مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: در آستانه آغاز کوچ عشایر شاهسون هفتم خرداد جشنواره ملی کوچ عشایر اردبیل در منطقه جعفرآباد مغان برگزار می شود.
کد خبر: ۳۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 25 May 2015

به گزارش ایرنا، قادر هنرمند با تاکید بر لزوم پرهیز عشایر از کوچ زود هنگام افزود: این جشنواره با حضور طوایف 34 گانه عشایر استان و هفت استان عشایر نشین همجوار با استان بستری برای نمایش پتانسیل های عشایر اردبیل است.

هنرمند گفت: در این جشنواره فرهنگ و هنر ، آداب و رسوم و برخی از تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل به نمایش گذاشته می شود.

جمعیت عشایری استان اردبیل 80 هزار نفر است که این تعداد در 572 قشلاق ، هفت زیست بوم ، 51 سامانه ، 45 طایفه مستقل و بیش از یک هزار و 500 اوبه زندگی

می کنند.

عشایر استان اردبیل هر سال در بهار با حضور در دامنه سبلان و ییلاقات سرسبز در 250 هزار هکتار مراتع اقدام به چرای دام های خود و گذران زندگی می کنند.

جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.

جعفرآباد بیله سوار مغان در شمال اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار