مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت:در سال زارعی اری 10 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و بیش از 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم وجود دارد که حداقل 40 درصد محصول مزارع گندم دیم دچار خسارت شدند.
کد خبر: ۴۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 02 June 2015

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در سال زراعی جاری مبارزه با سن مادر و پوره سن در ۲۶ هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی شهرستان همدان انجام شد.

به گزارش تسنیم؛ جواد رشیدی اظهار داشت: هر ساله با آغاز فصل بهار برنامه مبارزه با سن غلات به منظور حفظ محصولات در سطح مزارع زارعی انجام می‌شود در این راستا در سال زارعی جاری26 هزار و 120 هکتار از اراضی شهرستان همدان زیر پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: مبارزه با سن مادر در 12 هزار و 820 هکتار و مبارزه با پوره سن در 13 هزار و 300 هکتار از اراضی غلات انجام گرفته است که در این راستا شهرستان همدان رتبه بالاتری را در امر مبارزه با پوره سن در استان کسب کرده است و میزان مشارکت کشاورزان با وجود خشکسالی که بر مزارع حائز شده قابل توجه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به خسارت خشکسالی و سرمازدگی به مزارع دیم تصریح کرد: در سال زارعی اری 10 هزا هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و بیش از 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم وجود دارد که حداقل 40 درصد محصول مزارع گندم دیم دچار خسارت شدند.

وی بیان کرد: امسال اراضی که زیر سطح کشت گندم دیم قرار گرفتند، در وضعیت مناسبی نیستند چرا که به سبب سرمای دیررس بهاره، رطوبت و تنش دمائی دچار آسیب شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود بین 55 تا 60 هزار تن برداشت گندم دیم در شهرستان همدان انجام گیرد.

رشیدی با بیان اینکه در سال زارعی جاری 8 هزار هکتار از سطح اراضی شهرستان همدان زیر کشت گندم دیم و آبی قرار دارند، گفت: مزارع جو نیز به سبب خکسالی و سرمای دیررس دچار خسارت شدند اما میزان خسارت جو کمتر از محصول گندم است.

وی عنوان کرد: سال زراعی جاری مزارع کشاورزی دیم با تنش آبی بیشتری مواجه بود چرا که میزان بارندگی‌ها و بهنگام بودن بارش‌ها مناسب نبود و علاوه بر آفت سن دیگر آفت‌ها مانند کنه‌ها و آفت ساقه گندم نیز در ایجاد خسارت خود را نشان می‌دهند که باید مبارزه اثربخشی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: سن یک آفت همگانی است که همه کشاورزان باید با مشارکت در اجرای طرح مبارزه با سن غلات میزان و درصد سن‌زدگی محصول را در حین برداشت کاهش دهند تا محصولی با کیفیت تحویل مصرف کنندگان داده شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار