دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی:
دبیر دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: بنا به پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری در این دوره شاهد حضور گروه‌های موسیقی از سه کشور مسلمان مانند آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان و برادران شیعه و سنی هستیم که این حضور وحدت را در باب موسیقی با مسلمانان دیگر کشورها ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۴۲۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 09 May 2017
به گزارش تابناک رضوی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی؛ درباره روند برگزاری این جشنواره گفت: اکنون در مرحله دریافت آثار هنرمندان و طبقه‌بندی کردن آن‌ها برای داوری اولیه آثار دومین دوره جشنواره هستیم.

دبیر دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی افزود: دریافت آثار هنرمندان برای شرکت در بخش رقابتی دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی تا 25 تیرماه سال جاری از طریق دفتر دبیرخانه ادامه دارد و این آثار پس از مهلت مقرر  مورد ارزیابی اولیه هیئت داوران قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که چه افرادی توانایی حضور در بخش رقابتی دومین دوره جشنواره آواها و نواحی رضوی را دارا هستند.

دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی درباره بخش‌های دیگر این جشنواره اظهار داشت:  این جشنواره که به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود، بخش‌های مختلفی دارد که بخش رقابتی فقط یکی از آن‌هاست.
ضرغامی درباره حضور استادان موسیقی و تجلیل از آن‌ها در دوره دوم جشنواره آواها و نواهای رضوی اشاره کرد: آواها و نواهای بومیِ مناطق مختلف ایران و مرور آثار تولید شده از جمله بخش‌های غیررقابتی جشنواره امسال است که پس از تأیید هیئت انتخاب، از اساتید و گروه‌های برتر و برگزیدهٔ موسیقی نواحی ایران جهت اجرای برنامه در طول ایام جشنواره با محوریت موضوعی امام رضا(ع) دعوت به عمل می‌آید.همچنین حداقل از سه نفر از اساتید برجسته موسیقی در این حوزه تجلیل خواهد شد که اسامی آن‌ها به‌زودی اعلام می‌شود.

وی درباره بخش ویژه این جشنواره گفت: در بخش ویژه به تولید آثاری پرداخته می‌شود که محتوا و مضمون آثار حول محور کرامت انسانی با الهام از آموزه‌های رضوی، اهل بیت علیهم‌السلام و قرآن کریم باشد . برای تولید اثر در زمینه کرامت انسانی ضرورت دارد صاحب اثر مستند حدیثی یا روایی یا قرآنی آموزه مورد نظر را ذکر نماید .

وی با اشاره به این که پوستر این جشنواره در مراسمی در تهران رونمایی شد گفت: همچنین فراخوان جشنواره برای تمامی تولیدکنندگان، شرکت‌کنندگان، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و اغلب سرپرستان موسیقی ایران ارسال شده است.
وی هم چنین از انتصاب دبیر تخصصی برای دبیر دومین جشنواره سراسر آواها و نواهای رضوی خبر داد و گفت: در شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز افراد برجسته‌ای از حوزه موسیقی کشور از جمله حسام‌الدین سراج حضور دارند.

رویکرد بین‌المللی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با دعوت از هنرمندان خارجی


ضرغامی به ویژگی‌های این دوره از جشنواره سراسر آواها و نواهای رضوی اشاره و تصریح کرد: از ویژگی‌های این جشنواره این است که ما امسال سعی کردیم یک رویکرد بین‌المللی به جشنواره اضافه کنیم و گروهایی از کشورهای مختلف به ایران دعوت کرده‌ایم.

وی افزود: بنا به پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری در این دوره شاهد حضور گروه‌های موسیقی از سه کشور مسلمان مانند آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان و برادران شیعه و سنی هستیم که این حضور  وحدت را در باب موسیقی با مسلمانان دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

وی خصوص اسامی گروه‌های بخش بین‌الملل اعلام کرد: تابش از شهر هرات و کشور افغانستان، عاشیق حسن از جمهوری آذربایجان و عمر تیموراف از کشور جمهوری تاجیکستان در این جشنواره حضور خواهند داشت.
وی درباره دوره اول این جشنواره گفت: دوره اول جشنواره که پارسال برگزار شد از لحاظ کمی و کیفی در سطح خوبی بود و هدف کلی از برگزاری جشنواره تولید آثار موسیقایی در حوزه فرهنگ رضوی بود و آثار اول جشنواره در قالب یک آلبوم تهیه شده و امروز از پوستر آثار دوره اول، رونمایی می‌شود.
وی افزود: جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی امسال برای دومین بار است که برگزار می‌شود و یک جشنواره نوپاست. جشنواره امام رضا(ع) در پانزده دوره در تمام رشته‌های فرهنگی برگزار می‌شد و هنرمندان در تمام عرصه‌های هنری آثار خود را تولید می‌کردند و بی‌شک جای هنرمندان عرصه موسیقی ایران که ارادت خاصی به ساحت رضوی داشتند در این جشنواره خالی بود و به همین دلیل جشنواره آواهای رضوی از سال گذشته زیر مجموعه جشنواره امام رضا(ع) قرار گرفت و امیدواریم این جشنواره در طول سالیان آینده برگزار شود و هدف از برگزاری جشنواره صرفاً جشنواره موردی نیست بلکه تولید آثار هنر و حمایت از هنرمندانی است که در این عرصه آثاری را تولید می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: در حوزه‌های آئینی دیگری چون حوزه نبوی و فرهنگ پیامبر اعظم و حضرت علی(ع) آثار زیادی تولید شده است و حوزه فرهنگ رضوی خیلی فراهم نبود اما به حمدالله از سال گذشته این جشنواره آغاز شده است و شور و اشتیاقی برای تولید آثار موسیقایی با موضوع امام رضا، ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.
وی افزود: این جشنواره در دهه کرامت مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است که به‌صورت محدود و سالنی برگزار نمی‌شود و در شهرهای مختلف کشور فراخوان دارد و برگزیدگان این جشنواره به استان تهران معرفی می‌شوند و امیدواریم شور و نشاط زیادی در دهه کرامت به‌وسیله این جشنواره به راه بیافتد.
وی در خصوص دو بخش رقابتی و غیررقابتی این جشنواره اظهار داشت: سال گذشته در بخش موضوع محوری، به سراغ موسیقی اقوام مختلف ایرانی رفتیم و امسال در بخش رقابتی، محوریت، تولید آثار موسیقی رضوی است که شرکت کننده‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در مدح امام رضا(ع) تولیدات خود را مطرح کنند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما از ردیف موسیقی‌های دستگاهی بهره برده‌ایم و در زمان جشنواره اجراهای صحنه‌ای خواهیم داشت، در خصوص دیگر بخش‌های جشنواره توضیح داد: در کنار اجراهای صحنه‌ای، نوای موسیقی پاپ را به شکل مستقل و پخش نماهنگ‌ها را به‌صورت مالتی مدیا و اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران را خواهیم داشت.
گفتنی است، دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) هم‌زمان با ایام دهه کرامت از 5 تا 8 مرداد ماه سال جاری در استان تهران برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار