه شب برای بررسی مناسبات با کره شمالی پس از ممنوعیت خارج شدن اتباعشان از کشور مقابل تشکیل جلسه داد.
به نوشته تارنمای 'مالای میل آنلاین'، نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه در پارلمان، گفت که کشورش هنوز روابط خود را با 'دولت منزوی' (کره شمالی) حفظ خواهد کرد و نیاز دارد کانال ارتباطی مالزی در پیونگ یانگ پس از تحمیل ممنوعیت خروج اتباع مالزی باز باشد.
وی گفت: در حال حاضر آنها نیز سفارت خود را حفظ کرده اند، زیرا سفارتخانه ها یک کانال را برای ارتباط برقرار می کنند. شما نیاز به یک کانال برای برقراری ارتباط با آنها و مذاکره دارید. ما سفارتمان را نمی بندیم.
نجیب از افشای جزئیات مذاکرات در حال انجام دولتش با کره شمالی به منظور حفاظت و ایمنی اتباع مالزی خودداری کرد.
وی گفت: ما تلاش و طرح های داریم، اما نمی توانیم همه چیز را آشکار کنیم. رفاه شهروندان مالزیایی از اهمیت زیادی برخوردار است و برای همین گاهی اوقات بهتر است محرمانه انجام شود.
پرونده قتل 'کیم جونگ نام' رادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور توسط دو زن اندونزیایی و ویتنامی که با اخراج سفرای کره شمالی و مالزی پیچیده تر شده است، روز سه شنبه با ممانعت کره شمالی از خروج شهروندان مالزی به سطح بالاتری از این تنش ها رسید.
 'کانگ چول' سفیر کره شمالی نیز روز شنبه پس از پاسخ منفی به احضارش توسط وزارت امور خارجه مالزی 'عنصر نامطلوب' خوانده و با فرصت 48 ساعته از کوالالامپور اخراج شد.
آغاز روابط کره شمالی و مالزی به سال 1973 باز می گردد و در سال 2003 با افتتاح سفارت این کشور شرق آسیا در کوالالامپور و یک سال بعد نیز با افتتاح سفارت مالزی در پیونگ یانگ، مسیر جدید توسعه روابط دو کشور آغاز شد.
مالزی در سال 2009 توانست به عنوان نخستین کشوری قلمداد شود که شهروندان آن توانستند بدون نیاز به دریافت روادید به پیونگ یانگ سفر کنند که این امتیاز شامل شهروندان کره شمالی نیز شد.
براساس آمار ارائه شده، کره شمالی 11 شهروند مالزی که عمدتا مقامات رسمی سفارت این کشور هستند را ممنوع الخروج کرده است، اما از سوی دیگر حدود یکهزار شهروند کره شمالی در مالزی زندگی می کنند.


منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار