فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران گفت: درعملیات تجسس نیروهای این یگان در خیابان منوچهری تهران حدود یک هزار و 500 شی تاریخی کشف شد.
کد خبر: ۴۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 02 June 2015
حسن قسمتی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این عملیات بنا به دستور مقام قضایی و با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یک هزار و 772 شی کشف کردیم که حدود یک هزارو500 قطعه از این اشیا به کارشناسی رسیده و صحت تاریخی و فرهنگی آن مشخص شده است. 

وی گفت: این عملیات در یکی از پاساژهای خیابان منوچهری انجام شده و در جریان آن تعدادی قالب سکه زنی نیز کشف شد. 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به دیگر عملیات بازرسی انجام شده توسط این یگان گفت: از سوی دوستداران میراث فرهنگی متوجه شدیم که سه نفر قصد دارند دو قلم شی شامل دستبند زنانه از جنس طلا و گردن آویز به شکل لاک پشت را به فروش برسانند که با کمک پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی سودجویان در قالب یک خرید سوری دستگیر شدند. 

قسمتی افزود: برای بررسی زوایای پنهان این پرونده که درسال جاری تشکیل شد به پلیس آگاهی تهران بزرگ تحویل داده شده است.

*کلاهبرداری با تابوت هخامنشی 

وی با اشاره به عملیات جداگانه دیگری در شهرستان رباط کریم گفت: در این عملیات 67 قلم شی با هماهنگی پلیس امنیت این شهرستان کشف و یک نفر دستگیر شد. 

قسمتی افزود: در این عملیات فروشندگان اشیای تاریخی ما را به مقر معتادان و محل نگهداری تابوت هخامنشی هدایت کردند. 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران گفت: کلاهبرداران مدعی بودند که این تابوت متعلق به یک کودک هخامنشی است و در آن سکه های قدیمی و تاریخی گنجانده شده اما زمانی که این تابوت کشف شد، کارشناسان دریافتند که درون این تابوت عروسکی با رنگ طلایی رنگ آمیزی شده و از دورهمچون گنج پنهانی دیده می شود که کلاهبرداران از این تابوت به عنوان طعمه استفاده می کردند. 

قسمتی درباره عملیات انجام شده در شهرستان بهارستان نیز گفت: در این عملیات 22 قلم شی کشف شد که اصالت تاریخی بودن این اشیا در دست بررسی است. 

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود دوهزار قلم شی تاریخی کشف و 10 نفر دستگیر شدند. 



*توصیه به اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و اشیای قدیمی 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از برگزاری جلسه ای با اعضای اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی خبرداد و افزود: در این جلسه توصیه و هشدار لازم برای سالم سازی خرید و فروش اشیای تاریخی و قدیمی به اعضای این اتحادیه داده شد تا فروشندگان به دام کلاهبرداران نیفتند. 

وی گفت: در این جلسه مقرر شد که اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی افراد مجموعه دار غیرثبتی را برای دریافت مجوز کلکسیون داری به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران معرفی کنند تا جو روانی برای دارندگان اشیای عتیقه بهبود پیدا کند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار