مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان کشف محوطه باستانی جدید در فهرج به دلیل طوفان را تکذیب کرد.
کد خبر: ۴۰۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 08 April 2017
محمد مهدی افضلی با اشاره به انتشار خبری با عنوان «توفان شن محوطه تاریخی مدفون در فهرج را نمایان کرد»، گفت:  هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی در این خصوص فاقد اعتبار است و تا زمان بررسی های کارشناسان میراث فرهنگی نمی توان ادعایی در این باره داشت.

افضلی با تاکید بر اینکه شهرستان های فهرج و ریگان در شرق استان کرمان قرار دارند و با استان سیستان و بلوچستان همجوار می باشند، افزود: در این شهرستان ها در ایام خاصی از سال سیلاب و یا طوفان های فصلی رخ می دهد و همین مسئله سبب جابه جایی اشیا و یا خرده سفال ها می شود که در بیشتر موارد با وزش باد و یا طوفان نمایان می شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر از گاهی برخی از مقامات محلی برای جلب نظر افکار عمومی و رسانه ها با مشاهده این قبیل اشیا اقدام به انتشار اخباری در خصوص کشف محوطه باستانی می کنند، تصریح کرد: البته اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان منکر وجود محوطه های تاریخی در این مناطق نیست اما هر گونه اظهار نظر در خصوص تاریخی و یا باستانی بودن یک منطقه صرفا بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و سایر اظهارنظرها اعتبار علمی و تخصصی ندارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با انتقاد از رسانه ای شدن محل نمایان شدن سفال ها بر اثر طوفان های اخیر در فهرج از سوی فرماندار این شهرستان، بیان کرد: متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تا قبل از رسانه ای شدن این مسئله از این موضوع بی اطلاع بود.

وی با اشاره به اینکه رسانه ای کردن این مسائل تا قبل از بررسی های کارشناسی به صلاح نیست، افزود: اعلام دقیق مکان نمایان شدن آثار، سبب سواستفاده غارتگران اشیا تاریخی و حفاران غیرمجاز می شود و برای میراث فرهنگی این امکان وجود ندارد که در کنار هر محوطه تاریخی یک پایگاه حفاظتی مستقر نماید.

افضلی با بیان اینکه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به شهرستان فهرج اعزام می شوند، اظهار کرد: بزودی نتایج بررسی های اولیه در اختیار افکار عمومی و رسانه ها گذاشته خواهد شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: در زمان بروز چنین مسائلی مقامات محلی باید در مرحله اول سازمان میراث فرهنگی را در جریان قرار دهند تا تمهیدات لازم اندیشیده و کارشناسان بدون هرگونه حاشیه و یا هیاهو در کمال آرامش به منطقه اعزام شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار