رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از کاهش ۲۵ درصدی محصولات زراعی وباغی استان در یک سال گذشته به خاطر پدیده ریزگردها خبر داد.
کد خبر: ۴۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 27 May 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:دکترمحمد مهدی قاسمی ظهر چهارشنبه در همایش استانی وجود ریزگردها وتهدیدهای آن که در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد بیان کرد: بروز پدیده ریزگرد و گرد و غبار دراستان چند سالی است که مشکلاتی را برای مردم استان به ویژه کشاورزان بوجود آورده که این معضل باعث شده تنها در سال گذشته خسارت های ۱۵ تا ۲۰ درصدی به محصولات زراعی وباغی استان وارد شود.

وی با اعلام اینکه پدیده ریزگردها در محصولات خرما باعث شده کیفیت خرمای فارس ۳ تا ۴ درجه کاهش یابد، تصریح کرد: این امر سبب شده مرگ آبزیان به صورت روزانه بیشتر از گذشته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس راه اندازی سیستم پایش واندازه گیری هواشناسی وخشکسالی در جهاد کشاورزی فارس را ضروری دانست وگفت: چنانچه این سیستم در استان راه اندازی شود علاوه بر پایش منطقه ای در امر خشکسالی،قادر خواهیم بود خسارت های زراعی استان را کاهش دهیم.

وی افزود: متخصصان وهمچنین مسئولان برای رفع معضل کم آبی ومعضلات پلمب چاه های غیر مجاز باید راهکار ارائه دهند تا اینکه بخواهند یکدیگر را مقصر کنند.

در ادامه استاد دانشگاه شیراز با اعلام اینکه مقابله با ریزگرد یک مسئله ملی است گفت: زنگ تهدید ریزگردها از سال ۲۰۰۵ تا کنون در ایران ودیگر کشورهای آسیایی نواخته شده وازهمین جهت ضروری است با این موضوع، جدی تر برخورد شود.

دکتر فرید مر پدیده ریزگرد را ناشی از دو علت انسان زاد و زمین زاد اعلام کرد وافزود: ذرات معلق و ریزگردهای منتشر شده در هوا تاثیرات بسیار مخربی بر مجاری تنفسی ومحیط زیست می گذارد.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم این معضل را در استان کنترل کنیم طبعا در سال های آینده مشکلات اقتصادی واجتمایی استان بیشتر خواهد شد.

برچسب ها: ریزگردها ، کشاورزی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار