با این وجود، با مرور سومین و آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری ،شیوه بیان انتقادات و نکته نظرات دو تن از کاندیداها،میزان استقبال عمومی از کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه های شهر گردی و نهایتا نتیجه نظرسنجی های صورت گرفته در سراسر کشور ،تاحدودی می توان ،شکل گیری دوقطبی روحانی – رییسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را به وضوح احساس کرد.
کد خبر: ۴۲۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 15 May 2017

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::هر روز که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نزدیکتر می شویم ،فضای جامعه رنگ وبوی انتخاباتی به خود گرفته و رقابتهای انتخاباتی خصوصا ، بین دوکاندیدای مطرح مورد حمایت دو طیف سیاسی بزرگ کشور ،داغ و داغتر می شود.

به روال برنامه های انتخاباتی و براساس مصوبات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ،بمنظور آشنایی بهتر مردم به برنامه های شش کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان ،سه مناظره مستقیم وبیش از چندین برنامه گفتگوی تلویزیونی برای این کاندیداها در نظر گرفته شد.

این در حالیست که به موازات برنامه های تلویزیونی ومناظرات ، برنامه حضور کاندیداها در بین مردم شهرهای مختلف و برگزاری همایش های مختلف انتخاباتی و سایر برنامه های تبلیغی ستادهای انتخاباتی نیز در سراسر کشور در راستای جلب توجه مردم و افزایش آرای نامزدها بمنظور تصاحب کرسی ریاست جمهوری دوازدهم با سرعت وقدرت هرچه تمامتر در حال پیگیری است.

اگر چه در جریان رقابتهای انتخاباتی و مناظرات ،تاحدودی ترکیب نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برای مردم وسیاسیون کشور نهایی شده است وبزودی و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تکلیف حضور یا انصراف برخی از کاندیداهای مورد حمایت دو طیف سیاسی کشور روشن خواهد شد ،اما عدم تعیین تکلیف کاندیدای واحد مورد حمایت اصولگرایان معرفی شده از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ،تحلیلهای سیاسی از وضعیت نهایی  انتخابات را تاحدودی  ابهام آلود نموده است.

با این وجود با مرور سومین و آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری ،شیوه بیان انتقادات و نکته نظرات دو تن از کاندیداها،میزان اقبال عمومی از کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه های شهر گردی و نهایتا نتیجه نظرسنجی های صورت گرفته در سراسر کشور ،تاحدودی می توان ،شکل گیری دوقطبی روحانی – رییسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را به وضوح احساس کرد.

مهمتر اینکه با آنالیز و بررسی سخنان این دو کاندیدای ریاست جمهوری در سفرهای روزهای اخیرشان به نقاط مختلف کشور ،می توان نشانه های روشنی از جبهه گیری این دو کاندیدای مطرح بر علیه یکدیگر را دریافت که بیانگر این موضوع است که این دو نیز تا حدودی رقیب واقعی خود را شناخته و تمامی برنامه ها و سخنرانی های کنایه آمیز و نیش دار خود را به نوعی بر همین مبنا متمرکز کرده اند.

حسن روحانی امروز در جمع مردم خرم آباد، لبه تیز سخنان خود را در لفافه، متوجه ابراهیم رییسی نمود. در جای جای سخنان او می توان ردی از نقد برنامه ها واستراتژی انتخاباتی رییسی مشاهد نمود.

حسن روحانی در جمع مردم خرم آباد گفت: مابا امید راهمان را طی خواهیم کرد، مانخواهیم گذاشت فریبکاران سخن ناروا به گوش مردم برسانند، عده ای می خواهند با پمپاژ پول ،مردم را فریب دهند وقیمت اجناس را چند برابر کنند ما این را نمی خواهیم، جوانان ما شغل پایدار می خواهند.

وی ادامه داد: کشور به راه اندازی تولید نیاز دارد، لرستان باید مرکزصنعت ومعدن باشد، دردولت دوازدهم باید معادن این استان شکوفا شوند واز خام فروشی جلوگیری شود، تا این استان شاهد تحول باشد.
حسن روحانی گفت: باید شرایط را برای کار، تولید، کشاورزی نوین ، صادرات وگردشگری آماده کنیم هر روستایی می تواند درکنار کشاورزی با گردشگری وجذب گردشگر خارجی متحول شود.

وی توضیح داد: ما راه را برای توسعه گردشگری ایران آماده خواهیم کرد، پیام این دولت را به همه روستاییان برسانید آنهایی که می گویند اگر این دولت ادامه یابد یارانه قطع می شود دروغ می گویند، یارانه همچنان ادامه می یابد ولی تنها یارانه کافی نیست باید با توسعه بیمه درمانی برای مردم، توسعه نظام اجتماعی برای مردم، بالا بردن میزان مستمری مددجویان، توسعه سبدهای کالا وغذایی وافزایش حقوق کارمندان وبازنشستگان به توانمند سازی مردم کمک کنیم.

حسن روحانی ادامه داد، ما می خواهیم چند شعار را با هم فریاد بزنیم، اختلاف هرگز، تبعیض هرگز، فقر هرگز، بیکاری واعتیاد هرگز، ویژه خواری وفساد هرگز، زمین های نجومی هرگز، و سو استفاده ازمقدسات هرگز.

در دیگر سوی میدان نیز ابراهیم رییسی در جمع مردم ورامین ،بنحوی سخن گفت که گویی به جز حسن روحانی دراین دوره انتخابات رقیب دیگری ندارد. رییسیبا بیان اینکه ما شغل داشتیم و هوای ریاست‌جمهوری هم به سرمان نزده ولی وضعیت مردم را دیدیم و احساس تکلیف کردیم، عنوان کرد: در این ۳۸ سال با کسانی که فساد کرده‌اند با اغماض برخورد نکردیم، اینکه می‌گویید مردم با اتوبوس برای حمایت می‌آیند، اهانت به مردم است؛ زمانی می‌گفتید مردم با ساندیس می‌آیند و از فتنه‌گران برائت می‌جویند، چرا نمی‌خواهید مردم را باور کنید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ثمره برجام چه بود خاطرنشان کرد: این همه هیات خارجی وارد کشور شدند و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال گذشته داشتیم،  به جای اینکه به جوانان بها دهیم به بیرون توجه داریم؛ حرف ما این است که چرا شما اتهام‌ زنی می‌کنید؟ از چه چیزی عصبانی هستید؟ از کارگران معدن یا کسانی که می‌گویند یک اختلاس کم شود تا مشکل مسکن مردم برطرف ‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: اکنون ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج داریم، در صورتی که شما با افزایش وام مخالفت کردید؛ ۵۰۰ هزار زوج در نوبت وام هستند و اگر دو نفر از این کسانی که وام غیرقانونی گرفتند آن را برگردانند مشکل ازدواج جوانان حل می‌شود.

با بررسی سخنان این دوکاندیدا ،تشدید مواجهات مجازی هواداران این دو در شبکه های اجتماعی ،لشکرکشی هواداران هردو در همایش های استان ها و شهرستان ها ،استقبال عمومی از سخنرانی ها وهمچنین نتیجه نظرسنجی ها ،باید اقرار کنیم که دو قطبی شدن رییسی –روحانی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفته است وباید منتظربود که کدام یک توان افزایش سبد رای خویش ومهمتر از همه سوق آرای خاموش به سمت خود را داراست؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار