همزمان با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال نشست با حضور نمایندگان دستگاه‌های امدادی و رسانه‌های جمعی برگزار شد که هر یک از این نمایندگان از حوادث ناگوار آخر سال گزارشی را اعلام کردند.
کد خبر: ۳۹۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 11 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، همزمان با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال نشست خبری ظهر امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های امدادی و رسانه‌های جمعی در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد.

در این نشست هر یک از نمایندگان دستگاه‌های امدادی از جمله جمعیت هلال‌احمر، مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گزارشی را از آمار مصدومان و فوت چهارشنبه سوری سال‌های گذشته ارائه دادند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در این نشست اظهار داشت: تشکر و قدردانی از مردم قزوین برای حمایت از آتش‌نشانان حادثه پلاسکو را داریم که به تازگی کمپینی در این زمینه توسط آن‌ها شکل گرفته که به واسطه همین کمپین سر و صداهای کمتری در سطح خیابان‌های طی سال جاری ایجاد می‌شود.

ابوالفضل ذوالقدر عنوان کرد: در چند روز گذشته در اردبیل، هفت نفر جان خود را از دست دادند و برخی هم در بیمارستان بستری شدند.

وی به آمار مأموریت‌های انجام شده در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: 37 مورد عملیات در چهارشنبه آخر سال 93 انجام شده که از این آمار، هفت مورد شامل آتش‌سوزی، 30 مورد ضایعات بوده است و در سال گذشته هم افزایش این آمار را شاهد بودیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین یادآور شد: در سال گذشته، 6 مورد آتش‌سوزی، 6 مورد حادثه ناشی از آسیب‌ها و 43 مورد آتش‌سوزی ضایعات رخ داده است که تلاش داریم برای جلوگیری از آتش‌سوزی ضایعات مخازن زباله، این مخازن را خالی کنیم.

ذوالقدر تشریح کرد: در برخی از موارد، عملیات آتش‌نشانی کاهش و آمار صدمات افزایش یافته که این آمار نشان‌دهنده میزان خسارتی است که این خسارت‌ها بیشتر ناشی از  اعصاب، قطع عضو، ناامید شدن و مرگ است.

وی اضافه کرد: 44 درصد آسیب‌های چهارشنبه آخر سال شامل آسیب دیدن چشم و نابینایی است که آمارهای این بخش به صورت 37 درصد چشم چپ، 19 درصد چشم راست است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به بیشترین مواد محترقه آسیب‌زا در چهارشنبه آخر سال پرداخت و خاطرنشان کرد: 26 درصد این آسیب‌ها در اثر پرتاب نارنجک، 51 درصد در اثر استفاده از ترقه سیگاری و 6 درصد هم در اثر پرتاب فشفشه است.

* پیشگیری از حوادث ناگوار

مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم به ارائه گزارشی درباره مصدومان چهارشنبه سوری آخر سال‌های گذشته پرداخت و گفت: در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و درمان، سال‌ها است که برنامه‌های مختلفی را برای چهارشنبه آخر سال دنبال می‌شود تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کنیم که این برنامه‌ها هر سال با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

علی فخارسلیمانی تصریح کرد: آمار آسیب‌دیدگان چهارشنبه آخر سال گذشته شامل 92 نفر بوده که 83 نفر آن مرد و 9 نفر آن از آن‌ها بانوان بودند؛ سه نفر هم در این بخش فوت شدند.

وی تصریح کرد: از سه مورد فوتی سال گذشته، دو مورد قبل از آغاز چهارشنبه آخر سال در شهر الوند بوده است که دو جوان در حال ساختن مواد محترقه بودند که انفجار این مواد موجب فوت این دو جوان می‌شود و یک نفر از فوتی‌ها هم مربوط به شهر دانسفهان است.

مدیرمرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مطرح کرد: در چهارشنبه آخر سال گذشته، 65 نفر در مراکز آموزشی درمانی این استان به صورت سرپایی درمان و 6 نفر هم تا چندین مرحله درمان شدند که بیشتر این مصدومان شامل رده‌های سنی 15 تا 25 سال و 44 مورد هم آسیب‌دیدگی دست بوده است.

فخارسلیمانی خاطرنشان کرد: بیشترین عضوی که بعد از دست در چهارشنبه آخر سال آسیب می‌بیند، چشم بوده که میزان این آسیب‌دیدگی در سال گذشته شامل 30 مورد است.

وی به آمار مقایسه‌ای میزان آسیب‌دیدگی چهارشنبه آخر سال 93 و 94 اشاره و تشریح کرد: این آمار با افزایش 43 درصدی همراه است که البته بخش فوتی، رشد آمار 300 درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

* آگاهی‌سازی به مردم در چهارشنبه آخر سال

مدیرمرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: برای چهارشنبه آخر سال جاری همچون سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و هشدارها و آموزش‌های لازم را به تمام ارگان‌های ذیربط ارائه کرده‌ایم تا شاهد کاهش خسارت‌های چهارشنبه آخر سال باشیم.

اما آنچه از این گزارش برمی‌آید چهارشنبه آخر سال به عنوان یک سنت دیرینه ایرانیان، اکنون یک معضلی برای خانواده‌ها و بلای جان انسان شده است که اندکی غفلت در آن پشیمانی همیشگی را به دنبال دارد.

ارزش و اهمیت چهارشنبه آخر سال موجب شده تا آگاهی‌سازی مردم به عنوان یک فرهنگ در جامعه شکل بگیرد.

مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی استان قزوین به عنوان مرکز پذیرش مصدومان چهارشنبه آخر سال طی سالیان متوالی بوده است.

* مراجعه 64 مصدوم به مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی در سال گذشته

مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی استان قزوین هم در این نشست گزارشی را از آمار پذیرش مصدومان چهارشنبه آخر سال و درمان آن‌ها ارائه کرد.

محسن ادهمی گفت: سال گذشته مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی استان قزوین به عنوان مرکز تروما و تنها مرکز سوختگی بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، 64 مصدوم به مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی مراجعه کردند که از این آمار، 17 نفر بستری شده و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند.

مدیر مرکز آموزشی و درمانی شهید رجایی استان قزوین با بیان اینکه آمادگی کامل برای چهارشنبه آخر سال جاری را داریم، گفت: چهار گروه متخصص را در بخش‌های مختلف همچون ارتوپدی و مغز و اعصاب برای این ایام در نظر گرفتیم و 60 تخت اورژانس در حالت آماده‌باش برای ارائه خدمات است.

باتوجه به اینکه جمعیت هلال‌احمر استان قزوین هم سهمی را در حوزه امدادرسانی چهارشنبه آخر سال دارد، نماینده این جمعیت در نشست خبری امروز، از حمایت و آماده‌باش نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر خبر داد.

براساس اظهار نظرات معصومی آمادگی جمعیت هلال احمر استان قزوین به صورت، 16 دستگاه آمبولانس در تقاطع، دو دستگاه ست نجات، 33 نیروی عملیاتی، سه اکیپ در محل پایگاه امداد و نجات است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار