کد خبر: ۴۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 05 June 2015
به گزارش تسنیم، حمیدرضا اسکندریون درباره نقش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در توسعه بسیج جامعه پزشکی اظهار داشت: این دانشگاه به عنوان یک ابزار آموزشی و درمانی در سطح سپاه شناخته می‌شود که بخش آموزشی آن به نوعی توسعه بسیج جامعه پزشکی است؛ یعنی خارج از ظرفیت سپاه در بحث پزشکی که به نیروی متخصص نیاز دارد، تعدادی نیرو را نیز به عنوان اعضای بسیجی آموزش می‌دهد.

اسکندریون افزود: این نیروها وارد سطح شهر و کشور می‌شوند و به نوعی به آموزش نیروهای تخصصی در سطح کشور کمک می‌کند و می‌توانند در قالب بسیج جامعه پزشکی در خدمت جامعه قرار گیرند.

مدیر بحران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) درباره همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی با این دانشگاه تصریح کرد: این همکاری ارتباطی متقابل است؛ با توجه به اینکه ساختاری سازمان یافته هستیم شاید در حالت عادی به کمک بسیج جامعه پزشکی نیازمند نباشیم اما در ماموریت‌های فوری خارج از ظرفیت این سازمانی کمک می‌گیریم.

اسکندریون ادامه داد: اگر زلزله ای در سطح کشور اتفاق بیافتد پیشانی درمانگاه کل سپاه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) است؛ توقع سپاه از این دانشگاه در تامین نیروهای تخصصی مانند پزشک، پرستار، متخصص تروما است، در واقع این دانشگه علاوه بر ماموریت در بحران ماموریت ذاتی نیز دارند.

وی عنوان کرد: اگر بحرانی رخ بدهد سازمان بسیج جامعه پزشکی با وجود نیروهای بسیجی توان حضور فعال را دارد که در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و ماموریت‌های نظام قدم بردارند.

مدیر بحران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با اشاره به پیشینه تجربی در جنگ هشت ساله که توان اصلی درمان بر دوش بسیج بود، تاکید کرد: در آن زمان بسیج جامعه پزشکی به این شکل تشکل منسجمی نداشت و شروع فعالیت بسیاری از سپاهیان که در سطح وزارت‌خانه‌ها قرار گرفتند از زمان جنگ بود.

اسکندریون ادامه داد: در زمان جنگ نیروهای رسمی ارگان‌های بهداشت و درمان را پُر نکردند و مطمئنا خارج از ظرفیت آنان بوده است.

وی درباره نقش بسیج جامعه پزشکی در مدیریت بحران در تهران گفت: ما ظرفیت بزرگی از پزشک، پرستار و پیراپزشکی داریم که درصد کمی از آنها نیروهای شاغل رسمی دولت هستند، نقش بسیج جامعه پزشکی این است که این افراد را در سطح جامعه سازمان دهی و کسانی که آماده خدمات داوطلبانه هستند را شناسایی کند.

مدیر بحران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) سپاه افزود: در آینده اگر بحرانی رخ دهد هیچ سازمانی نمی‌تواند متکی به افراد سازمان خود باشد زیرا فرد ماموریت سازمانی دارد و بحران خارج از ماموریت سازمانی اتفاق افتاده است در این موقعیت نیروهای داوطب هستند که ایفای نقش می‌کنند.

اسکندریون با بیان اینکه کشورهایی در مدیریت بحران موفق می‌شوند که بتوانند نیروهای داوطلب را سازماندهی کنند، افزود: مطمئناً در بحران نیروهای پیاده و بهداشت و درمان است که دیدگاه خدمت دارند زیرا وقتی کسی به شکل به یک وظیفه به مسئله نگاه کند قطعاً کارایی نیروی داوطلب را نخواهد داشت.

وی درباره زلزله احتمالی تهران ابراز داشت: در سطح تهران ساختارهای مختلفی در بحران شکل گرفته است که بخش‌های مختلفی مانند استانداری، شهرداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش‌های دیگر خود را متولی آن می‌دانند اما متاسفانه در سطح کشور یا تهران به عنوان پیشانی کشور بررسی صورت نگرفته است.

اسکندریون با بیان اینکه در وقوع احتمالی زلزله در تهران شاید زلزله انسانی اتفاق بیافتد، افزود: در زلزله احتمالی تهران موضوع نقل و انتقال حائز اهمیت است، با وجود ساختمان‌های بلند و سازه‌های موجود کسی نمی‌تواند در سطح شهرتردد کند چه برسد به بحث امداد و نجات و درمان که بسیار حائز اهمیت است.

اسکندریون با بیان اینکه ما توانسته‌ایم چند نقطه رهایی در سطح تهران جایگزین کنیم و این نقطه‌های رهایی جمعیتی از تهران را پوشش می‌دهد، افزود: یکی از معظلات این است که کشته‌ها را پس از زلزله چه کنیم؛ با زلزله در سطح شهر چند ساختمان سالم می‌ماند و تا چند درجه مقاومت هستند، در صورت آسیب به بیمارستان‌ها می‌خواهیم بیماران را به کجا منتقل کنیم؟!

مدیر بحران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه داد: با وجود اینکه بیمارستان‌ها در تهران مقاوم سازی شدند اما معمولاً پس لرزه‌ها مشکل ساز هستند، موضوع انتقال اجساد بحث دیگری است و اینکه چگونه می‌خواهیم حلقه امداد و نجات ایجاد کنیم، تا کنون خیلی عملیاتی فکر نشده است و منطقه‌های امن هنوز مشخص نشده است به نظر می‌رسد که بیشتر کار ما نمایشی بوده است. 

اسکندریون درباره راهکارهای کارآمد بحران در تهران گفت: باید ظرفیت بسیج جامعه پزشکی را شناسایی و برای آن کد گذاری شود، همچنین مسئولیت تعریف کنیم و در طول سال برای این افراد فراخوان بگذاریم، برنامه‌ها را مشخص و پزشکان را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه بحث سازه و ساختار وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: دولت باید همه نهادها را جمع کند و خارج از مسائل سیاسی به دور از نگرش حزبی و فراجناجی کشور را در مدیریت بحران آماده کند.  


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار