کارخانه ریسندگی و بافندگی "وطن" با ۹۲ سال قدمت، نخستین کارخانه ریسندگی در اصفهان که در سال ۱۳۰۴ به دست دو نفر بازرگان اصفهانی تاسیس شده بود، در یکسال اخیر با ورشکستگی و تعطیلی کامل به پاتوق فروش ماشین تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۱۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 01 May 2017
تابناک اصفهان: به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کارخانه وطن نخستین کارخانه ریسندگی اصفهان، در سال 1304 به دست دو نفر از بازرگانان اصفهان به نام فصل‌الله دهش و محمدحسین کازرونی تاسیس شد.

درست معلوم نیست دقیقاً از چه زمانی فضل‌الله دهش، فرزند یک تاجر شیرازی و تحصیل‌کرده کالج بمبئی که در رشته صنایع فارغ‌التحصیل شده بود به فکر افتاد که یک کارخانه نساجی به اصفهان وارد کند، اما وی از سال 1265 شمسی تا 1270 شمسی در هندوستان اقامت داشته است.

در این مدت 30 سال که انقلاب مشروطیت و جنگ جهانی اول در ایران اتفاق افتاده بود، فضل‌الله دهش عرصه را آماده ندید که آرزویش را برآورده کند.

پس حدود سال 1300 خورشیدی به آلمان مسافرتی کرده و با مهندس آلمانی شونمان کارخانه ریسندگی و بافندگی را تهیه و سپس از راه بین‌النهرین وارد ایران کرد. وی آن را در محل عمارت صفوی هفت دست که رو به ویرانی می‌رفت و البته مالکیت آن را داشت، نصب کرد.

حدود یک سال بعد، در مرداد 1304 قسمت ریسندگی این کارخانه افتتاح شد. بخش بافندگی کارخانه هنوز باقی‌مانده بود که به تدریج سوار شده و یکسال بعد دوباره خبر افتتاح کارخانه در روزنامه‌ها درج شد.

دو سال بعد مالکیت کارخانه به‌طور کامل به دست محمدحسین کازرونی افتاد. این کارخانه روز به روز راه ترقی را می‌پیمود و یکی از پسران حاج محمد حسین به نام میرزا محمدجعفر مدیریت کارخانه را بر‌عهده گرفته بود.

این کارخانه در آن زمان در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و رشت مراکز فروشی برای محصولاتش باز کرده بود. کارخانه وطن در سال 1352 به خارج از شهر اصفهان در شهرک صنعتی محمودآباد منتقل شد.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان با بیان اینکه کارخانه ریسندگی و بافندگی وطن، نخستین شرکت ریسندگی در شهر اصفهان است، گفت: این کارخانه با قدمت کهن در سال 1383 به فردی که سابقه و شغل کله‌پزی داشته، فروخته شد و از همان زمان روند ناکامی و بی‌رونقی کارخانه آغاز شد.

خواب ابدی و تعطیلی کامل نخستین کارخانه ریسندگی و بافندگی اصفهان

مظفر چلمقانی در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون اینکه کارخانه ریسندگی و بافندگی وطن تا سال 1386 با شمارش کند نفس‌ها به فعالیت خود ادامه داد، اظهار داشت: در این سال مجدد کارخانه به افرادی که در نساجی سررشته نداشتند، فروخته شد و روند ورشکستگی شرکت آغاز شد.

وی افزود: با ادامه بی‌رونقی کارخانه؛ حدود یکسال و نیم گذشته یکی از مسئولان در نجف‌آباد اصفهان شرکت را خریداری کرد، اما آقازاده‌ها با عدم موفقیت در رونق سبب خواب ابدی و تعطیلی کامل نخستین کارخانه ریسندگی و بافندگی وطن اصفهان شدند.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان ادامه داد: این کارخانه اکنون توسط  آقازاده‌ها به پاتوق فروش ماشین تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه ریسندگی و بافندگی وطن در دولت یازدهم با قدمت کهن تعطیل شده است، بیان کرد: این کارخانه با 300 کارگر پس از تعطیلی دیگر نتوانست احیا شود.

چلمقانی به تعطیلی کارخانه ریسندگی و بافندگی سیمین اصفهان در دولت نهم و دهم نیز اشاره کرد و گفت: این کارخانه در دولت یازدهم دوباره احیا شده است.

وی اظهار داشت: کارخانه پلی‌اکریل با فعالیت چندین ساله هم یکی دیگر از کارخانه‌های ریسندگی اصفهان است که در دولت فعلی با مشکلات جدی روبه‌رو شد.

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان با بیان اینکه امروز تمام صنایع با رکود مواجه هستند، افزود: رفع مشکلات صنعت نساجی نیازمند حمایت جدی مسئولان است اگر به این مسئله توجه شود، خدمت بزرگی به تولید داخلی می‌شود.

به گزارش تسنیم، صنعت نساجی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع استان اصفهان در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده به طوری که امروز با کلاف پیچیده‌ای از مشکلات دست به گریبان است.

این صنعت در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی مسئولان نسبت به واردات بی‌رویه٬ در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفته، اما هنوز هم فعالان این بخش همچنان به آینده آن امیدوارند، زیرا آنها معتقدند که نساجی تنها صنعتی است که در تمام شرایط می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

امیدواریم صنعت نساجی کشورمان به‌ویژه در استان اصفهان با اقدام‌های اساسی مسئولان در جهت رفع مشکلات٬ به ادامه فعالیت خود امیدوار شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار