تبعات یک تصمیم ناگهانی
تابناک تهران-در حالی تک نرخی شدن بنزین و افزایش نیافتن کرایه تاکسی ها باعث اعتراض تاکسی رانها و مشکلاتی برای آنها شده بود، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از رایزنی با دولت و شورای شهر برای تنظیم نظام جبرانی وافزایش هزینه های سوخت رانندگان خبر داد.
کد خبر: ۴۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 06 June 2015
به گزارش تابناک تهران در حالیکه نرخ کرایه تاکسی ها اوایل سال جاری افزایش پیدا کرده بود اما تک نرخی شدن بنزین و به دنبال آن حذف بنزین 700 تومانی خودروهای عمومی، تاکسیرانها را خوشبین به افزایش دوباره کرایه‌ها در سال جاری کرد و حتی در برخی خطوط کرایه‌ها به صورت خودجوش تا 40 درصد افزایش یافت.

به دنبال زمزمه های افزایش کرایه تاکسی اعضای شورای شهر و استاندار تهران صراحتا اعلام کردند تاکسی ها به هیچ عنوان حق دریافت کرایه بیشتر از نرخ تعیین شده را ندارند و این کار خلاف قانون است.

با هر تخلفی برخورد می کنیم

پس از آن اتحادیه تاکسی رانی با گلایه نسبت به وضعیت تاکسیرانها گفت برای جبران ضرر خودروهای عمومی صنف تاکسیرانان انتظار دارند که دولت یارانه ویژه‌ای برای بحث حمل و نقل عمومی متفاوت با خودروهای شخصی در نظر بگیرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، گفت: تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی زمینه‌ساز قانون‌گریزی را فراهم می‌کند اما با هر گونه تخلف رانندگان تاکسی مخالفیم و آن را تایید نمی‌کنیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی نیز در این خصوص به مهر گفت: اتفاق نامناسبی که در این رابطه رخ داد، این بود که در سال ۹۳ دولت در زمان آزادسازی حامل‌های انرژی وعده داد پس از آزادسازی افزایش نرخ توسط وزارت کشور برای شهر تهران و سایر شهرها پیش‌بینی می‌شود که این وعده هم عملی نشد. شاید قسمتی از تخلفات ناشی از قانونگذاری بد و نامناسب است. هر چند تاکسیران حق ندارد تخلف و قانون‌گریزی کند.

مظفر با بیان اینکه اگر این تخلفات را ریشه‌یابی کنیم، متوجه می‌شویم بخشی از آن به دلیل وضع قانون‌های نامناسب است؛ یعنی نرخ کرایه‌ها ثابت بماند، سوخت آزادسازی شود، نرخ کرایه‌ها ثابت بماند، نرخ حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، گفت: تاکسیران هم باید بتواند در هنگام افزایش هزینه‌ها، هزینه زندگی خود را دربیاورد. به خودی خود این تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی موجب قانون‌گریزی می‌شود که مورد تائید ما هم نیست و حتما با آن برخورد انضباطی هم خواهیم کرد. اما یادمان نرود تاکسیران‌ها از همین مردم هستند و از قشر ضعیف و زحمتکش که کمتر رسانه‌ها مطالبه‌گر حقوق آنها بودند؛ در حالی که شغل بسیار سخت دارند و در گرما و آلودگی هوا دائما در سطح شهر در حال تردد هستند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه تک‌ نرخی شدن نرخ سوخت، تنها سبب رونق بازار مسافربرهای شخصی است، گفت: این خودروها نه تائیدیه تاکسیرانی را دارند و نه صلاحیت‌هایشان تائید شده است.

مظفر از دولت خواست نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کند و یارانه ویژه‌ای برای تاکسیران‌ها به دلیل حذف سهمیه سوخت در نظر بگیرند تا رانندگان تاکسی تفاوتی با مسافربرهای شخصی داشته باشند.

در همین راستا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: رایزنی‌ها با دولت و شورای شهر تهران برای تنظیم نظام جبرانی افزایش هزینه‌های سوخت رانندگان تاکسی آغاز شده است.

تصمیمات ناگهانی و تبعات آن

سید جعفر تشکری هاشمی با گلایه از دولت گفت: متاسفانه ما هم همزمان با مردم از تک نرخی شدن بنزین آگاه شدیم اگر قبلتر موضوع را می دانستیم با همکاری دولت راهکاری برای جبران افزایش هزینه ها پیدا می کردیم.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت باید نظام جبرانی برای رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی در نظر بگیرد، گفت: 50 درصد رانندگان سوخت دیزلی دارند و هزینه‌هایی به آنها تحمیل شده و اگر سیاست تشویقی برای جبران هزینه‌ها در نظر گرفته نشود مشکلاتی ایجاد می‌شود.

 متاسفانه گرفتن تصمیمهای مهم در خفا و اعلام یکباره آن به مردم چند وقتی است از سوی مسئولان باب شده است.

دولت قبلی به یکباره خبر از سهمیه بندی بنزین داد و این شوک برای مردم آنقدر بزرگ بود که ضررهایی مانند آتش زدن پمپ بنزین ها را در پی داشت.

متاسفانه دولت فعلی که از قضا دولت تدبیر و امید هم هست نیز همین رویه را در پیش گرفته تا جایی که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه تلویزیونی می گوید اینکه زودتر مردم را در جریان می گذاشتیم چه فرقی در اصل ماجرا داشت.

حال این سوال مطرح می شود که چرا دولت با تاکسی رانی، شورای شهر یا جایگاهداران صحبتی در این مورد نکرده بود.اینکه دولت تصمیمی بگیرد و بعد به تبعات آن فکر کند منطقی و صحیح است؟

حق با هر دو طرف است

در حال حاضر تاکسی رانها از وضع پیش آمده راضی نیستند و با توجه به افزایش قیمت بنزین و حذف سهمیه افزایش کرایه ها را حق طبیعی خود می دانند در طرف دیگر ماجرا مردم قرار دارند که زیر بار هزینه های زندگی که هر روز سنگین تر می شود نمی توانند کمر راست کنند و افزایش کرایه ها آنهم در فاصله کمتر از دو ماه برای آنها پذیرفتنی نیست.

به هر حال بهتر است دولت در تصمیمات آتی خود علاج واقعه را قبل از وقوع بکند و برای مشکلات اینچنینی قبل از اتخاذ تصمیم و اعلام آن به مردم راهکار پیدا کند . چرا که مردم از دولت تدبیر و امید انتظاری جز اتخاذ تصمیمات مدبرانه ندارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار