در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح شد:
یکی از سخنانی که اخیرا به شکل فزاینده ای در جامعه علمی رشد کرده است، افت علمی حوزه های علمیه است که سخنی ناروا در حق حوزه است. اینگونه تعبیرات شایسته حوزه نیست، چراکه پیشرفت های بسیاری نسبت به گذشته در حوزه داشته ایم که قابل قیاس نیست.
کد خبر: ۴۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 28 May 2015
به گزارش تابناک قم، هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در این مراسم رسالت امروز حوزه های علمیه را رسالتی فراتر از گذشته دانست و گفت: امروز حوزه بسیار موفق ظاهر شده و درخشنده تر از گذشته در حال حرکت است؛ البته ضعف هایی نیز وجود دارد که باید رفع گردد.

مدیر حوزه های علمیهخاطرنشان ساخت: طلبه سنگربان ماست و در دورترین نقطه این کشور به مرزبانی دینی و عقیدتی می پردازد.

وی تصریح کرد: امروز دستگاه ها و نهادهای گوناگونی از حوزه  درخواست روحانی دارند که نشان دهنده علمیت بالای حوزویان ماست.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به انتقاد از برخی از سخنان  ناروا درباره افت تحصیلی حوزه پرداخت و اظهارداشت: یکی از سخنانی که اخیرا به شکل فزاینده ای در جامعه علمی رشد کرده است، افت علمی حوزه های علمیه است که سخنی ناروا در حق حوزه است.

وی ادامه داد: اینگونه تعبیرات شایسته حوزه نیست؛ چراکه پیشرفت های بسیاری نسبت به گذشته در حوزه داشته ایم که قابل قیاس نیست.

امام جمعه قم ابراز داشت: عزیزانی که قائل به این سخن ناروا در حق حوزه هستند؛ گردهم آمده و با هم کمیته ای را تشکیل داده و به بررسی می پردازیم تا به نتیجه ای عادلانه برسیم.

وی افزود: امروز گرایش به تدریس در حوزه های علمیه بسیار بالاست و اساتید بسیاری در رشته های تخصصی مشغول به تدریس هستند.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که امروز شاهد حوزه ای با نشاط و فعال هستیم، خاطرنشان ساخت: در حوزه سابقا فقط یک فقه و اصول تدریس می شد؛ اما امروز 39 رشته تخصصی در حوزه وجود دارد که قابل تحسین است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: ما امروز در مباحث نوپدید فقهی، اساتید و فضلای جوانی داریم که پاسخگوی مسائل مستحدثه بوده و صاحب نظر می باشند.

وی افزود: امروز فضلای جوان ما در مباحث علوم انسانی پا به پای نظریه پردازان قلم زده و سخن می گویند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: اعزام اساتید به استان ها و شهرستان ها روز به روز بیشتر شده و حضور 19 انجمن علمی نشان از علمیت حوزویان می باشد. برپایی کرسی های نظریه پردازی در موضوعات گوناگون گواه دیگری بر وجود پیشرفت در حوزه های علمیه می باشد.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: برپایی 400 درس تفسیر در حوزه از دیگر مباحثی است که سابقه نداشته است. البته ما در برخی مواقع نقص هایی نیز داریم که باید مرتفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم نیز با ارائه گزارشی از برنامه های این اجلاس گفت: چهار موضوع به عنوان رویکردهای اصلی اجلاس هفدهم انتخاب شده است که با توجه به آنها، چهار کمیسیون کار خود را برای بررسی موضوعات آغاز کردند. 

وی افزود: اساتید و ضرورت شناخت جهان و حوادث زمان، نقش استاد در رشد علمی و تربیتی طلاب، اساتید و افزایش بهره وری از تدریس و بررسی معیارهای استاد موفق، چهار کمیسیون برگزار شده پیش از اجلاسیه هفدهم است. 

وی افزود: این کمیسیون ها به صورت فعال کار خود را آغاز کردند و از بین اساتید سطوح عالی و خارج شرکت کننده در این چهار کمیسیون، با رای اعضا فردی به عنوان رییس و مخبر اعلام شده است که امروز شاهد ارائه گزارش کمیسیون ها خواهیم بود. 

وی گفت: با اهتمام اساتید حوزه علمیه قم در حوزه آزاد، نظمی نسبی در چند سال گذشته ایجاد شده است اما این نظم، نظمی نیست که در شان حوزه علمیه قم باشد و بخش زیادی از طلاب و محصلان با برنامه ساماندهی دروس سطوح عالی، در کلاس های درس شرکت می کنند اما با دغدغه های زیادی تعطیلات کلاس درس و ظرفیت نامناسب طلاب در تسلط بر فقه، اصول و تفسیر برای پاسخگویی به شبهات مواجه هستیم. 

مدیرحوزه علمیه استان قم گفت: در سال های آینده با اهتمام اساتید و مصوبات شورای عالی حوزه در قالب طرح ساماندهی دروس امیدواریم کلاس های درس کلام بیش از پیش در حوزه توسعه یابد. 

ارائه گزارش چهار کمیسیون اجلاسیه از دیگر برنامه های هفدهمین اجلاسیه سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم بود. 

در پایان این اجلاس همچنین از پنج استاد پیشکسوت حوزه علمیه قم از جمله آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری تجلیل شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار