پارلمان مصر روز گذشته توافقي را تصويب کرد که جزاير مصري تيران و صنافير را به عربستان سعودي واگذار مي‌کند؛ توافقي که به توافق ننگين مشهور شده است.
کد خبر: ۴۴۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 15 June 2017
به گزارش تابناک : در کمتر از 30 دقيقه، پارلمان مصر روز گذشته معاهده تعيين مرزهاي دريايي با عربستان را در حالي تصويب کرد که موضع ملت اين کشور را ناديده گرفت؛ ملتي که با اعطاي جزيره‌هاي مصر به عربستان مخالف بود.

در اين ميان، صنف روزنامه‌نگاران مصر به اين مسئله معترض شدند که يادآور خاطرات «25 ژانويه» در اين کشور بود که در جريان آن نيروهاي امنيتي صدها روزنامه نگار و فعال رسانه اي را متفرق کردند.

روزنامه نگاران و افرادي که گرد هم جمع شده بودند شعارهايي را عليه واگذاري جزاير «تيران و صنافير» به عربستان و شخص «عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهور مصر سر دادند.

«عمر مروان» نماينده دولت و وزير امور مجلس مصر اعلام کرد که اين معاهده، مخالف «قانون اساسي نيست و امنيت کشور را به خطر نمي اندازد... بلکه مصالح را محقق ميکند».

مسئله تعيين مرزهاي دريايي درخواستي است که سعوديها از 10 سال پيش مطرح کردند و مناقشه هاي زيادي به وجود آورد.

اسناد زيادي وجود دارد که گروه دفاع از مصري بودن اين جزاير گردآوري کرده بودند و نشان ميداد که اين جزاير متعلق به مصر است نه عربستان، اما دولت مصر و پارلمان اين کشور اين اسناد را نايديده گرفت.

«خالد علي» که معروف به وکيل دفاع از مصري بودن اين دو جزيره است ميگويد که پارلمان اين کشور «معاهده ننگين» را تصويب کرده است.

او مي‌گويد: پست ترين معاهده را به نام مصر امضا کرديد و فقط خودتان با آن موافق بوديد. پايين آوردن پرچم مصر از جزاير و اعطاي پيروزي به اسرائيل گوارايتان باد... ولي ما تسليم نميشويم».

تاکنون حداقل دو بار دادگاه‌هاي مصر به مصري بودن اين جزاير حکم داده بودند اما در کشاکش بحران روابط کشورهاي عربي با قطر، اين توافقنامه در پارلمان مصر تصويب شد. 





منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار