رییس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: توقع ما از دولت آینده این است که محصولات دانش بنیان را کاربردی کند، درغیر اینصورت شرکت های دانش بنیان با مشکل مواجه می شوند.
کد خبر: ۴۱۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 06 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی "فناوری و انرژی سبز" ، با اشاره به عملکرد مطلوب دولت در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، گفت: به لحاظ کمی رشد خوبی در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در این دولت داشته‌ایم، اما آنچه از دولت آینده انتظار داریم ایجاد بازار مناسب برای محصولات دانش بنیان است.

طیبی تاکید کرد: شرکت دانش بنیانی که بازاری برای فروش محصولات خود نداشته باشد ورشکست شده و نمی‌تواند ادامه فعالیت دهد.

رییس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه صاحبان شرکت‌های دانش بنیان عمدتا جوان‌های نخبه هستند، گفت: این جوانان با سرمایه خود و حمایتی که دولت انجام داده شرکتی را ایجاد کرده‌اند، اما باید کار و محصول آنها مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، در غیراینصورت دچار مشکل می‌شوند.

طیبی با تاکید بر تفکیک وظایف میان وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: توقع ما از دولت آینده تفکیک وظایف میان این دو نهاد است، به طوری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتواند مسئول توسعه فناوری، تجاری سازی و کاربردی کردن آن شود و بتواند زمانی که محصول دانش بنیانی تولید می‌شود، در زمینه حقوقی، قانونی و کاربردی کردن آن حمایت کند.

این مسئول افزود: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید فناوری کمک می‌کند، اما در کاربردی کردن آن اختیارات لازم را ندارد و از دولت آینده می ‌خواهیم اختیارات لازم را در این زمینه به این معاونت بدهد تا اگر محصولی در حوزه‌های مختلف تولید شد، بتواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توقع بعدی ما از دولت آینده این است که در بحث صنایع اولویت گذاری کند، زیرا نمی‌توان در همه صنایع توسعه فناوری را داشت و باید چند صنعت انتخاب شده و روی آن تمرکز شود تا بتوانیم صاحب فناوری شویم.

طیبی بر لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع در دولت آینده نیز تاکید کرد و افزود: این آزمایشگاه‌ها برای کنترل کیفیت محصولات تولیدی شرکت‌ها یک ضرورت است.

رییس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: کارها و اقدامات خوبی در این دولت در زمینه شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته، اما حلقه کاربردی کردن محصولات تولیدی شرکت‌ها باید در دولت آینده تکمیل شود.

وی به صحبت برخی افراد در خصوص کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: در شرایطی که تحریم وجود دارد و مواد اولیه و قطعات لازم توسط دلالان تهیه می‌شود، قیمت محصول تولیدی نیز به تبع افزایش می‌یابد.

طیبی با بیان اینکه جهت رفع کامل تحریم‌ها باید اقدام شود گفت: خوشبختانه دولت توانست تحریم‌ها  را بردارد و امیدواریم مشکلات بانکی نیز حل شود تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند به راحتی تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار